Sosiaali- ja terveysala uudistuu ja muutos koskee myös lapsi- ja perhepalveluita. Taustalla vaikuttavat myös kansallinen lapsistrategia ja lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma. Niiden tavoitteena ovat nykyistä lapsi- ja perhelähtöisemmät ja paremmin yhteensovitettavat sekä sosiaalista kestävyyttä edistävät palvelut.
Sosionomin ylemmän AMK-koulutuksen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden valtakunnallinen kehittäminen osana uudistuvaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Koulutuksessa keskitytään lapsi- ja perhepalveluiden kehittämiseen asiakasosallisuuden, monitoimijaisen työskentelyn, digitaalisuuden, varhaisen tukemisen sekä eriarvoistumiskehityksen pysäyttämisen näkökulmista.
YAMK-koulutus valmistaa vaativiin asiantuntijatehtäviin
Koulutus tuottaa kelpoisuuden virkoihin ja toimiin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa. Sosionomin YAMK-tutkinnon avulla voit siis kehittää osaamistasi ja löytää uusia uramahdollisuuksia vaativista asiantuntijatehtävistä. Koulutuksesta valmistunut kykenee
◆ työskentelemään itsenäisesti sosiaalialan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa sekä ◆ johtamaan osaamista sekä sosiaalialan työkäytäntöjen ja palveluiden kehittämistä erilaisissa työympäristöissä.
Opiskele verkkokampuksella
YAMK-koulutuksen ydinosaamisen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen entistä lapsi- ja perhelähtöisemmiksi ja sosiaalista kestävyyttä edistäviksi.
Opinnot muodostuvat ydinosaamisesta, opinnäytetyöstä ja täydentävistä, monialaisista opinnoista. Ydinosaamisen opintojaksoihin sisältyy aikaan sidottua kontaktiopetusta verkossa keskimäärin kaksi päivää/ 5 opintopisteen opintojakso. Kontaktiopetus on pääsääntöisesti arkisin klo 9–16.
Osa täydentävistä opintojaksoista toteutetaan kokonaan itsenäisinä aikaan ja paikkaan sitomattomina verkko-opintoina.
Koulutuksen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden valtakunnallinen kehittäminen osana uudistuvaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Taustalla vaikuttavat sote-uudistus, kansallinen lapsistrategia ja lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Niiden tavoitteena ovat nykyistä lapsi- ja perhelähtöisemmät ja paremmin yhteensovitettavat sekä sosiaalista kestävyyttä edistävät palvelut.
Sosionomin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon koulutuksessa keskitytään lapsi- ja perhepalveluiden kehittämiseen asiakasosallisuuden, monitoimijaisen työskentelyn, digitaalisuuden, varhaisen tukemisen sekä eriarvoistumiskehityksen pysäyttämisen näkökulmista.
Tavoitteena on, että tutkinnon suoritettuaan opiskelija kykenee työskentelemään itsenäisesti sosiaalialan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa, kykenee johtamaan osaamista sekä sosiaalialan työkäytäntöjen ja palveluiden kehittämistä erilaisissa työympäristöissä.
Koulutuksen ydinosaamisen lähtökohtana on lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen entistä lapsi- ja perhelähtöisemmiksi ja sosiaalista kestävyyttä edistäviksi. Keskeisinä sisältöalueina ovat lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteisiin vastaaminen, osallisuuden vahvistaminen sekä perheiden hyvää arkea turvaava toiminta. Keskiössä ovat eriarvoisuuden tunnistaminen ja varhainen tuki sekä digitaalisten että integratiivisten toimintamallien kehittäminen lasten, nuorten ja perheiden palveluissa.
Opiskelija voi valita täydentäviä opintoja LAB-ammattikorkeakoulun, muiden ammattikorkeakoulujen tai CampusOnlinen tarjonnasta. Kaikkien opintojen tulee vastata eurooppalaisten tutkintojen ja osaamisen viitekehyksessä tasoa EQF7.
Ydinosaamisen opintojaksoihin sisältyy aikaan sidottua kontaktiopetusta verkossa keskimäärin kaksi päivää/ 5 op opintojakso. Kontaktiopetus on pääsääntöisesti arkisin klo 9–16. Osa täydentävistä opintojaksoista toteutetaan kokonaan itsenäisinä aikaan ja paikkaan sitomattomina verkko-opintoina. Opinnäytetyön ohjaus toteutetaan verkossa arkipäivisin. Oppimisympäristöinä toimivat Moodle ja Zoom sekä työelämän oppimisympäristöt.
Koulutus tuottaa kelpoisuuden virkoihin ja toimiin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa. Sosiaalialan henkilöstön kelpoisuuksia määrittää lisäksi laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista.
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalla työpaikallaan, jossakin toisessa organisaatioissa tai LAB-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme.
Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan. Osassa koulutuksistamme on mahdollisuus myös kaksoistutkinnon (double degree) suorittamiseen. Kaksoistutkinnon suorittanut saa tutkinnon sekä LABista että ulkomaalaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee 1200 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä, vaikka ei ulkomaille lähtisikään.
LABissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa jo opintojen aikana. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi suoraan oman alan työnantajille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä.
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten opiskelijoiden osuuskunnat, vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojen ajan. LAB-ammattikorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä samaan korkeakouluyhteisöön kuuluvan LUT-yliopiston kanssa.
LAB on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Toimintamme ydin on kestävän, vastuullisen ja uudistavan kasvun tukeminen aineettoman arvonluonnin, monikäyttöisten materiaalien ja ihmisten hyvinvoinnin kautta.