Varmista osaamisesi digitalisoituvalla sosiaali- ja terveysalalla
Digitalisaatio, hyvinvointiteknologia ja tekoälyn lisääntyvä läsnäolo muuttavat osaamistarpeita ja työnkuvia sosiaali- ja terveysalalla.
Ylempään AMK-tutkintoon johtavalla koulutuksella saadaan uutta osaamista vastata työelämän ajankohtaisiin muutoksiin ja ennakoida tulevaisuuden haasteita. Koulutuksessa laajennetaan osaamista digitaalisuudesta, hyvinvointiteknologiasta ja tekoälystä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi.
YAMK-koulutus mahdollistaa urakehityksen
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija -koulutus avaa uusia suuntia työelämässä ja antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa. Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa
◆ arvioida tietoa ◆ suunnitella ja johtaa etäpalveluita ◆ hyödyntää digitaalisia alustoja ◆ tehdä tutkimus- ja kehittämistyötä ◆ työskennellä verkostoissa ◆ toimia eettisesti ja tietoturvallisesti sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Opiskele joustavasti verkko-opintoina
Koulutuksen sisällön keskiössä ovat toiminta, palvelut sekä niiden uudistaminen ja kehittäminen digitaalisoituvassa toimintaympäristössä.
Opetus toteutuu verkossa arkipäivisin klo 9–16. Ydinosaamisen opintojaksojen opetuspäivien määrä on 6 lukukaudessa, jotka ovat ensisijaisesti aikaan sidottuja.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän, verkkoluennot, kehittämistehtävän ja ohjauksen. Kehittämistehtävä tehdään tiiminä. Osa opintojaksoista suoritetaan verkossa itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumatta.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
The scope of education
90 opintopistettä
Duration of studies
2,5 vuotta
Language
Suomi
Location
Verkkokampus
Objectives
Digitalisaatio, hyvinvointiteknologia ja tekoälyn lisääntyvä läsnäolo muuttavat osaamistarpeita ja työnkuvia sosiaali- ja terveysalalla. Ylempään AMK-tutkintoon johtavalla koulutuksella saadaan uutta osaamista vastata työelämän ajankohtaisiin muutoksiin ja ennakoida tulevaisuuden haasteita.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija -koulutuksen keskiössä ovat asiakas, osaava alan ammattilainen ja työn muuttuvat muodot digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Koulutuksessa laajennetaan osaamista digitaalisuudesta, hyvinvointiteknologiasta ja tekoälystä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija -koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa arvioida tietoa, suunnitella ja johtaa etäpalveluita, hyödyntää digitaalisia alustoja, tehdä tutkimus- ja kehittämistyötä, työskennellä verkostoissa sekä toimia eettisesti ja tietoturvallisesti sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija -koulutuksen sisällön keskiössä ovat toiminta, palvelut sekä niiden uudistaminen ja kehittäminen digitaalisoituvassa toimintaympäristössä. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja toteutussuunnitelmat ovat nähtävissä opintojaksoille ilmoittautumisen yhteydessä.
Opintojaksojen osaamistavoitteiden ja kehittämistehtävien lähtökohtana on, että niiden kautta kyetään ennakoimaan uudistamistarpeita ja välittömästi hyödyttämään työelämää.
Yhden opintojakson laajuus on 5 op. Osa opintojaksoista on verkossa aikaan ja paikkaan sidottuja (Zoom, Moodle). Opintojakso sisältää ennakkotehtävän, verkkoluennot, kehittämistehtävän ja ohjauksen. Kehittämistehtävä tehdään tiiminä. Osa opintojaksoista suoritetaan verkossa itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumatta (Moodle). Opintojakson arviointi voi sisältää itsearviointia, tiimiarviointia ja opettajan antamaa arviointia.
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti arvosanalla 5–1. Arviointi perustuu eurooppalaisten tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen (arviointikehikko EQF7).
Opetus toteutuu verkossa arkipäivisin klo 9–16. Ydinosaamisen opintojaksojen opetuspäivien määrä on 6 lukukaudessa, jotka ovat ensisijaisesti aikaan sidottuja. Opetuspäivien kokonaismäärää lisää opiskelijan tekemät täydentävät opintojaksovalinnat. Opinnäytetyön ohjaus toteutetaan verkossa arkipäivisin.
Opetuksen luennot nauhoitetaan ja tallennetaan Tietosuoja-asetuksen mukaisesti (GDPR).
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä, joka jakautuu seuraavasti:
ydinosaaminen 40 op
täydentävä osaaminen 20 op
opinnäytetyö 30 op
Ydinosaamisen opintojaksot ovat pakollisia. Täydentävät opinnot opiskelija valitsee omaehtoisesti LAB-ammattikorkeakoulun, toisen korkeakoulun tai CampusOnlinen tarjonnasta.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija -koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).
Opetuskieli on suomi. Opiskelumateriaali sisältää myös vieraskielisiä (englanti) luentoja ja aineistoja. Opinnäytetyö sisältää vieraskielisiä lähteitä.
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalla työpaikallaan, jossakin toisessa organisaatioissa tai LAB-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme.
Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan. Osassa koulutuksistamme on mahdollisuus myös kaksoistutkinnon (double degree) suorittamiseen. Kaksoistutkinnon suorittanut saa tutkinnon sekä LABista että ulkomaalaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee 1200 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä, vaikka ei ulkomaille lähtisikään.
LABissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa jo opintojen aikana. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi suoraan oman alan työnantajille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä.
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten opiskelijoiden osuuskunnat, vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojen ajan. LAB-ammattikorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä samaan korkeakouluyhteisöön kuuluvan LUT-yliopiston kanssa.
LAB on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Toimintamme ydin on kestävän, vastuullisen ja uudistavan kasvun tukeminen aineettoman arvonluonnin, monikäyttöisten materiaalien ja ihmisten hyvinvoinnin kautta.
Ylempi AMK-tutkinto mahdollistaa tieteelliset jatko-opinnot yliopistojen lisensiaattitutkintoihin ja tohtorin tutkintoihin (ks. tiedeyliopistojen valintakriteerit).