Virtuaalitodellisuus eli keinotekoinen ympäristö (VR) ja Lisätty todellisuus (AR)

Kurssilla opitaan VR suunnittelun perusteet, käydään läpi nopeasti kasvavan alan nykytila sekä keskeiset työnkulut ja ohjelmistot VR-suunnittelussa. Kurssilla avataan lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden maailmoja ja taustoja. Tutustutaan olemassa olevat ohjelmat ja niiden käyttökohteet. Harjoitusten kautta osallistujat pääsevät suunnittelemaan itse suunnittelemaan ja kokeilemaan AR-teknologiaa käytännössä.

Lisätty todellisuus (augmented reality, AR) on teknologia, jossa lisätään todelliseen ympäristöön tietokoneella tuotettua tietoa, kuten grafiikkaa tai videoita eli virtuaalisia elementtejä. Lisättyjä elementtejä tarkastellaan älypuhelimilla, tableteilla tai erityisillä AR-laseilla. Lisätyssä todellisuudessa yhdistyvät aina virtuaaliset elementit ja ympäröivä todellisuus. Pokémon Go lienee tunnetuin esimerkki tästä, mutta myös Ikea on hyödyntänyt AR-teknologiaa. Sovelluksen kautta on mahdollista testata, kuinka hyvin tietty huonekalu istuu sisustukseen.
Toteutusaika
02.06.2020 - 07.11.2020
Laajuus
5 op
Opetuskieli
Suomi
Toteutustapa
Monimuoto-opiskelu
Paikka

LAB-ammattikorkeakoulu 
Lahden kampus
Mukkulankatu 19, Lahti 

Hinta
Ilmainen

Koulutuksen jälkeen opiskelija:

  • Ymmärtää VR-suunnittelussa käytettävien ohjemistojen erityispiirteitä: Unity3D, Adobe After Effects
  • Osaa perusteet 360° videoiden kuvaamisen ja muokkaamisen virtuaalitodellisuutta varten.
  • Ymmärtää 3D-tilojen ja mallien valmistamisen vaatimuksia virtuaalitodellisuudelle
  • Omaa perustiedot vuorovaikutuksen rakentamisesta Unity3D-ohjelmistoon
  • Omaa perustiedot käyttöliittymän suunnittelun periaatteesta virtuaalitodellisuudessa
  • Osaa perustason työskentelyn uusilla kiehtovilla ja vuorovaikutteisilla työkaluilla
  • Ymmärtää AR-suunnittelussa käytettävien ohjelmistojen erityispiirteitä: Zappar, Arilyn
  • Osaa perustason 2D-kuvien käytön AR-ympäristöss-
  • Ymmärtää 3D-mallien valmistamisen vaatimuksia AR-tekniikassa
  • Omaa perustiedot vuorovaikutuksen rakentamisesta Zappar-ohjelmistoon
  • Omaa perustiedot vuorovaikutteisten sovellusten suunnittelemisesta AR-ympäristöön
Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu työelämässä oleville muotoilun ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoille.

Pääsyvaatimus

Soveltuva muotoilun tai visuaalisen viestinnän koulutus

Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina sisältäen virtuaalisen intron, 3 lähipäivää ja 3 virtuaaliluentoa. Virtuaalinen intro 2.6.2020 klo 15-18 katsottavissa myös myöhemmin tallenteena.
Ryhmäkoko
Enintään 30
Lähiopetuspäivät
28.8.2020 17.00–19.00
29.8.2020 09.00–16.00
9.10.2020 17.00–19.00
10.10.2020 09.00–16.00
7.11.2020 17.00–19.00
7.11.2020 09.00–16.00
Opettaja
Antti Heinonen, vieraileva luennoitsija
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Muuta tärkeää

Koulutus toteutetaan osana UOMA-hanketta. UOMA on täydennyskoulutushanke ammatissa toimiville muotoilijoille ja visuaalisen viestinnän asiantuntijoille. Uudistamme ja täydennämme koulutussisältöjä tunnistamiimme työelämän osaamistarpeisiin. Kehitämme työelämässä toimiville joustavia koulutusmenetelmiä ja pilotoimme hankkeessa erilaisia oppimisympäristöjä.

» Lue lisää UOMA-hankkeesta

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen sähköpostilla paula [dot] nurminenatlab [dot] fi

Ilmoittautumisaika
-
Peruutusehdot
Mikäli ilmoittautuminen peruutetaan aiemmin kuin 14 vuorokautta ennen suunniteltua toteutusajankohtaa, peruutusmaksua ei veloiteta. Mikäli ilmoittautuminen peruutetaan myöhemmin kuin 14 vuorokautta ennen suunniteltua toteutusajankohtaa, veloitetaan 50 % hinnasta. Mikäli ilmoittautuminen peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen tilaisuutta tai sitä ei peruuteta ollenkaan, veloitetaan 100 % hinnasta. Peruutus on tehtävä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostivahvistuksessa olevan peruutuslinkin kautta.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen

Paula Nurminen
Projektisuunnittelija
paula [dot] nurminenatlab [dot] fi