Veneen rakentaminen kehittää opiskelijoiden kädentaitoja ja ongelmanratkaisua

Puutekniikan opiskelija Marko Aalto puutekniikan laboratoriotilassa kuvattuna.
Puutekniikan insinööri tarvitsee käytännön ymmärrystä tärkeimmästä työvälineestään: puusta. LABin Lahden kampuksella puutekniikan opiskelijat pääsevät tutkimaan puun käyttäytymistä ja käyttötarkoituksia rakentamalla puuveneen alusta loppuun omin voimin. Rakennustyötä johtaa ensimmäisen vuoden opiskelija Marko Aalto.

Kuluneen kevään ja tulevan syksyn aikana opiskelijoiden käsissä valmistuu viisimetrinen mäntypuinen soutuvene. ”Vaikka perinteinen puuvene on yli tuhat vuotta vanha keksintö, sitä on edelleen mahdollista kehittää. Meidän on tarkoitus kokeilla, miten esimerkiksi airoja ja penkkejä voisi keventää ilman, että veneen käytettävyys kärsii. Pyrimme totta kai saamaan aikaiseksi kestävän ja kauniin esineen, mutta voimme samalla yrittää keksiä jotain uutta ja tehdä asioita eri tavalla kuin muut”, kertoo Marko Aalto.

Satoja työtunteja puutekniikan laboratoriossa

Veneprojekti sai alkunsa syksyllä 2024, kun puutekniikan opettajille selvisi, että Aalto ehti toimia yli 25 vuotta veneenveistäjänä ennen hakeutumistaan LABiin opiskelemaan. ”Heti orientaatioviikolla opettajat innostuivat, että no niin, nyt tehdään sitten puuvene!” Aalto naurahtaa. Projektia valmisteltiin syksyn mittaan, ja rakentaminen päästiin aloittamaan alkuvuodesta 2025. Rahallista tukea on saatu Suomen Sahateollisuusmiesten Yhdistykseltä. 

Puutekniikan opiskelija Marko Aalto työskentelee puutekniikan laboratoriotiloissa.”Veneen rakentaminen tukee opiskelijoiden osaamista ja työelämävalmiuksia monella tavalla. Se kehittää kykyä työskennellä projektiluonteisissa työtehtävissä ja lisää ymmärrystä puun käytöstä vaativissa käyttökohteissa”, puutekniikan lehtori Mika Vanhanen kertoo projektin tavoitteista.

Työnjohtajana toimivan Aallon lisäksi venettä rakentava ryhmä koostuu neljästä ensimmäisen vuoden opiskelijasta, joilla on jo osaamista puun työstämisestä ja muotoilusta. Heillä on taustallaan esimerkiksi puusepän koulutus tai vahva harrastuneisuus. Tärkeintä on kuitenkin halu sitoutua projektiin ja sen vaatimaan ajankäyttöön, koska soutuveneen valmistaminen voi kestää useita satoja tunteja. 

”Työstämme venettä muiden opintojen ohella, minkä vuoksi meillä ei ole varsinaista aikataulua. Rakentaminen on alkanut keulapuun, emäpuun ja peräpeilin veistämisellä. Pyrimme saamaan nämä runkorakenteet valmiiksi ennen kesää, jotta syksyllä pääsemme siirtymään laudoittamiseen, eli venelautojen taivuttamiseen mallikaarien päälle.”

Vene rakentuu LABin Lahden kampuksella puutekniikan laboratoriossa. Aallon mukaan laboratoriosta löytyvät kaikki projektiin tarvittavat koneet ja työvälineet, mutta haasteena on kuiva ilma. 

”Ulkoilman kosteus sopisi veneen veistämiseen paremmin, koska tuuletetussa tilassa venelaudat saattavat halkeilla. Suhtaudumme tähän kuitenkin niin, että kaikkeen keksitään jokin ratkaisu. Olennainen osa tätä projektia ja koko puuinsinöörin työtä on, että pystyy selviytymään yllättävistä tilanteista ja ratkaisemaan eteen tulevia ongelmia.”

Aalto toivoo, että LABin opiskelijat ja henkilökunta kävisivät paikan päällä katsomassa, kuinka työ etenee. ”Tänä päivänä aika harva on nähnyt, miten puuvenettä tehdään. Veneet ovat veistämöillä piilossa, eikä prosessia pääse kovinkaan usein näkemään. On hieno ja arvokas tilanne, että vene on jo rakennusvaiheessa esillä.”

Puutekniikan insinööri hyötyy kädentaidoista

Puu on monipuolinen materiaali, jonka kaikkia käyttötarkoituksia tuskin on vielä edes keksitty. ”Insinöörin täytyy ymmärtää, mitä puusta voi tehdä ja miten se käyttäytyy eri olosuhteissa. On aivan eri asia nähdä kuva puun rakenteesta ja muodosta teoriassa kuin työstää puuta käytännössä ja huomata, että tältä se tuntuu ja näin se toimii”, Aalto kertoo ja toteaa, että puutekniikan opinnot ovat syventäneet kokeneenkin puunkäsittelijän osaamista.

Kun opiskelijat ovat suorittaneet työturvallisuuskoulutuksen, he saavat käyttää puulaboratoriota paitsi opintoihin kuuluviin käytännön töihin myös vapaa-ajan projekteihinsa. Aallon opiskelukaverien käsissä on syntynyt muun muassa keittiötarpeita ja pieniä kalusteita, kuten penkkejä ja yöpöytiä. 

Työskentely veneprojektin parissa ei pääty veneen valmistumiseen, koska valmista venettä pitää myös huoltaa ja säilyttää asianmukaisesti. Vene lahjoitetaan puutekniikan opiskelijoiden yhdistykselle Pino ry:lle, joka ottaa vastuulleen veneen ylläpidon, mutta Aallolla on jo suunnitelmia tulevan varalle. 

”Talvisäilytystä varten voisimme tehdä venesuojan, jossa testataan puisten kaarirakenteiden toimivuutta. Lisäksi vene täytyy tervata joka kevät, ja tervaustapahtumahan sopisi mainiosti osaksi vapun juhlintaa!”

Insinööri (AMK), puutekniikka

Puutekniikan opintojen aikana perehdyt puutuoteteollisuuden tuotantomenetelmiin, tuotekehityksessä tarvittavaan suunnitteluun sekä työelämässä hyödyllisiin uusiin työskentelytapoihin.

Hae kesähaussa 17.–31.7.

Koulutus on mukana LABin kesähaussa. Opinnot alkavat elokuussa 2025. 

Tutustu kesähaun muihin koulutuksiin, hakuohjeisiin ja aikatauluihin. 

Location