Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla
Matkoilta voidaan hakea tietoisesti muutosta, ja tietyntyyppiset matkat ja palvelut ovatkin sellaisia, jotka keskittyvät erityisesti muutoksen mahdollistamiseen tai itsensä kehittämiseen. Matkailun tuomat muutokset eivät kuitenkaan välttämättä ole tarkoitushakuisia eli matkoille ei aina lähdetä muuttumaan tietoisesti. Matkoilla tapahtuneet asiat ja elämykset saattavat kuitenkin laukaista ihmisessä muutosprosessin.
Transformatiivinen matkailu (muutosmatkailu) on lähtökohtaisesti yleensä vastuullisempaa ja kestävämpää, sillä matkailija pyrkii olemaan osa yhteisöä ja jopa uppoutuu paikalliseen kulttuuriin. Toisaalta muutos vaikkapa kohti kestävämpää elämäntapaa voi syntyä myös elämysten myötä, esimerkiksi oppimalla kuinka ympäristöstä pidetään huolta tai oppimalla arvostamaan paikallisia kulttuureja. Toisaalta muutosmatkailussa oleellisena osana on viestinä ja tunteet, jotka usein ovat edellytyksiä muutoksen syntymiselle.
Tarve muutosmatkailua tutkivalle hankkeelle on syntynyt viime vuosina, kun moni matkailualan yrittäjä on joutunut haastavassa tilanteessa miettimään uudelleen yritystoimintaansa ja sen tavoitteita. Suomalaisilla matkailuyrityksillä keskeisiä vetovoimatekijöitä ovat halvan hinnan sijaan palveluiden laatu ja elämyksellisyys. Nykyisiä matkailijoita kiinnostavat myös vastuullisuus, paikalliset kulttuurit ja autenttisuus. Matkalla halutaan oppia uutta tai jopa vaikuttaa positiivisesti matkakohteen ympäristöön. Alalla ja yrityksillä on tarve vastata tähän kysyntään, ja saada asiakkaat huomaamaan heidät ja heidän transformatiiviset elämyksensä. Muutosmatkailun kaari koskettaakin siis asiakkaan polun – ja täten yritystoiminnan suunnittelun - jokaista vaihetta.
Kestävyyttä edistävien muutoselämysten liiketoiminnalliset mahdollisuudet matkailualalla -tutkimushankkeessa ovat mukana LAB-ammattikorkeakoulu (LAB), Itä-Suomen yliopisto (UEF) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Hanke toteutetaan ajanjaksolla 1.3.2023 – 31.12.2024 ja sen (pää)rahoittajana toimii Business Finland. Hanketta rahoittaa lisäksi 17 matkailualan yritystä.
Hanke toteutetaan kolmen työpaketin kautta:
• TP1: Muutosmatkailun asiakasymmärrys (työpaketin vetäjä UEF)
• TP2: Muutosmatkailupalveluiden muotoilu yrityksen näkökulmasta (työpaketin vetäjä JAMK)
• TP3: Muutosmatkailun työkalupakki (työpaketin vetäjä LAB)
Työpaketeista kaksi (TP1 ja TP2) keskittyvät tutkimukseen ja kolmas (TP3) tutkitun tiedon jalkauttamiseen.