Julkaisut ja blogit

Julkaisutoiminnan avulla tehdään näkyväksi LAB-ammattikorkeakoulun kehittämistyötä ja LABin vahvuusalueita. LAB on sitoutunut kaikessa julkaisutoiminnassaan open access -periaatteisiin.

LAB Open

LAB Open on LAB-ammattikorkeakoulun open access -julkaisualusta, jolla julkaistaan LABin henkilökunnan, opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden artikkeleita. Alustalla julkaistaan kahta jatkuvasti päivittyvää lehteä, joissa julkaistaan artikkeleita suomeksi ja englanniksi.

LAB Focus -blogit                         

LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.

Julkaisusarja

LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.

Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.

Lisätietoja julkaisutoiminnasta

LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.

Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisutatlab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).

Uusimmat artikkelit

LAB Open

Challenges to move towards evidence-based innovation management and policies in Päijät-Häme

Päijät-Häme is striving to strengthen evidence-based innovation policies, but several challenges persist. Weak collaboration between academia, businesses, and policymakers, fragmented innovation management and data, difficulties measuring knowledge transfer, and a lack of analytics expertise hinder progress. Learning from successful models in other countries can help bridge these gaps and enhance regional competitiveness. Lähde

Asiakastiedon muuttaminen näkemykselliseksi kehittämiseksi

Asiakaskokemuksen kehittämiseen tarvitaan asiakastiedon kautta syntyvää näkemyksellisyyttä. Asiakastietoon perustuva päätöksenteko auttaa palvelujen korjaamisessa ja sisältölähtöisen käyttäjäarvon kehittämisessä. Lähde

What does the creative process mean to you?

Creative work can sometimes feel like an emotional roller coaster. Enthusiasm, flow, feelings of being stuck, fear, immersion, peace and relief are examples of the feelings and experiences that you might go through along the way. Sharing the process with others and the opportunity to verbalize the experiences can help to identify, understand and accept the emotions brought up by creative work. This article reflects on what kind of stages creative processes can include, what kind of emotions different stages might arouse and what might best work for you in the different stages. Lähde

LAB Focus

Mentorointimallin pilotointia kävelypalaverein

LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä kehitettyä mentorointimallia (Ahl & Behm 2024) pilotoitiin syksyn 2024 aikana. Hyvinvointiyksikön TKI-asiantuntija Johanna Irjala ja yksikön uusi työntekijä, TKI-asiantuntija Riikka Puhakka ovat testanneet mentorointimallia yhteisin kävelypalaverein.   Mentorointimalli on kehitetty työelämän muutostilanteisiin tukemaan usein uutta työntekijää integroitumaan osaksi uutta työyhteisöä ja helpottamaan uusien työtehtävien haltuun ottamista. LABin hyvinvointiyksikön mentorointimallimallissa korostuvat vertaisuus ja yhteisöllisyys sekä […] The post Mentorointimallin pilotointia kävelypalaverein appeared first on LAB Focus.

Kouluterveydenhoitajalla on tärkeä rooli seksuaalikasvattajana

Seksuaalisuus on yksilön henkilökohtainen kokemus. Kokemukseen seksuaalisuudesta vaikuttavat muun muassa uskonto, kulttuuri, kotikasvatus, lait ja mahdolliset lääketieteelliset toimenpiteet. Seksuaalisuus on jatkuvasti muuttuva sekä muovautuva asia yksilön elämässä. Seksin ajatellaan taas olevan tunteita, ajatuksia sekä toimintaa, jonka tarkoitus on tuoda itselleen tai toiselle seksuaalista mielihyvää. (Väestöliitto 2025.) Laadukas seksuaalikasvatus on jokaisen lapsen ja nuoren oikeus. Lasten […] The post Kouluterveydenhoitajalla on tärkeä rooli seksuaalikasvattajana appeared first on LAB Focus.

Greetings from the Down Under: kokemuksia CAUTHE 2025 -konferenssista

CAUTHE 2025 -konferenssi järjestettiin 10.–13. helmikuuta 2025 Queenslandin yliopistossa Brisbanessa, Australiassa. Jo 35. kertaa järjestettävä konferenssi kokosi yhteen matkailun, vieraanvaraisuuden ja tapahtuma-alan akateemisia ja ammatillisia toimijoita keskustelemaan erilaisista teemoista, ja tänäkin vuonna paikalle oli ilmoittautunut lähes 300 osallistujaa.  Tapahtumatutkimusta Australian ja Aasian johtavassa konferenssissa CAUTHE toteutettiin teemalla Transforming Tomorrow: Leveraging Opportunities to Create Change in […] The post Greetings from the Down Under: kokemuksia CAUTHE 2025 -konferenssista appeared first on LAB Focus.

