Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla

Muutosmatkailun keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa muutosta aiheuttava tai jopa elämää muuttava kokemus tai elämys, jolla on pysyvä vaikutus henkilön ajatteluun, elämäntapaan ja jopa elämänlaatuun.



Matkoilta voidaan hakea tietoisesti muutosta, ja tietyntyyppiset matkat ja palvelut ovatkin sellaisia, jotka keskittyvät erityisesti muutoksen mahdollistamiseen tai itsensä kehittämiseen. Matkailun tuomat muutokset eivät kuitenkaan välttämättä ole tarkoitushakuisia eli matkoille ei aina lähdetä muuttumaan tietoisesti. Matkoilla tapahtuneet asiat ja elämykset saattavat kuitenkin laukaista ihmisessä muutosprosessin.



Transformatiivinen matkailu (muutosmatkailu) on lähtökohtaisesti yleensä vastuullisempaa ja kestävämpää, sillä matkailija pyrkii olemaan osa yhteisöä ja jopa uppoutuu paikalliseen kulttuuriin. Toisaalta muutos vaikkapa kohti kestävämpää elämäntapaa voi syntyä myös elämysten myötä, esimerkiksi oppimalla kuinka ympäristöstä pidetään huolta tai oppimalla arvostamaan paikallisia kulttuureja. Toisaalta muutosmatkailussa oleellisena osana on viestinä ja tunteet, jotka usein ovat edellytyksiä muutoksen syntymiselle.



Tarve muutosmatkailua tutkivalle hankkeelle on syntynyt viime vuosina, kun moni matkailualan yrittäjä on joutunut haastavassa tilanteessa miettimään uudelleen yritystoimintaansa ja sen tavoitteita. Suomalaisilla matkailuyrityksillä keskeisiä vetovoimatekijöitä ovat halvan hinnan sijaan palveluiden laatu ja elämyksellisyys. Nykyisiä matkailijoita kiinnostavat myös vastuullisuus, paikalliset kulttuurit ja autenttisuus. Matkalla halutaan oppia uutta tai jopa vaikuttaa positiivisesti matkakohteen ympäristöön. Alalla ja yrityksillä on tarve vastata tähän kysyntään, ja saada asiakkaat huomaamaan heidät ja heidän transformatiiviset elämyksensä. Muutosmatkailun kaari koskettaakin siis asiakkaan polun – ja täten yritystoiminnan suunnittelun - jokaista vaihetta.



Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -tutkimushankkeessa ovat mukana LAB-ammattikorkeakoulu (LAB), Itä-Suomen yliopisto (UEF) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Hanke toteutetaan ajanjaksolla 1.3.2023 – 31.12.2024 ja sen (pää)rahoittajana toimii Business Finland. Hanketta rahoittaa lisäksi 17 matkailualan yritystä.



Hanke toteutetaan kolmen työpaketin kautta:

• TP1: Muutosmatkailun asiakasymmärrys (työpaketin vetäjä UEF)

• TP2: Muutosmatkailupalveluiden muotoilu yrityksen näkökulmasta (työpaketin vetäjä JAMK)

• TP3: Muutosmatkailun työkalupakki (työpaketin vetäjä LAB)

Työpaketeista kaksi (TP1 ja TP2) keskittyvät tutkimukseen ja kolmas (TP3) tutkitun tiedon jalkauttamiseen.

Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
BF Co-Research
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Liiketoiminta
Painoala
Aineeton arvonluonti
Projektissa tapahtuu

Hanke on päättynyt! 

 

Hankkeessamme järjestettiin päätösseminaari 10.12.2024  LAB-ammattikorkeakoulun Mukkulankadun kampuksella ja Zoomissa.

Päätösseminaarin ohjelmassa oli Visit Finlandin key note -puheenvuoro sekä tietoiskuja hankkeen tutkimustuloksista. 

Seminaarissa oli runsaslukuinen osallistujajoukko sekä Zoomissa että paikan päällä - Kiitos kaikille! Alla päätösseminaarin tunnelmia: 

 

 

Hankkeessa luotu Muutosmatkailun työkalupakki on julkaistu. 

Työkalupakki jakautuu kolmeen osioon: 1) Taustaa, 2) Työkaluja ja 3) Tuloksia

Taustaa-osiossa kannattaa ensin perehtyä muutosmatkailun perusteisiin ja Muutosmatkailu-hankkeeseen.Työkalut-osiossa voit tutustua muutosmatkailun palvelumuotoiluun sekä testata leikkimielisesti, millainen muutosmatkailija olet. Saat myös vinkkejä siihen, mitä asioita kannattaa huomioida muutosmatkailuelämysten digitaalisessa markkinoinnissa. Tulosyhteenveto antaa hyvän yleiskuvan hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.

