Julkaisut ja blogit

Julkaisutoiminnan avulla tehdään näkyväksi LAB-ammattikorkeakoulun kehittämistyötä ja LABin vahvuusalueita. LAB on sitoutunut kaikessa julkaisutoiminnassaan open access -periaatteisiin.

LAB Open

LAB Open on LAB-ammattikorkeakoulun open access -julkaisualusta, jolla julkaistaan LABin henkilökunnan, opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden artikkeleita. Alustalla julkaistaan kahta jatkuvasti päivittyvää lehteä, joissa julkaistaan artikkeleita suomeksi ja englanniksi.

LAB Focus -blogit                         

LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.

Julkaisusarja

LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.

Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.

Lisätietoja julkaisutoiminnasta

LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.

Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisutatlab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).

Uusimmat artikkelit

LAB Open

Tutkimuksen lukutaito korkeakoulukontekstissa

Korkeakouluopiskelun yhteydessä puhutaan akateemisista taidoista, joiden oppiminen ja hallitseminen ovat keskeisessä roolissa koulutuksen tuottamista yleisistä taidoista. Viime vuosina enemmän näkyvyyttä saanut ”tutkimuksen lukutaito” on vielä käsitteenä kuitenkin vähemmän tunnettu tai käytetty, eikä sen määritelmä ole yksiselitteinen. Mitä tutkimuksen lukutaidolla tarkoitetaan, ja miten se liittyy korkeakouluopiskeluun ja -opettamiseen? Lähde

Nykytaidetta kestävään luontomatkailuun – mistä yhteiset lähtökohdat ja arvot

Kulttuurimatkailun kansallisen kehittämisen tiekartassa kulttuuri- ja luontomatkailun yhdistämistä pidetään Suomessa yhtenä keskeisenä kehittämiskohteena. Artikkelissa pohditaan taiteen ja kestävän matkailualan yhteisiä lähtökohtia ja arvoja, ja mistä sellaiset voitaisiin löytää erityisesti silloin, kun luonto on matkailun konteksti. Lähde

Monikulttuuristuva hoitotyö : Vieraskielisten hoitajien kokemuksia integroitumisesta työyhteisöön

Hoitotyöhön Suomeen on 2020-luvulla tullut yhä enemmän hoitajia eri kulttuureista, ja vieraskielisten hoitajien määrä on kasvanut erityisesti kotihoidossa, ikäihmisten palveluissa ja erikoissairaanhoidossa. Monikulttuurisuus tuo työyhteisöihin uusia näkökulmia, osaamista ja mahdollisuuksia, mutta samalla se haastaa perehdytyksen, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden rakenteita. Elma 2.0 -hankkeessa on kuultu vieraskielisten hoitajien kokemuksia rekrytoinnista, perehdytyksestä ja työyhteisöön integroitumisesta – heidän äänensä tuo arvokasta tietoa kehittämistyön tueksi. Lähde

LAB Focus

Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla 

Kohtaamisen taito on tämän päivän osaamista sosiaali- ja terveysalalla.  On erittäin tärkeää, että ammattilaiset ymmärtävät moninaisuutta esimerkiksi seksuaalisuuden ja sukupuolen osalta. On tunnistettavissa, että erilaisten käsitteiden käyttö voi olla epävarmaa, koska tietoa ei ole riittävästi eikä varsinkaan haluta loukata ketään. Tuleville ammattilaisille olisikin tärkeää olla koulutuksessa pakollisina opintoina moninaisuusteemoja. Yhdenvertaisuuslain mukaan viranomaisten, koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ja työnantajien täytyy edistää yhdenvertaisuutta kaikessa toiminnassaan (Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla […] The post Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla  appeared first on LAB Focus.

Neuromoninaisten opiskelijoiden vertaisryhmän käynnistäminen korkeakoulussa

Neuromoninaisuus, neurodiversiteetti ja neurokirjo viittaavat aivojen toiminnan monimuotoisuuteen, jokaisen erilaiseen kykyyn ja tarpeeseen toimia omalla tavallaan. Neuromoninaisuus sanana kuvastaa neurologisten erojen olevan osa ihmisen luonnollista monimuotoisuutta ja samalla ymmärrystä siitä, että aivojen toiminnan ja käyttäytymisen erot ovat osa ihmisväestön normaalia vaihtelua (Fung & Doyle 2021). Neuromoninaisuudessa aivojen toiminnan monimuotoisuus, eli tapa olla ja ajatella, nähdään luonnollisena ja arvokkaana osana ihmisyyttä (Walker 2025). Erilaiset neurokirjoon liittyvät käsitteet ovat muutoksessa, koska sanoilla ja termeillä […] The post Neuromoninaisten opiskelijoiden vertaisryhmän käynnistäminen korkeakoulussa appeared first on LAB Focus.

Vastuuopettajan rooli hoitotyön täydennyskoulutuksissa 

Hoitotyön kenttä muuttuu jatkuvasti. Uudet hoitokäytännöt, teknologiat, digitalisaatio sekä lainsäädännön vaatimukset edellyttävät hoitohenkilökunnalta jatkuvaa osaamisen päivittämistä (Juntunen ym. 2019; Kouri & Seppänen, 2017). Osaamista on kehitettävä muuttuvissa toimintaympäristöissä (Heinonen, 2023). Motivoitunut ja osaava henkilöstö on keskeinen tekijä hyvinvointialueiden laadun ja hoidon kehittämisessä (Valtiovarainministeriö, 2025). Sen varmistamiseen kuuluu osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Hoitohenkilöstöllä on lakisääteinen ja eettinen velvollisuus ylläpitää […] The post Vastuuopettajan rooli hoitotyön täydennyskoulutuksissa  appeared first on LAB Focus.

Uusimmat julkaisut

fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|

Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta

Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Murretaan myyttejä AMK-opinnoista

Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.

Kielivirtaa : Satoa Kielikeskuspäiviltä

Kielivirtaa : Satoa Kielikeskuspäiviltä Kamaja, Heli LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston yhteisen Kielikeskuksen Kielivirtaa-julkaisu ilmestyy nyt jo neljättä kertaa. Tällä kertaa julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisen osan artikkelit ovat satoa Lappeenrannassa toukokuussa 2025 järjestetyiltä Kielikeskuspäiviltä ja valottavat Kielikeskuspäivien teemoja monesta eri suunnasta. Toisessa osassa luodaan katse korkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen uusiin tapoihin ja tulevaisuuteen sekä historiaan. Kokonaisuudessaan Kielivirtaa-teos tarjoaa tälläkin kertaa mielenkiintoisen, moniulotteisen ja hyödyllisen kattauksen kielten ja viestinnän opetukseen, kehittämiseen ja tutkimukseen korkeakouluissa.