Uusimmat julkaisut

fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|

UX/UI-TYÖKIRJA 30 menetelmää valmiina palvelukseen

UX/UI-TYÖKIRJA 30 menetelmää valmiina palvelukseen Heikkilä, Harri Tämä työkirja esittelee digitaalisen tuotekehityksen keskeisiä menetelmiä käyttökokemuksen ja käyttöliittymien suunnittelun (UX/UI-design) näkökulmaa painottaen. Tällainen suomenkieli-en opas on puuttunut digitaalisten ratkaisujen suunnittelijalta. Pyrin korjaamaan puutetta tuomalla yhteen valikoiman työkaluja ja havainnollistamalla niiden käyttöä tehtävien avulla. Ensisijaisena kohderyhmänä on muotoilija, joka haluaa päivittää digitaalista suunnitteluosaamistaan. Mutta työkirja sopii myös kaikille digitaalisten ratkaisujen kehittämisestä kiinnostuneille – oli kyseessä sitten yritys, muu organisaatio tai alan opiskelija. Lähtökohtana on korostaa kehitystyössä tutkimustiedon eroa ja voimaa arkikokemukseen verrattuna. Välineenä ovat monimenetelmällisyys ja käyttäjätiedon hyödyntäminen. Päämääränä on auttaa löytämään UX/UI-suunnitteluun uusia työkaluja, joita hyödyntämällä saadaan maailmaan parempia digitaalisia ratkaisuja. Olen sijoittanut esiteltävät menetelmät esimerkinomaisesti tuplatimanttimalliin. Tuplatimantti on muotoiluajattelussa klassinen tapa jäsentää luovaa ongelmanratkaisua.

Näkökulmia ja ideoita esteettömyyteen - Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut : ESSI-hankkeen loppujulkaisu

Näkökulmia ja ideoita esteettömyyteen - Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut : ESSI-hankkeen loppujulkaisu Leka, Kaisa; Roine, Sini ESSI — esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut -hankkeen (myöhemmin ESSI) tarkoituksena on ollut tuottaa uusia ideoita ja konkretisoida niitä konsepteiksi Päijät- Hämeen valmistavan teollisuuden käyttöön. Yritykset, loppukäyttäjät ja opiskelijat ovat yhdessä hanketiimin kanssa tehneet mahdolliseksi luoda uusia ratkaisuja esteettömään arkeen. Tämä julkaisu esittelee hankkeen matkaa ensimmäisissä työpajoissa tehdyistä löydöksistä luotuihin konsepteihin, joista toivotaan tulevan uusia tuotteita Päijät-Hämeen valmistavalle teollisuudelle.

Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin

Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin Murto, Maria; Varis, Kati; Karppinen, Henri Muutosmatkailun tutkimushankkeen tavoitteena oli tutkia asiakkaan muutosmatkailuelämyksen syntymistä, yritysten ymmärrystä aiheesta, muutosmatkailupalveluiden muotoilua sekä muutosmatkailun potentiaalia. Lisäksi tietoa tarvittiin muutosmatkailuelämysten markkinoinnista; miten niitä tulisi markkinoida ja millä tavalla markkinointimateriaalit vaikuttavat ihmisiin. Yhtenä osana tutkimushanketta tehtiin markkinointiin liittyvä tutkimus, joka oli LAB-ammattikorkeakoulun vastuulla. Tässä tutkimusraportissa kuvataan muutosmatkailuelämysten markkinointiin liittyvän tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja arvioida tekijöitä, jotka voivat lisätä tai vähentää digitaalisen muutosmatkailumarkkinoinnin vaikutusta, miten digitaalinen markkinointi voi lisätä kiinnostusta muutosmatkailuelämyksiä kohtaan, sekä millaisia erityispiirteitä markkinointiviestintään reagoimisessa ja kiinnostuksen heräämisessä havaitaan eri ikäryhmien ja paljon tai vähän matkustavien välillä. ”Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla” -hanke oli Business Finlandin rahoittama co-innovation-hanke. Hanketta ovat olleet toteuttamassa LAB-ammattikorkeakoulun lisäksi Itä-Suomen yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Business Finlandin lisäksi hanketta ovat rahoittaneet ympäri Suomea sijaitsevat 19 matkailualan yritystä, jotka edustavat matkailukohteita, aktiviteettiyrityksiä ja matkailumarkkinointiorganisaatioita.