YAMK-tutkinnon avulla asiakaskokemuksen ja brändinhallinnan ammattilaiseksi
![Maarit Koivu, Tradenomi YAMK-alumni](/sites/default/files/styles/news_image_large_760px_/public/2023-08/Maarit%20Koivu-www-kuva.png?h=c64ac3f2&itok=QMKPjMkY)
Kiinteistötoimialalla työskentelevä Maarit Koivu lähti opiskelemaan asiakaskokemuksen ja brändinhallinnan ammattilaiseksi ja hankki ylemmän AMK-tutkinnon LABin asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittämisen koulutuksesta.
”Oma työtehtäväni muuttui, ja tämän myötä aloin etsiä erilaisia lisäkoulutusmahdollisuuksia. Googlettelemalla löysin LABin asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen ja se tuntui enemmän kuin sopivalta omaan työtehtävääni nähden.
Myös edellinen tutkintoni oli LABissa suoritettu liiketalouden ja logistiikan tradenomin AMK-tutkinto, joten oli hirveän luontevaa ja helppoa jatkaa samassa oppilaitoksessa, koska järjestelmät ja systeemit olivat jo tuttuja.”
Koivun mukaan YAMK-koulutus oli kokonaisuutena onnistunut ja mielenkiintoinen sekä sisälsi paljon uusia osa-alueita:
”YAMK-tutkintoon sisältyvien kurssien aihealueet tukivat hyvin toisiaan, ja koulutus oli mielestäni hyvin onnistunut kokonaisuus. Uutta osaamista antoivat ennen kaikkea asiakaskokemuksen sekä viestinnän ja brändin johtamisen osa-alueet.”
”Parasta on ollut etäopiskelun mahdollisuus sekä työn ja opintojen yhdistäminen”
Koivulta kiitosta saa LABin opetushenkilöstön ammattitaito ja työelämäkokemus:
”LABissa monella opettajalla on omakohtaista työelämäkokemusta niistä aihealueista, joita he opettavat. Vahva työelämäkytkös lisäsi mielenkiintoa kurssisisältöjä kohtaan.”
Työn ja opiskelun yhteensovittaminen ei aina ole itsestäänselvyys, mutta Koivulta se on onnistunut sujuvasti:
”LABissa opiskellessa parasta on ollut etäopiskelun mahdollisuus sekä työn ja opintojen yhdistäminen. Luonnollisesti opiskelu töiden ohessa vaatii suunnittelua ja aikatauluttamista ja on ajoittain raskasta, mutta mitä paremmin sai heti kurssin alussa selville kurssin etenemisen ja aikataulutuksen, niin sitä helpompi oli suunnitella myös omaa aikataulua.”
YAMK-tutkinnolla uusia näkökulmia omaan työhön
”Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittämisen koulutus oli oikein sopiva omaan työtehtävääni nähden. Työssäni kehitän asiakkuuksien hoitamista ja asiakkuuksien johtamista kiinteistöliiketoiminta-alalla ja siinä mielessä koen, että tämä YAMK-tutkinto palveli sitä erinomaisesti”, Koivu kertoo.
Koivun mukaan opiskelu antoi myös uusia näkökulmia omaan työhön ja organisaatioon:
”Kurssitehtävien kautta tuli tarkasteltua omaa organisaatiota paljon laajemmin ja vähän erilaisin silmin kuin ihan puhtaasti työtehtävien kautta.”
Entä kenellä Koivu suosittelisi YAMK-opintoja?
”YAMK-opintoja suosittelisin toki kaikille ja erityisesti niille, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan. Etenkin mikäli käytännönläheisyys ja opiskelun yhdistäminen omiin työtehtäviin kiinnostaa, niin suosittelen vahvasti.”
Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Koulutuksen tavoitteena on syventää osaamista ja tuottaa opiskelijoille uutta tietoa liiketoiminnan kehittämisestä asiakasnäkökulmasta. Keskiössä on mm. brändijohtaminen, liiketoimintastrategiat ja -verkostot sekä asiakasprosessin ymmärtäminen.