Roolipeli-hankkeen loppujulkaisusta ”Yli stereotypioista - keinoja sukupuolittuneiden alavalintojen purkamiseen” löydät käytännön menetelmiä, harjoituksia ja materiaaleja sukupuolittuneiden alavalintojen purkamiseen opetus-, ohjaus- ja kasvatustyön arjessa. Osa hankkeessa tuotetuista materiaaleista löytyy myös Avointen oppimateriaalien kirjastosta hakusanalla roolipeli.
Valmennusohjelmat
Roolipeli-valmennusohjelma pilotoitiin hankkeen aikana kaksi kertaa. Voit tutustua valmennusohjelmien sisältöihin esitteistä:
Lopputapahtuma
Hankkeessa järjestettyjä työpajoja
Stereotypioista vapaita valintoja -etätyöpaja opettajille ja opinto-ohjaajille 29.4.2021
Tietoisempia alavalintoja -etätyöpaja nuorisotyön ammattilaisille 28.5.2021
Julkaisut
Työpajasarjasta eväitä nuorten uraohjaukseen ja toimijuuden tukemiseen. LAB Pro.
Kohti sukupuolirooleista vapaita uravalintoja. LAB Pro.
Tyypillisiä valintoja: miten stereotypiat vaikuttavat koulutusalojen sukupuolittumiseen. LAB Pro.
Havaintoja sukupuolisegregaatiosta ohjaustyön arjessa. LAB Focus -blogi.
Sukupuolitietoinen toiminta liikunta- ja urheiluseuroissa. Etelätuuli-verkkolehti.
Osallistavia työkaluja nuorten alavalintoihin yhdessä ideoimalla. Opinto-ohjaaja 2/2021.
Ohjaajien ja opettajien tasa-arvokoulutusta elämyspedagogisesti. Sukupuolentutkimus -lehti 2/2021.
Muut materiaalit
Mielikuvia ammateista ja ammattilaisista -video (LAB Focus Youtube)
1) rakentaa tuotteistettu valmennusohjelma nuorten kanssa työskenteleville kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisille.
Valmennusohjelman avulla osallistujat tiedostavat paremmin sukupuolisegregaatioon vaikuttavia ulkoisia ja sisäisiä
tekijöitä ja heillä on käytössään erilaisia menetelmiä vaikuttaakseen ilmiöön omassa työssään lieventävästi.
2) toteuttaa vähintään 20 organisaatiossa kaksi kehittämistehtävää sukupuolisegregaation näkökulmasta. Näiden
interventioiden seurauksena vaikutetaan organisaation käytäntöihin ja toimintatapoihin sekä vahvistetaan 200 nuoren ymmärrystä sukupuolisegregaation ja sukupuolistereotypioiden vaikutuksesta valintaprosesseissa ja tuetaan heitä tekemään valintoja näiden vaikuttumien ulkopuolelta.
3) vähintään 20 erilaista työkalua ja/tai toimintamallia sukupuolisegregaation vähentämiseksi on pilotoitu ja kuvattu, ja
tieto niistä on levitetty valtakunnallisesti nuorten parissa toimiville kasvatus -ja ohjausalan ammattilaisille sekä alan
verkostoihin.
Hankkeen aikana kehitettiin ja pilotoitiin yli 20 työkalua, harjoitusta, menetelmää tai toimintamallia segregaation purkamiseen. Työkalut ohjeineen ja materiaaleineen on koottu hankkeen loppujulkaisuun. Työkalujen käyttöönottoa tuettiin järjestämällä työpajoja ja työpajasarjoja kohderyhmän edustajille. Lisäksi tietoa työkaluista ja segregaatiosta levitettiin valtakunnallisesti nuorten parissa toimiville kasvatus-, opetus- ja ohjausalan ammattilaisille sekä alan verkostoille sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä, alan lehdissä ja yhdistyksien/järjestöjen kautta sekä erilaisissa tapahtumissa.
Hankkeen aikana vahvistettiin sekä hankkeen osallistujien toteuttamien kehittämistehtävien että hankkeen järjestämien toteutuksien kautta yli 400 nuoren ymmärrystä sukupuolisegregaation vaikutuksesta alavalintaan ja tuettiin heitä tekemään omannäköisiä, sukupuolitietoisia valintoja.
tehdä omia valintojaan ilman, että niitä rajoittavat sukupuolen mukaiset odotukset tai koetut rajoitukset. Nuorten työllistymismahdollisuudet paranevat, kun he pystyvät tekemään entistä tietoisempia koulutus- ja uravalintoja
ulkoisten tekijöiden ulkopuolelta. Organisaatioissa sukupuolisegregaatio ilmiönä on tullut tutummaksi ja nuorten sukupuolitasa-arvoa tuetaan entistä paremmin. Tietoisuus sukupuolisegregaatioon liittyvistä haasteista ja ratkaisuista lisääntyy.