DOCMAN2 - Development of competencies and Modules to Enhance Advanced Practice across Europe for Health and Social Care Management Masters Students

DOCMAN -hanke jatkaa aiempaa CareMan- hankkeessa (rahoitus Erasmus LLP) aloitettua sosiaali- ja terveysalan johtaminen ylemmän korkeakoulutuksen (YAMK/master -taso) opetussuunnitelmien kehittämistä työelämälähtöisesti. Osallistuvat korkeakoulut ovat Lahden ammattikorkeakoulun lisäksi Edinburgh Napier University (Skotlanti), Charles University (Tsekki) ja Frankfurt University of Applied Sciences (Saksa). Hanke käynnistyy tutkimusosiolla, jonka tavoitteena on kuvata sosiaali- ja terveysalan rakenteellisessa muutoksessa aj integraatiokehitykessä tarvittavaa johtamisosaamista. Hankkeen keskeisiä teemoja ovat innovaatiojohtaminen, muutosjohtaminen, palvelumuotoilu ja palvelujan asiakaslähtöinen kehittäminen sekä organisaation osaamisen ja kyvykkyyksien johtaminen ja kehittäminen. Tutkimusvaiheen jälkeen luodaan sosiaali- ja terveysalan johtamisen viitekehys, jonka pohjalta suunnitellaan yhdessä neljän osallistuvan korkeakoulun kanssa kolme master-tason johtamisen moduulia. Kaikki moduulit perustuvat kansainväliseen yhteisoppimiseen yhteisellä virtuaalialustalla. Jokaiseen kolmesta moduulista sisältyy viikon intensiivijakso, johon osallistuvat opiskelijat kaikista partnerimaista. Inteinsiiviviikot järjestetään Prahassa, Lahdessa ja Frankfurtissa.
Project period
-
Project state
Finished
Project area
International
Project funding
Erasmus 2014-2020
LAB role
Partner
Unit
Health Care and Social Services
Project focus area
Human well-being
Objectives
DOCMAN -hankkeen tavoitteina on

1. Kuvata sosiaali- ja terveysalan rakenteellisissa muutoksissa ja integraatiossa tarvittavaa johtamisosaamista. Keskeisiä tutkimusteemoja ovat innovaatiojohtaminen, muutosjohtaminen, palvelumuotoilu ja palvelujan asiakaslähtöinen kehittäminen sekä organisaation osaamisen ja kyvykkyyksien johtaminen ja kehittäminen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutuu ryhmähaastatteluina kussakin osallistuvassa korkeakoulussa (master- tason opiskelijat). Haastatteluissa on käytössä ns. Forth Generation tekniikka. Aineiston analyysi sisällön teemoittelulla.

2. Luoda ja määritellä sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisen viitekehys, jonka avulla voidaan kouluttaa ja kehittää johtamista. Viitekehys perustuu ensimmäisen vaiheen tutkimuksen tuloksiin.

3. Luoda, suunitella ja toteuttaa kolme 10 opintopisteen moduulia master -tason sosiaali- ja terveysalan johtamisopetukseen (blendid learning, virtuaalioppimisympäristö). Moduulit perustuvat hankkeen aikana luotuun sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisen viitekehykseen. Osallistuvat korkeakoulut käyttävät yhteistä moduuliviitekehystä ja jokainen partneri osallistuu jokaisen moduulin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Jokaiseen moduuliin sisältyy viikon intensiivijakso (Praha, Lahti, Frankfurt).
Realisation of goals
Ensimmäinen vaihe (Otput 1) käynnistynyt ja tutkimushaastattelut on tehty kaikissa korkeakoulussa sovitussa aikataulussa.
Outcomes
Tutkimus ja sen tulokset sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisesta rakenteellisessa muutoksessa. Tulosten levittäminen (tieteellinen artikkeli, kansainvälinen seminaari)

Sosiaali- ja terveysalan johtamisosaamisen viitekehys. Tulosten levittäminen (tieteellinen artikkeli, kansainvälinen seminaari)

Kolme kansainvälistä moduulia, jotka voi intergroida hankkeen aikana ja sen päättymisen jälkeen osaksi master-opetusta. Moduulivat ovat Innovaatio- ja muutoksen johtaminen, Palvelumuotoilu ja palvelujen kehittäminen sekä Osaamisen ja kyvykkyyksien johtaminen.

Sustainable Development Goals