LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Tietojohtaminen on osa jokaisen sote-ammattilaisen työnkuvaa
Hyvinvointialueuudistus on muuttanut sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita ja johtamista merkittävästi. Muutoksen myötä tietojohtaminen on noussut keskeiseksi tekijäksi palvelujen vaikuttavuuden, laadun ja kustannusten hallinnassa. Artikkelissa tarkastellaan, miksi tietoon perustuva johtaminen on välttämätöntä ja miten tietojohtamisen käytännöt rakentuvat. Lähde
Vahvempi startti sote-polkuopintoihin uuden perusosaamisen opintojakson myötä
Sote-polkuopinnot tarjoavat joustavan ja monipuolisen väylän sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opiskeluun. LAB-ammattikorkeakoulun ja Päijät-Hämeen sekä Etelä-Karjalan kesäyliopistojen yhteistyössä toteuttamat opinnot mahdollistavat työn ohessa opiskelun, vahvistavat alueellista osaamista ja valmistavat opiskelijoita moniammatilliseen työelämään. Monipuoliset pedagogiset ratkaisut tukevat erilaisia oppimistyylejä ja rakentavat joustavan oppimisympäristön tulevaisuuden sote-osaajille. Lähde
Pitääkö olla huolissaan? Mitä kaksoistutkintouudistus tarkoittaa terveydenhoitaja- ja ensihoitajakoulutuksen osalta
Tässä artikkelissa käydään läpi keskeisiä asioita OKM:n koulutusuudistuksen kannalta sosiaali- ja terveysalan ensihoitaja- ja terveydenhoitajakoulutusten (AMK) osalta. Artikkelissa pyritään selventämään lakiuudistuksen tavoitetta ja tarkoitusta ja pohditaan myös laajemmin osaamisen murrosta ja tarpeita korkeakoulumaailmassa tulevaisuudessa. Lähde
LAB Focus
Inspiraatiota yhteiskehittämiseen verkostoitumisesta
Verkostot ja verkostoituminen ovat keskeisessä osassa tämän päivän asiantuntija- ja kehittämistyötä. Verkostotyöskentely on vastavuoroista yhteistyötä ja sen myötä mahdollistetaan yhteinen kehittäminen eri näkökulmista samojen intressien äärellä. (Järvensivu 2019.) Interreg Europen rahoittaman ACTIVE ID -hankkeen tavoitteena on liikunnan ja vapaa-aikasektorin kehittäminen sekä toisilta alueilta oppiminen. Mukana hankeverkostossa on viiden partnerimaan aluetta eri puolilta Eurooppaa. Osana hanketta […] The post Inspiraatiota yhteiskehittämiseen verkostoitumisesta appeared first on LAB Focus.
Monimuotoinen ohjaus työpaikoilla – yhteiskehittäen ratkaisuja Sote Sprintistä
Sosiaali- ja terveysalan työyhteisöt monimuotoistuvat ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ovat osa työyhteisöjen arkea. Jokainen työyhteisön jäsen tarvitsee uudenlaisia taitoja ja keinoja kohdata erilaisia ja eri kulttuuritaustoista tulevia opiskelijoita ja uusia työntekijöitä. Tähän haasteeseen vastasi sote-alan työntekijöille järjestetty Sote Sprintti -työpaja keväällä 2025 Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Se järjestettiin alueen työntekijöiden toiveesta, koska aiemmissa SoteSprinteissä osallistujat olivat pääasiassa ammatillisen […] The post Monimuotoinen ohjaus työpaikoilla – yhteiskehittäen ratkaisuja Sote Sprintistä appeared first on LAB Focus.
Kulttuuritaustan huomioiminen ja yksilöllinen ohjaus laillistamisväylällä
Opiskelijoiden kulttuuriset erot vaikuttavat merkittävästi heidän kokemuksiinsa korkeakouluopiskelusta ja voivat vaikuttaa myös opintoihin sitoutumiseen. Eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden käsitykset opiskelusta ja siihen liittyvistä käytännöistä voivat poiketa huomattavasti verrattuna suomalaisiin korkeakouluopiskelijoihin. (Airas ym. 2019, 80–81.) Opetuksessa maahanmuuttajataustaiset opiskelijat hyötyvät siitä, että heidän kulttuuriset taustansa ja oppimiseen vaikuttavat erityispiirteensä huomioidaan opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa (Laitinen 2014, 27). […] The post Kulttuuritaustan huomioiminen ja yksilöllinen ohjaus laillistamisväylällä appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Kielimentorin työkirja
Kielimentorin työkirja Lindeberg, Tytti; Liski, Evelina Tähän työkirjaan on koottu toimintatapoja, ideoita ja harjoituksia, joita on kokeiltu Elma 2.0 - Kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen järjestämissä kielimentorimallin piloteissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vuosina 2024–2025. Työkirjaa voivat käyttää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjen kielimentorit, perehdyttäjät ja kaikki työpaikalla tapahtuvasta kielenoppimisesta kiinnostuneet työntekijät ja esihenkilöt.
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.