Tradenomiopiskelija löysi oman polkunsa LABista: "Minä en ole se henkilö, jolle on ollut aina selvää, mitä haluan tehdä"
Kulman takaa kantautuu naurua, jota säestää Ping Pong -pallon rytmikäs kopsahtelu. Jostain leijailee tuoreiden korvapuustien ja kahvin tuoksu. LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampukselta löytyy kaikkea, mitä nykyaikaisen korkeakoulun tiloista voi olettaakin löytävänsä: monipuolinen ravintolatarjonta, kahvila-baari, lukematon määrä erilaisia luokkatiloja sekä värikkäitä sohvanurkkauksia. Ja, luonnollisesti, oma markkinointitoimisto.
”Labtic on markkinoinnin oppimisympäristö. Me olemme rakentaneet tänne kampukselle toimistomaisen ympäristön, jossa järjestetään erilaisia markkinoinnin opintojaksoja. Ensin opiskelija ottaa haltuun opintojakson teorian ja sen jälkeen siirtyy heti soveltamaan oppimaansa käytännössä aitoihin työelämäprojekteihin ”, markkinoinnin lehtori Lotta Toivonen kertoo ja istahtaa markkinointitoimiston ruskeille nahkasohville.
Labticissa työskentelevät liiketalouden markkinointiin suuntautuneet tradenomiopiskelijat. Markkinoinnin lisäksi liiketalouden opiskelijat voivat Lahdessa painottaa opintojaan taloushallintoon, johtamiseen ja logistiikkaan.
Jotain konkreettista mukaan työelämään
”Bongasin oikeastaan ihan sattuman kautta Labticin meidän opintotarjonnastamme. Labtic oli vielä silloin ihan uusi juttu, mutta minua kiehtoi erityisesti se, että täällä tehdään oikeita asiakasprojekteja”, Labticin toimistolla tietokoneensa ääressä istuva tradenomiopiskelija Tuuli Pesonen muistelee ja jatkaa:
”Halusin saada jotain konkreettista mukaan vietäväkseni työelämään. Minua on aina kiinnostanut viestinnän eri muodot ja koin, että viestinnän monipuolisesta osaamista on hyötyä monissa eri työtehtävissä.”
Ja monipuolista markkinoinnin opiskelu onkin: Labticissa on tarjolla seitsemän erilaista opintojaksoa aina markkinointiviestinnästä digitaaliseen markkinointiin, brändäykseen ja kaupankäyntiin verkossa. Näiden lisäksi liiketalouden opinnoissa on tarjolla esimerkiksi asiakkuuksien johtamista sekä markkinoinnin psykologiaa ja juridiikkaa, jotka ovat Toivosen mukaan markkinoinnissa tärkeässä roolissa.
”Moni Labticissa markkinoinnin opintoja suorittava haluaa erikoistua tiettyyn aiheeseen. Kuitenkin meiltä valmistuvat hallitsevat myös laajasti markkinoinnin kokonaisuuden eivätkä vain yhtä osa-aluetta”, Toivonen avaa.
Liiketalouden opinnot antavat vaihtoehtoja, jos oma suunta ei ole vielä selvillä
Aina valinta omasta opiskelualasta ja tulevaisuuden urasta ei ole itsestään selvää: tämän tietää myös liiketalouden tradenomiksi opiskeleva Pesonen.
”Minä en ole se henkilö, jolle on ollut aina selvää se, mitä haluan tehdä tai mihin kouluun haen, vaan päinvastoin: olen täydellinen esimerkki ihmisestä, joka on ikään kuin surffaillut elämän aallonharjalla ja mennyt yhdestä työstä toiseen. Lopulta halusin löytää jotain pysyvämpää, joten hain LABiin opiskelemaan liiketaloutta.”
Liiketalouden koulutus tarjosi Pesoselle parhaat mahdollisuudet tulevaisuuteen, kun oma suunta ei ollut täysin selvillä:
”Koin, että liiketalouden opinnot antavat minulle kaikista eniten vaihtoehtoja ja työllistymismahdollisuuksia tilanteessa, jossa itselleni ei ollut vielä täysin kirkastunut se, mitä haluan tulevaisuudessa tarkalleen tehdä. Luotin siihen, että vielä opintojenkin aikana voin löytää sen oman juttuni ja oppia tuntemaan itseäni paremmin – ja niin on käynyt.”
