LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Yhdyspintatyö ikääntyneiden kuntoutus- ja liikuntapalveluissa – kuinka välttää sudenkuopat
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen on koko yhteiskunnan yhteinen haaste ja se edellyttää yhä tiiviimpää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden välillä. Palveluiden rajapinnoilla syntyvät katkokset vaikuttavat suoraan siihen, kuinka sujuvasti asiakkaan arki ja palvelupolku etenevät. Yhdyspintatyön systemaattinen kehittäminen tarjoaa keinoja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä ja tukea turvallista kotona asumista. Lähde
Käytännön työtä aidossa ympäristössä
Koulutuksen ja työelämän yhdistäminen aidossa työympäristössä tarjoaa ikkunan tarkastella eri organisaatioiden toimintatapoja ja arvoja sekä mahdollisuuden kehittää osaamista. Artikkelissa kerrotaan tästä LAB-ammattikorkeakoulussakin käytössä olevasta Best of both worlds -ajattelusta ja annetaan siitä konkreettinen esimerkki. Lähde
A look into SMEs and academic research
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) may view academic research as too theoretical or non-applicable to their needs. This article examines the literature around the topic, focusing on research utilization strategies, focus, impact assessment, and access challenges. Lähde
LAB Focus
Toimintaympäristön epävarmuus heijastuu vastuullisuustyöhön
Miten vastuullisuus kehittyy seuraavan viiden vuoden aikana? Tähän kysymykseen pyydettiin panelistien vastauksia VALVE – Vastuullisuusosaamista ja -verkostoja Etelä-Karjalaan -hankkeen (LAB 2025) järjestämässä päätöstilaisuudessa Lappeenrannan kampuksella lokakuussa. Kansainvälistä väriä saanut panelistikokoonpano Suomesta, Virosta ja Singaporesta nosti esiin useita eri näkökulmia. Ensinnäkin vastuullisuus itsessään ei ole välttämättä kiinnostavaa, vaan se, mitä lisäarvoa se tuo, kuten kustannussäästöä […] The post Toimintaympäristön epävarmuus heijastuu vastuullisuustyöhön appeared first on LAB Focus.
Tekoälyavusteinen suunnittelu selkeytti kotitarkastusyrittäjän työtä
Tekoäly ei korvaa asiantuntijatyötä tai yrittäjän omaa osaamista, mutta se helpottaa suunnittelua, vähentää tyhjän sivun ongelmaa ja auttaa pitämään kehittämisen mukana arjessa. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -valmennuksen tavoitteena oli kehittää yritysten osaamista generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä erityisesti markkinoinnissa, asiakaspalvelussa, myynnissä, viestinnässä, sisäisessä toimistotyössä ja TKI-toiminnan kehittämisessä (LAB 2025). Kotitarkastukset Oy:n yrittäjä Satu Lindgren yhdistää työssään kuntotarkastukset, […] The post Tekoälyavusteinen suunnittelu selkeytti kotitarkastusyrittäjän työtä appeared first on LAB Focus.
Kielitaidon kehittyminen osana ammatillista kasvua SAILA-hankkeen työelämäjaksoilla
SAILA-hankkeessa toteutetun laillistamisväylän opinnot ovat päättymässä hankkeen loppuessa vuoden 2025 lopussa. Työelämässä tapahtuvat laillistamisväylään kuuluvat harjoittelujaksot ovat osoittautuneet keskeisiksi sekä ammatillisen ja kielellisen osaamisen kehittämisessä, mutta myös laillistujien integroitumisessa suomalaiseen hoitotyöhön ja sen käytänteisiin. Työelämäharjoittelut ovat osa opiskelijan oppimisprosessia ja kasvua suomalaiseen sairaanhoitajuuteen. Harjoitteluympäristöt ovat tarjonneet oivan mahdollisuuden laillistujalle integroitua työyhteisön jäseneksi ja oppia suomalaiseen […] The post Kielitaidon kehittyminen osana ammatillista kasvua SAILA-hankkeen työelämäjaksoilla appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Kielimentorin työkirja
Kielimentorin työkirja Lindeberg, Tytti; Liski, Evelina Tähän työkirjaan on koottu toimintatapoja, ideoita ja harjoituksia, joita on kokeiltu Elma 2.0 - Kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen järjestämissä kielimentorimallin piloteissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vuosina 2024–2025. Työkirjaa voivat käyttää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjen kielimentorit, perehdyttäjät ja kaikki työpaikalla tapahtuvasta kielenoppimisesta kiinnostuneet työntekijät ja esihenkilöt.
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.