LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Pitääkö olla huolissaan? Mitä kaksoistutkintouudistus tarkoittaa terveydenhoitaja- ja ensihoitajakoulutuksen osalta
Tässä artikkelissa käydään läpi keskeisiä asioita OKM:n koulutusuudistuksen kannalta sosiaali- ja terveysalan ensihoitaja- ja terveydenhoitajakoulutusten (AMK) osalta. Artikkelissa pyritään selventämään lakiuudistuksen tavoitetta ja tarkoitusta ja pohditaan myös laajemmin osaamisen murrosta ja tarpeita korkeakoulumaailmassa tulevaisuudessa. Lähde
Digitaalisuus ja tekoäly uudistavat liiteasiakirjojen käsittelyä
Asuntoluoton hakeminen on monelle iso askel elämässä. Luottohakemukseen kuuluvien liiteasiakirjojen toimittaminen voi tuntua monimutkaiselta asiakkaan näkökulmasta. Pankin työntekijä puolestaan kohtaa työssään jatkuvasti monia erilaisia liitteitä ja niiden käsittely vie aikaa asiakaskohtaamisilta. Digitaalisuus, automaatio ja tekoäly voivat helpottaa ja nopeuttaa liiteasiakirjojen prosessia. Lähde
Neuromoninaisten opiskelijoiden vertaisryhmän ratkaisukeskeinen ja valmentava lähestymistapa
LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston neuromoninaisille opiskelijoille tarkoitetut vertaisryhmät käynnistyivät syksyllä 2025 LAB-ammattikorkeakoulussa osana Nemoni – neuromoninaista tukea koulutuspolulle –hanketta. Ryhmien toiminta perustuu vertaistukeen ja ryhmissä saadaan tukea sekä käytännön vinkkejä opiskeluun ja arkeen. Ryhmän ohjaajilla on valmius huomioida ja tukea osallistujia myös mahdollisissa neuropsykiatrisissa haasteissa. Lähde
LAB Focus
Vastikkeiden määräytyminen keskinäisessä kiinteistöosakeyhtiössä
Keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön ei ole tarkoitus tuottaa voittoa, vaan vastiketta pyritään keräämään sen verran, että yhtiön kulut saadaan katettua (Heinonen 2017, 79). Kun asunto-osakeyhtiössä tietty määrä lattiapinta-alasta on yhtiöjärjestyksessä määrätty asuinkäyttöön, niin keskinäinen kiinteistöyhtiö voi olla esimerkiksi liikehuoneistoista tai varastoista koostuva tila (Kiinteistöliitto 2024). Hoitovastike määräytyy kiinteistön juoksevien hoitokulujen perusteella, ja sitä maksavat kaikki osakkaat. Pääomavastikkeen […] The post Vastikkeiden määräytyminen keskinäisessä kiinteistöosakeyhtiössä appeared first on LAB Focus.
Siltoja tulevaisuuteen – case Business Mill esillä ICER- konferenssissa
Korkeakoulut eivät enää ole pelkästään tiedon jakamisen keskuksia. Yhä useammin ne toimivat aktiivisina aluekehityksen moottoreina, jotka rakentavat siltoja opiskelijoiden, yritysten ja kuntien välille. Etelä-Karjalassa tämä näkyy erityisen hyvin Business Mill -yrityshautomon toiminnassa, joka on vuodesta 2018 lähtien ollut konkreettinen esimerkki siitä, miten korkeakoulut voivat sitoutua alueen elinvoiman vahvistamiseen. Business Millin tuloksia esiteltiin Portugalissa, Lissabonissa 6.-7.11.2025 […] The post Siltoja tulevaisuuteen – case Business Mill esillä ICER- konferenssissa appeared first on LAB Focus.
Opiskelijaprojekti kartoitti tekoälykoulutuksia Älyä markkinointiin -hankkeessa
LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelijat osallistuivat syksyllä 2025 Projektinhallinta ja työelämäprojekti -opintojaksolle, jossa he opiskelivat projektityöskentelyä lehtori Tarja Isolan ohjauksessa. Älyä markkinointiin – tekoälyä Päijät-Hämeen maaseudun yrityksille -hanke toimi yhtenä opintojakson toimeksiantajista ja toi opiskelijoille aiheen, jonka parissa projektinhallinnan taitoja pääsi soveltamaan käytännössä. Opiskelijaprojekti osana hankkeen taustatyötä Toimeksianto liittyi Älyä markkinointiin -hankkeen tavoitteeseen selvittää, miten Suomessa […] The post Opiskelijaprojekti kartoitti tekoälykoulutuksia Älyä markkinointiin -hankkeessa appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Kielimentorin työkirja
Kielimentorin työkirja Lindeberg, Tytti; Liski, Evelina Tähän työkirjaan on koottu toimintatapoja, ideoita ja harjoituksia, joita on kokeiltu Elma 2.0 - Kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen järjestämissä kielimentorimallin piloteissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vuosina 2024–2025. Työkirjaa voivat käyttää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjen kielimentorit, perehdyttäjät ja kaikki työpaikalla tapahtuvasta kielenoppimisesta kiinnostuneet työntekijät ja esihenkilöt.
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.