Muutosmatkailu-hankkeen tutkimustoimenpiteet käynnistyneet

Tutkimustoimenpiteet käynnistettiin työpaketeissa 1 ja 2
Pitkittäistutkimukseen (T1.1) liittyen asiakastutkimuksen etukäteiskysely toimitettiin räätälöitynä mukana oleville yrityksille ennen paikan päällä tehtäviä haastatteluita. Kahdessa case-yrityksessä tehtiin kesän aikana asiakashaastatteluita (~10 /case) sekä osallistuvaa havainnointia paikan päällä (ks. kuvat). Seurantahaastattelut ovat myös käynnissä case-yritysten asiakkaiden kanssa. Asiakastutkimukseen on tavoitteena saada mukaan 6 erityyppistä yritystä, ja sopivia yrityksiä kartoitetaan paraikaa.
Muutosmatkailuelämyksen mittauksen (T1.2) osalta aloitettiin suunnittelutyö. Testaukseen soveltuvasta muutosmatkailuun liittyvästä markkinointimateriaalista (oma/muiden) otamme mielellämme vinkkejä vastaan.
Muutosmatkailun nykytila-analyysin (T2.1) osalta yrityshaastattelut on lähes tehty. Tavoite on, että analyysi valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Tutkimusaineistoa kerättiin kahdessa matkailualan case-yrityksessä
UEFin tutkijatohtori Elli Vento vieraili kesällä 2023 kahdessa Muutosmatkailu-hankkeeseen osallistuvassa case-yrityksessä keräämässä tutkimusaineistoa. Lue Ellin kokemuksista alla:

Osallistuminen kattokävelylle oli tutkijan näkökulmasta jännittävä kokemus. Kuva: Elli Vento
Asiakashaastatteluissa kattokävelykokemuksen mieleenpainuvina elementteinä korostuivat Tampereen keskustan näkeminen uudesta perspektiivistä sekä kiinnostavat historialliset tarinat alueeseen ja sen rakennuksiin liittyen. Moni haastateltava kuvaili kokemusta “ainutkertaiseksi” tai “erityiseksi”.

Työloma maaseutumatkailuyrityksessä tarjosi tutkijalle mahdollisuuden rapsutella eläimiä ja rentoutua savusaunan lämmössä. Kuva: Elli Vento
Maaseutumatkailuyrityksessä tehtyjen asiakashaastattelujen perusteella paikka on monelle kuin “mummola”, jossa on vierailtu säännöllisesti kenties jo useamman sukupolven ajan. Lisäksi asiakaskokemuksen keskeisinä elementteinä korostuivat vahva yhteisöllisyys, mielekäs tekeminen sekä lapsille että aikuisille ja mahdollisuus täydelliseen irtiottoon arjen velvollisuuksista.
Lue lisää Muutosmatkailu-hankkeesta!