Labticin puitteissa onkin mahdollista toteuttaa ja testata omia haaveita:
”Opiskelijat voivat yksilöllisesti valita, mitä haluavat opiskella. Valmiiden opintojaksojen lisäksi meillä on mahdollista toteuttaa omista kiinnostuksenkohteista kumpuavia projekteja: esimerkiksi muutama opiskelija on lähtenyt täysin oma-aloitteisesti kehittämään Labticille podcastia”, Toivonen kertoo.
”Meidän opettajamme, joita me Labticissa kutsumme valmentajiksi, kannustavat vahvasti meitä edistämään omia markkinointiin liittyviä projektejamme. Tänä syksynä projektini on ollut Labticista kertovan podcastin tekeminen yhdessä toisen opiskelijan kanssa. Podcastin tekeminen on ollut haaveeni jo pitkään, ja Labticin kautta se vihdoin toteutui”, Pesonen taustoittaa.
"Olemalla avoin ja tarttumalla eteen tuleviin mahdollisuuksiin luodaan hyvää pohjaa tulevaa varten”
Asiakasprojektit ja työelämäkontaktit ovat LABissa tärkeässä roolissa. Myös Pesonen näkee verkostoitumisen ja työelämäyhteistyön merkittävänä asiana:
”Verkostoituminen jo opintojen aikana on tärkeää, ja onneksi meillä LABissa on siihen hyvin mahdollisuuksia muun muassa aitojen asiakasprojektien kautta, jotka ovat valmiiden työelämäkontaktien lisäksi aitoja referenssejä myös työnhakua ajatellen. Myös opiskelukaverit ovat tärkeitä tulevaisuuden ja työelämän verkostoitumisen kannalta. Olemalla avoin ja tarttumalla eteen tuleviin mahdollisuuksiin luodaan hyvää pohjaa tulevaa työelämää varten.”
”Meidän opiskelijamme pääsevät nopeasti kiinni oikeaan työelämään ja siihen, millaista markkinoinnin työ oikeasti on. Opiskelijat keräävät koko opintojensa ajan näyttöjä osaamisestaan aitojen asiakasprojektien avulla, eli valmistuessaan heillä on jo paljon merkintöjä ansioluettelossaan”, Toivonen kertoo.
Valmistumisensa jälkeen Pesonen toivoisi työllistyttävänsä Päijät-Hämeen alueelle markkinointiviestinnän tehtäviin, mutta muuten mahdollisuudet ovat vielä avoinna:
”Uskon siihen, että luon itse oman polkuni ja niin kauan, kun teen tätä itselleni, se tuottaa myös hyvää tulosta. Tietysti haaveita on paljon, mutta se, mihin oma tie loppujen lopuksi vie, on vielä iso kysymysmerkki. Tiedän kuitenkin olevani oikealla tiellä: opintojen ja Labticin kautta olen löytänyt itsestäni niitä vahvuuksia, joita markkinoinnin ja viestinnän alalla tarvitaan.”
Tiimioppimista ja yhteisöllisyyttä
Labticissa korostuu tiimiytymisen, vuorovaikutuksen sekä yhdessä tekemisen merkitys. Siitä on alusta lähtien haluttu rakentaa opiskelijoille aidosti motivoiva ja merkityksellinen toimintaympäristö.
”Koen, että opiskelijat yrittävät tehdä ja suorittaa ihan hirveästi asioita edelleen yksin, mutta sitten työelämässä joudutaan kuitenkin keskelle tiimiä ja huomataankin, ettei pärjätä siellä”, Pesonen pohtii ja antaa kiitosta Labticin toimintamallista:
”Tähän Labtic on tarttunut tosi hyvin, ja tiimioppimisen malli ikään kuin pakottaa meidät tekemään yhdessä: keskustelemaan ja pohtimaan sekä tarkastelemaan asioita eri näkökulmista. Oppimisesta tulee näin paljon monipuolisempaa.”
”Labticin parhaita puolia on yhteisöllisyys: meillä on oikeasti kivaa yhdessä”, Toivonen kiteyttää.
Ja sen huomaa.
Tutustu tarkemmin Labticiin osoitteessa labtic.fi
Tradenomi (AMK), liiketalous
LABin liiketalouden tradenomikoulutus yhdistää sopivassa määrin teoriaa ja tekemistä. Opetusta toteutetaan yhdessä alueen yritysten kanssa ja pääset opintojen aikana luomaan suhteita työelämään.