LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Yhdyspintatyö ikääntyneiden kuntoutus- ja liikuntapalveluissa – kuinka välttää sudenkuopat
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen on koko yhteiskunnan yhteinen haaste ja se edellyttää yhä tiiviimpää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden välillä. Palveluiden rajapinnoilla syntyvät katkokset vaikuttavat suoraan siihen, kuinka sujuvasti asiakkaan arki ja palvelupolku etenevät. Yhdyspintatyön systemaattinen kehittäminen tarjoaa keinoja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä ja tukea turvallista kotona asumista. Lähde
Käytännön työtä aidossa ympäristössä
Koulutuksen ja työelämän yhdistäminen aidossa työympäristössä tarjoaa ikkunan tarkastella eri organisaatioiden toimintatapoja ja arvoja sekä mahdollisuuden kehittää osaamista. Artikkelissa kerrotaan tästä LAB-ammattikorkeakoulussakin käytössä olevasta Best of both worlds -ajattelusta ja annetaan siitä konkreettinen esimerkki. Lähde
A look into SMEs and academic research
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) may view academic research as too theoretical or non-applicable to their needs. This article examines the literature around the topic, focusing on research utilization strategies, focus, impact assessment, and access challenges. Lähde
LAB Focus
Opiskelijaprojekti kartoitti tekoälykoulutuksia Älyä markkinointiin -hankkeessa
LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelijat osallistuivat syksyllä 2025 Projektinhallinta ja työelämäprojekti -opintojaksolle, jossa he opiskelivat projektityöskentelyä lehtori Tarja Isolan ohjauksessa. Älyä markkinointiin – tekoälyä Päijät-Hämeen maaseudun yrityksille -hanke toimi yhtenä opintojakson toimeksiantajista ja toi opiskelijoille aiheen, jonka parissa projektinhallinnan taitoja pääsi soveltamaan käytännössä. Opiskelijaprojekti osana hankkeen taustatyötä Toimeksianto liittyi Älyä markkinointiin -hankkeen tavoitteeseen selvittää, miten Suomessa […] The post Opiskelijaprojekti kartoitti tekoälykoulutuksia Älyä markkinointiin -hankkeessa appeared first on LAB Focus.
Luottokorttilaskun kuittirumba hallintaan – kolme askelta
Luottokorttilaskun käsittelyprosessi on usein työläs ja aikaa vievä prosessi – etenkin, jos yrityksessä ei ole nykyaikaisia työvälineitä prosessin tueksi. Prosessissa aikaa vieviä vaiheita ovat erityisesti kuittien kokoaminen ja täsmäyttäminen sekä tiliöintirivien yksityiskohtainen läpikäyminen. Digitaaliset ratkaisut mahdollistavat prosessin sujuvoittamisen, nopeuttamisen ja reaaliaikaistaminen, mikä tuo joustoa työtehtävien hoitoon ja vapauttaa aikaa muuhun työhön. Tässä blogissa esitellään kolme […] The post Luottokorttilaskun kuittirumba hallintaan – kolme askelta appeared first on LAB Focus.
Toimintaympäristön epävarmuus heijastuu vastuullisuustyöhön
Miten vastuullisuus kehittyy seuraavan viiden vuoden aikana? Tähän kysymykseen pyydettiin panelistien vastauksia VALVE – Vastuullisuusosaamista ja -verkostoja Etelä-Karjalaan -hankkeen (LAB 2025) järjestämässä päätöstilaisuudessa Lappeenrannan kampuksella lokakuussa. Kansainvälistä väriä saanut panelistikokoonpano Suomesta, Virosta ja Singaporesta nosti esiin useita eri näkökulmia. Ensinnäkin vastuullisuus itsessään ei ole välttämättä kiinnostavaa, vaan se, mitä lisäarvoa se tuo, kuten kustannussäästöä […] The post Toimintaympäristön epävarmuus heijastuu vastuullisuustyöhön appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Kielimentorin työkirja
Kielimentorin työkirja Lindeberg, Tytti; Liski, Evelina Tähän työkirjaan on koottu toimintatapoja, ideoita ja harjoituksia, joita on kokeiltu Elma 2.0 - Kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen järjestämissä kielimentorimallin piloteissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vuosina 2024–2025. Työkirjaa voivat käyttää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjen kielimentorit, perehdyttäjät ja kaikki työpaikalla tapahtuvasta kielenoppimisesta kiinnostuneet työntekijät ja esihenkilöt.
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.