Restonomialumni sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen palveluosaamisestaan
Kristian Kotonen työskentelee Helsingin Hotel Fabianissa yövuoropäällikkönä ja conciergena. Kultaiset avaimet ovat vahvistaneet asiakkaiden luottamusta hänen asiantuntemukseensa:
“Tuntuu, että suosituksia kysytään minulta nykyään enemmän ja asiakkailla on luotto siihen, mitä suosittelen.”
Työvuorojen ajoituksesta huolimatta asiakkaat löytävät hänet helposti, ja hänen mukaansa suosituksia kysytään pitkin vuorokautta. Moni asiakas haluaa varmistaa hotellin asiantuntijan näkemyksen ennen päätöksiä ja Kotosen antama suositus vaikuttaakin olevan heille tärkeä osa matkakokemusta.
Opiskeluajan merkitys työuralle
Alun perin ruoanlaitosta kiinnostunut Kotonen löysi opiskelujen aikana polkunsa hotellialalle. Opintojen myötä hän oivalsi, millainen työskentely-ympäristö sopisi hänelle parhaiten:
“Ymmärsin, ettei kiireinen keittiötyö ollut työympäristö, jossa näkisin itseni pitkällä aikavälillä.”
Opintojen aikana erityisesti kaksi opettajaa jättivät Kotoseen jälkensä: Satu Särkijärvi ja Lari-Pekka Ruotsi. Heidän opetuksensa palvelun laadusta jäivät vahvasti mieleen.
“Larkalta jäi erityisesti mieleen ajatus siitä, että palvelu on se elementti, joka ratkaisee ja jolla erotutaan.”
Kotonen kertoo hyötyneensä opinnoissa erityisesti varausjärjestelmäkursseista, baarityöskentelystä ja johtamisen opinnoista, joista saatu osaaminen ovat edelleen tärkeä osa hänen arkeaan.
Ensiaskeleet työelämässä
Ensimmäinen oman alan työ löytyi Scandic Patriasta, jossa Kotonen työskenteli opintojensa ohessa useita vuosia. Työnimike aiheutti aluksi hämmennystä:
“Kun etsin tietoa yöportieerin tehtävästä, hakutuloksissa se sekoittui ensin ovimikon rooliin, mikä aiheutti pientä hämmennystä. Onneksi selvisi nopeasti, että kyse olikin vastaanottotyöstä, johon lopulta päädyin.”
Kokemus yövuoroista ja työskentelystä täydessä vastuussa vahvisti Kotosen kiinnostusta hotellialaa kohtaan. Valmistumisen jälkeen tie vei Helsinkiin, jossa mahdollisuuksia oli enemmän. Hotel Fabianissa Kotonen on päässyt yhdistämään vastaanoton, vuoropäällikön ja conciergen tehtäviä.
Pitkä ja perusteellinen tie kultaisiin avaimiin
Kultaisten avainten saaminen on monivaiheinen ja aikaa vievä prosessi, joka vaatii hakijalta sekä kokemusta että sitoutumista.
Kotonen kertoo, että Les Clefs d’Or -tunnustuksen saamiseksi hakijalta edellytetään vähintään viiden vuoden kokemusta concierge-työstä tai vastaavista työrooleista sekä osallistumista Hotelliportieriyhdistyksen toimintaan. Lisäksi hakemukseen kuuluu erillinen haastattelukierros ja suositukset kokeneilta alan ammattilaisilta. Kun kotimainen arviointi on valmis, hakemusta käsitellään vielä Ranskan keskustoimistossa, jossa tehdään lopullinen päätös.
“Prosessi on laaja ja vaatii paneutumista. Hakemukset ja haastattelut ovat perusteellisia, mutta kokonaisuus on erittäin palkitseva”, Kotonen summaa.
Katse tulevaisuuteen
Kotonen pohtii tulevaisuuttaan avoimin mielin ja näkee edessään useita mahdollisia urapolkuja. Yhtenä vaihtoehtona hän pitää esihenkilötehtäviin etenemistä, esimerkiksi vastaanoton apulaispäälliköksi, mikä toisi lisää vastuuta ja mahdollisuuden kehittää toimintaa laajemmin. Toisaalta häntä kiinnostaa myös syventyminen täysipäiväiseen conciergen rooliin, jossa hän voisi keskittyä asiakkaiden yksilöllisten palvelukokemusten rakentamiseen.
“Tulevaisuudessa voisin hyvin kuvitella työskenteleväni joko esihenkilöroolissa tai puhtaasti conciergen tehtävissä, jossa voin keskittyä täysillä asiakkaiden palveluun.”
Kotosen mukaan kultaiset avaimet eivät muuta työn ydintä, mutta ne vahvistavat ammatillista identiteettiä, lisäävät asiakkaiden luottamusta ja avaavat ovia uusiin mahdollisuuksiin. Hänen urapolkunsa osoittaa, miten intohimo ja aito välittäminen asiakkaista voivat luoda vahvan ammatillisen perustan hotellialalla.
"Rohkeat päätökset, oma-aloitteisuus sekä halu oppia palkitsevat työelämässä nopeasti"
Kotonen tiivistää opiskelijoille kolme keskeistä neuvoa työelämää varten:
- Verkostoidu rohkeasti, kontaktit auttavat uralla etenemisessä.
- Ole määrätietoinen ja uskalla tehdä päätöksiä, se herättää luottamusta.
- Pyydä apua ja tarjoa sitä, yhdessä oppiminen vahvistaa työyhteisöä.
Tutustu koulutuksiin
Restonomi | Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto