LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisutlab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet pienyrityksille: Sovelluksia, hyötyjä ja haasteita
Generatiivinen tekoäly on noussut viime aikoina merkittäväksi teknologiseksi ratkaisuksi, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia yrityksille kaikilla toimialoilla. Erityisesti pienyrittäjille, joilla on rajatut resurssit tämä ratkaisu voi luoda nopeasti uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tässä artikkelissa tarkastellaan tekoälyn hyödyntämistä pienyrittäjien näkökulmasta, sen tarjoamia etuja sekä sen mahdollisia haasteita keskittyen generatiiviseen tekoälyyn. LAB-ammattikorkeakoulun luontolähtöisten palvelujen kehittämishanke toteutti 15.1.2025 tietoiskun aiheesta tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnassa ja ohessa on myös siitä keskeistä sisältöä. Lähde
Hyvinvointialueen kriisityön parantamisessa tarvitaan monipuolista kehittämistä
Kriiseihin varautuminen ja niissä työskentelyn kehittäminen ovat osa arjen turvallisuutta sekä valmiussuunnittelua. Hyvinvointialueiden perustaminen on nostanut esille kriisityön käytäntöjen yhtenäistämisen tarvetta. Lapin hyvinvointialueen kriisityön tutkiminen nosti esiin monta epäkohtaa, joiden parantaminen edistää sujuvaa työskentelyä kriiseissä. Lähde
Onnistunut asiakasvalinta lääkeannostelurobottien käytön kulmakivenä
Terveydenhuollon teknologinen murros haastaa perinteiset hoitokäytännöt. Lääkeannostelurobotit tarjoavat lupaavan ratkaisun ikääntyvien lääkehoidon tueksi. Robottien onnistunut käyttöönotto edellyttää tarkkaa ja yksilöllistä asiakasvalintaa, mikä on kuitenkin haastavaa asiakkaiden moninaisuuden vuoksi. Lähde
LAB Focus
Vertikaaliviljely tulevaisuuden ruokatuotannon mahdollisuutena
Vertikaaliviljely on nouseva tuotantotapa, joka voi muuttaa tapamme tuottaa ruokaa. Erityisesti Suomessa pohjoinen sijainti ja pitkät talvet haastavat perinteistä maataloutta. Avgoustaki ym. (2020) korostavat koko maanviljelyn kestävän tuotantotavan kehittämistä, jossa näkökulman on oltava riittävän laaja. Teknologia luo uusia mahdollisuuksia Kehittynyt valaistus, tarkasti säädellyt lämpötila- ja kosteusolosuhteet sekä automaatiojärjestelmät mahdollistavat kasvien tehokkaan ja jatkuvan kasvatuksen. VERTIKA-hankkeen […] The post Vertikaaliviljely tulevaisuuden ruokatuotannon mahdollisuutena appeared first on LAB Focus.
Kyykkyohjeet korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi
Korkeakouluopiskelijoiden arkeen kuuluu paljon istumista, mikä voi johtaa erilaisiin tuki- ja liikuntaelinvaivoihin. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen mukaan opiskelijat viettävät suuren osan päivästään paikallaan, mikä lisää kehon passiivisuutta ja heikentää alaraajojen lihasvoimaa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2025). Pitkäaikaisen istumisen on osoitettu olevan yhteydessä muun muassa selkäkipuihin ja lihasjäykkyyteen (Baker ym. 2018). MOVEO Hyvinvointi- ja liikuntapalvelut on […] The post Kyykkyohjeet korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi appeared first on LAB Focus.
