Virtuaalitodellisuus eli keinotekoinen ympäristö (VR) ja Lisätty todellisuus (AR)

Kurssilla opitaan VR suunnittelun perusteet, käydään läpi nopeasti kasvavan alan nykytila sekä keskeiset työnkulut ja ohjelmistot VR-suunnittelussa. Kurssilla avataan lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden maailmoja ja taustoja. Tutustutaan olemassa olevat ohjelmat ja niiden käyttökohteet. Harjoitusten kautta osallistujat pääsevät suunnittelemaan itse suunnittelemaan ja kokeilemaan AR-teknologiaa käytännössä.

Lisätty todellisuus (augmented reality, AR) on teknologia, jossa lisätään todelliseen ympäristöön tietokoneella tuotettua tietoa, kuten grafiikkaa tai videoita eli virtuaalisia elementtejä. Lisättyjä elementtejä tarkastellaan älypuhelimilla, tableteilla tai erityisillä AR-laseilla. Lisätyssä todellisuudessa yhdistyvät aina virtuaaliset elementit ja ympäröivä todellisuus. Pokémon Go lienee tunnetuin esimerkki tästä, mutta myös Ikea on hyödyntänyt AR-teknologiaa. Sovelluksen kautta on mahdollista testata, kuinka hyvin tietty huonekalu istuu sisustukseen.
Study time
02.06.2020 - 07.11.2020
The scope of education
5 op
Main instructor language
Suomi
Form of study
Monimuoto-opiskelu
Location

LAB-ammattikorkeakoulu 
Lahden kampus
Mukkulankatu 19, Lahti 

Price
Ilmainen

Koulutuksen jälkeen opiskelija:

  • Ymmärtää VR-suunnittelussa käytettävien ohjemistojen erityispiirteitä: Unity3D, Adobe After Effects
  • Osaa perusteet 360° videoiden kuvaamisen ja muokkaamisen virtuaalitodellisuutta varten.
  • Ymmärtää 3D-tilojen ja mallien valmistamisen vaatimuksia virtuaalitodellisuudelle
  • Omaa perustiedot vuorovaikutuksen rakentamisesta Unity3D-ohjelmistoon
  • Omaa perustiedot käyttöliittymän suunnittelun periaatteesta virtuaalitodellisuudessa
  • Osaa perustason työskentelyn uusilla kiehtovilla ja vuorovaikutteisilla työkaluilla
  • Ymmärtää AR-suunnittelussa käytettävien ohjelmistojen erityispiirteitä: Zappar, Arilyn
  • Osaa perustason 2D-kuvien käytön AR-ympäristöss-
  • Ymmärtää 3D-mallien valmistamisen vaatimuksia AR-tekniikassa
  • Omaa perustiedot vuorovaikutuksen rakentamisesta Zappar-ohjelmistoon
  • Omaa perustiedot vuorovaikutteisten sovellusten suunnittelemisesta AR-ympäristöön
Target group

Koulutus on suunnattu työelämässä oleville muotoilun ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoille.

Condition of admission

Soveltuva muotoilun tai visuaalisen viestinnän koulutus

More about implementation
Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina sisältäen virtuaalisen intron, 3 lähipäivää ja 3 virtuaaliluentoa. Virtuaalinen intro 2.6.2020 klo 15-18 katsottavissa myös myöhemmin tallenteena.
Group size
Enintään 30
Lectures Dates
28.8.2020 17.00–19.00
29.8.2020 09.00–16.00
9.10.2020 17.00–19.00
10.10.2020 09.00–16.00
7.11.2020 17.00–19.00
7.11.2020 09.00–16.00
Teacher
Antti Heinonen, vieraileva luennoitsija
Evaluation scale
Hyväksytty/hylätty
Further information

Koulutus toteutetaan osana UOMA-hanketta. UOMA on täydennyskoulutushanke ammatissa toimiville muotoilijoille ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoille. Uudistamme ja täydennämme koulutussisältöjä tunnistamiimme työelämän osaamistarpeisiin. Kehitämme työelämässä toimiville joustavia koulutusmenetelmiä ja pilotoimme hankkeessa erilaisia oppimisympäristöjä.

» Lue lisää UOMA-hankkeesta

Registration

Ilmoittaudu koulutukseen sähköpostilla paula [dot] nurminenatlab [dot] fi

Registration period
-
Terms of cancellation
If the order/registration is cancelled no later than 14 days before the stated start date, there are no cancellation charges. If the order/registration is cancelled up to 14 days before the stated start date, a 50% cancellation charge applies. If the order/registration is cancelled up to 48 hours before the start date (or not cancelled at all), the full price will be charged. Cancellations must be made in writing.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen

Paula Nurminen
TKI-asiantuntija
paula [dot] nurminenatlab [dot] fi