Työkalupakki on helposti hyödynnettävä ja ilmainen. Se on suunnattu yrittäjille, matkailualan toimijoille, opetuskäyttöön tai itsenäiseen opiskeluun.
 

 

Hankkeessa on tehty seuraavat mm. julkaisut:

    Johanna Heinonen 29.5.2023 || LAB Pro:

Kilpailukykyä muutosmatkailulla ja sen tutkimuksella

    Johanna Heinonen 15.6.2023 || LAB Focus:

Muutosmatkailun elämyksellisyys esiin viestinnän avulla

    LAB viestintä 21.6.2023 || LAB Verkkosivut / Tarinat:

Kestävä näkökulma maailmaan – Muutosmatkailu muuttaa matkailijaa ja matkailualaa

   Maria Murto 9.1.2024 || LAB Focus:

Katse kohti muutosmatkailua

   Riitta Koivisto 29.2.2024 || Jamk Arena:

Matkailutrendinä muutosmatkailu

   Maria Murto, Kati Varis ja Henri Karppinen 3.6.2024 || LAB Focus:

Terveisiä matkailututkimuksen ytimestä!

   Kati Varis, Henri Karppinen ja Maria Murto 26.8.2024 || LAB Focus:

Merkityksellisiä matkailukokemuksia etsimässä

   Elli Vento UEF 5.9.2023 || LAB News:

Muutosmatkailu-hankkeen tutkimustoimenpiteet käynnistyneet

   Elli Vento UEF 18.11.2024 || LAB News:

Muutosmatkailu-hankkeen asiakastutkimuksen tulokset yllättivät tutkijan

   Maria Murto, Kati Varis ja Henri Karppinen, Joulukuu 2024|| LABin julkaisusarja:

Digitaalisen markkinoinnin vaikutus muutosmatkailun kokemuksiin. Monimenetelmällinen tutkimus eri ikäryhmiin kuuluvien asiakkaiden tunteista ja reaktioista. LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarja.

Tavoitteet
Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä

* mitkä tekijät mahdollistavat asiakkaan muutosmatkailuelämyksen syntymisen

* miten yritykset ymmärtävät muutosmatkailupalveluita, niiden liiketoiminnallista potentiaalia ja

* miten yritykset pystyvät kehittämään muutosmatkailupalveluja.



Lisäksi hankkeen tavoitteena on jakaa ymmärrystä muutosmatkailun tärkeydestä yrityksille, matkailukehittäjille ja tiedekentälle muun muassa tutkimusartikkeleiden, blogien, työpajojen ja erilaisten seminaari- ja konferenssiesitysten muodossa.
Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeen avulla pyritään ymmärtämään, miten kestävyyttä voidaan edistää rakentamalla

muutosmatkailupalvelut asiakkaan elämyspolun näkökulmasta. Samalla tavoitteena on huomioida digitaalisuuden mahdollisuudet palveluprosesseissa. Hankkeessa luodaan tutkittuun tietoon perustuen työkalupakki matkailuyrityksille muutosmatkailutuotteiden kehittämiseen. Työkalut perustuvat palveluiden muotoilun käytäntöihin, tutkimuskirjallisuuteen sekä hankkeessa tehtävään tutkimustyöhön muutosmatkailun, asiakaskokemuksen ja asiakasymmärryksen lisäämiseksi.



Hankkeen aikana matkailuyrityksiä haastetaan ajattelemaan elämyksiään uudella tavalla ja tarkastelemaan palveluprosessejaan ja niiden kehittämistä sekä hyödyntämismahdollisuuksia omasta näkökulmastaan. Samalla huomioidaan asiakkaiden tarpeet ja asiakaspotentiaali.



Hanke tuo tutkittua tietoa yritysten palveluprosessien kehittämiseksi, mikä omalta osaltaan mahdollistaa muutosmatkailua. Hankkeessa tehdään muutosmatkailun kannalta kansainvälisesti merkittävää tutkimusta. Näin saadaan tietoa niistä asiakaskäyttäytymisen muutoksista, joita muutosmatkailu tuottaa, ja millaisia kehittämismahdollisuuksia tämä tuo matkailuliiketoimintaan.



Kun lisätään muutosmatkailuymmärrystä ja kehitetään uusia (elämyksellisiä) muutosmatkailupalveluja, on mahdollista muuttaa koko alan liiketoimintalogiikkaa ja tuoda yrityksille lisää ansaintamahdollisuuksia uusista asiakasryhmistä. Tämä lisää sekä mukana olevien yritysten että koko alan matkailuliiketoiminnan kannattavuutta.



Tuloksia ja tietoa jaetaan kotimaassa ja kansainvälisesti tutkimusartikkelien (6 kpl), työpajojen (3-6 kpl), webinaarien (3 kpl)ja konferenssiesitysten kautta.

Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö

Uutiset aiheesta

Projektipäällikkö