Innovaatioiden merkitys työn tuottavuuteen
Suomi on jäänyt jälkeen talouskasvussa verrattuna muihin Pohjoismaihin, mikä johtuu osittain työn tuottavuuden heikosta suhteesta. Innovaatioilla on merkittävä rooli työn tuottavuuden lisäämisessä. Alueellisessa kunnallisjohdon seminaarissa Lappeenrannassa Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Satu Sikanen piti maakuntakatsauksen, jossa sivuttiin niin historiaa kuin tulevaisuuttakin. Etelä-Karjala on TKI-menojen suhteessa viidennellä sijalla 18 maakunnasta. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenoilla ei maakunnassa tarkoiteta ainoastaan korkeakoulujen […] The post Innovaatioiden merkitys työn tuottavuuteen appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
UX/UI-TYÖKIRJA 30 menetelmää valmiina palvelukseen
UX/UI-TYÖKIRJA 30 menetelmää valmiina palvelukseen Heikkilä, Harri Tämä työkirja esittelee digitaalisen tuotekehityksen keskeisiä menetelmiä käyttökokemuksen ja käyttöliittymien suunnittelun (UX/UI-design) näkökulmaa painottaen. Tällainen suomenkieli-en opas on puuttunut digitaalisten ratkaisujen suunnittelijalta. Pyrin korjaamaan puutetta tuomalla yhteen valikoiman työkaluja ja havainnollistamalla niiden käyttöä tehtävien avulla. Ensisijaisena kohderyhmänä on muotoilija, joka haluaa päivittää digitaalista suunnitteluosaamistaan. Mutta työkirja sopii myös kaikille digitaalisten ratkaisujen kehittämisestä kiinnostuneille – oli kyseessä sitten yritys, muu organisaatio tai alan opiskelija. Lähtökohtana on korostaa kehitystyössä tutkimustiedon eroa ja voimaa arkikokemukseen verrattuna. Välineenä ovat monimenetelmällisyys ja käyttäjätiedon hyödyntäminen. Päämääränä on auttaa löytämään UX/UI-suunnitteluun uusia työkaluja, joita hyödyntämällä saadaan maailmaan parempia digitaalisia ratkaisuja. Olen sijoittanut esiteltävät menetelmät esimerkinomaisesti tuplatimanttimalliin. Tuplatimantti on muotoiluajattelussa klassinen tapa jäsentää luovaa ongelmanratkaisua.
Näkökulmia ja ideoita esteettömyyteen - Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut : ESSI-hankkeen loppujulkaisu
Näkökulmia ja ideoita esteettömyyteen - Esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut : ESSI-hankkeen loppujulkaisu Leka, Kaisa; Roine, Sini ESSI — esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut -hankkeen (myöhemmin ESSI) tarkoituksena on ollut tuottaa uusia ideoita ja konkretisoida niitä konsepteiksi Päijät- Hämeen valmistavan teollisuuden käyttöön. Yritykset, loppukäyttäjät ja opiskelijat ovat yhdessä hanketiimin kanssa tehneet mahdolliseksi luoda uusia ratkaisuja esteettömään arkeen. Tämä julkaisu esittelee hankkeen matkaa ensimmäisissä työpajoissa tehdyistä löydöksistä luotuihin konsepteihin, joista toivotaan tulevan uusia tuotteita Päijät-Hämeen valmistavalle teollisuudelle.
Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin
Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin Murto, Maria; Varis, Kati; Karppinen, Henri Muutosmatkailun tutkimushankkeen tavoitteena oli tutkia asiakkaan muutosmatkailuelämyksen syntymistä, yritysten ymmärrystä aiheesta, muutosmatkailupalveluiden muotoilua sekä muutosmatkailun potentiaalia. Lisäksi tietoa tarvittiin muutosmatkailuelämysten markkinoinnista; miten niitä tulisi markkinoida ja millä tavalla markkinointimateriaalit vaikuttavat ihmisiin. Yhtenä osana tutkimushanketta tehtiin markkinointiin liittyvä tutkimus, joka oli LAB-ammattikorkeakoulun vastuulla. Tässä tutkimusraportissa kuvataan muutosmatkailuelämysten markkinointiin liittyvän tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja arvioida tekijöitä, jotka voivat lisätä tai vähentää digitaalisen muutosmatkailumarkkinoinnin vaikutusta, miten digitaalinen markkinointi voi lisätä kiinnostusta muutosmatkailuelämyksiä kohtaan, sekä millaisia erityispiirteitä markkinointiviestintään reagoimisessa ja kiinnostuksen heräämisessä havaitaan eri ikäryhmien ja paljon tai vähän matkustavien välillä. ”Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla” -hanke oli Business Finlandin rahoittama co-innovation-hanke. Hanketta ovat olleet toteuttamassa LAB-ammattikorkeakoulun lisäksi Itä-Suomen yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Business Finlandin lisäksi hanketta ovat rahoittaneet ympäri Suomea sijaitsevat 19 matkailualan yritystä, jotka edustavat matkailukohteita, aktiviteettiyrityksiä ja matkailumarkkinointiorganisaatioita.