Digitaaliset ratkaisut vievät suomalaisen muotikaupan uudelle tasolle

Kuva
Koronapandemia on vähentänyt vaatteiden ostamista kivijalkakaupoista, mutta lisännyt verkkokauppojen myyntiä. Kuva vaateliikkeestä.
Koronapandemia on vähentänyt vaatteiden ostamista kivijalkakaupoista, mutta lisännyt verkkokauppojen myyntiä. Suomalaisilla vaatealan yrityksillä on tarve kehittää toimintaansa suuntaan, joka palvelee paremmin uusia kulutustottumuksia. Digitaaliset ja virtuaaliset ratkaisut voivat auttaa vaatealan kasvua pandemian ja ilmastonmuutoksen tuomien muutospaineiden alla.

Syksyllä 2021 alkaneessa LAB-ammattikorkeakoulun hallinnoimassa Digital & Sustainable Fashion Showroom -hankkeessa kehitetään digitaalisia ratkaisuja vaatealan yrityksille. Monet suomalaiset vaatealan yritykset ovat huomanneet, että nykyiset toimintatavat vastaavat jäykästi muuttuviin tilanteisiin. Digitaalisuus nähdäänkin yhtenä keskeisenä ratkaisuna muutoksessa kohti kestävämpää toimintaa ja kasvua.

Digitaalisuus tarjoaa Suomen vaatealalle kasvunvaraa

Tekoäly, esineiden internet sekä virtuaalinen ja lisätty todellisuus tarjoavat monia mahdollisuuksia vaatealan yritysten verkkosivujen ja verkkokauppojen kehittämiseen. Tällaisia ratkaisuja voisivat olla esimerkiksi virtuaalisovittaminen, virtuaaliset tuote-esittelyt tai digitaalinen pukeutumisneuvonta.

Digitaalisuutta hyödyntämällä voidaan välttää harhaostoksia, jotka osaltaan tuottavat merkittävästi ylimääräistä tekstiilijätettä ja lisäävät verkkokaupan ilmastovaikutuksia. Personoitu ostokokemus auttaa tarpeen ja tarjonnan kohtaamisessa. Vaatteiden käyttöikä voi myös pidentyä, kun asiakasta ohjeistetaan digitaalisesti vaatteen oikeasta huoltamisesta ja ohjeet ovat saatavilla ostohetken jälkeen.

”Verkkokaupassa on kiinnostavia kehittämisen kohteita. Esimerkiksi virtuaalisovittamisessa tekoäly luo asiakkaasta avatarin, jonka avulla käyttäjä voi kokeilla vaatteen istuvuutta virtuaalisesti ennen ostopäätöstä. Digitaalisuus voisi auttaa myös logistiikan parantamisessa tai vastuullisuudesta viestimisessä asiakkaalle”, sanoo hankkeessa asiantuntijana toimiva Annariina Ruokamo LAB-ammattikorkeakoulusta.

Verkkokauppa tarjoaa yritykselle mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaa myös Suomen rajojen ulkopuolella. Digitaalisuuden avulla Suomen vaatealalla olisi paljon potentiaalia kasvaa tulevaisuudessa myös kansainvälisesti.

Showroom-hankkeen tavoitteena on luoda digitaalisia konsepteja, joiden toimivuutta testataan yritysten kanssa. Hankkeessa kartoitetaan parhaillaan kolmea vaatealan yritystä, joiden tarpeiden mukaan erilaisia ratkaisuja lähdetään kehittämään. Rahoitus on myönnetty osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Lisätiedot:

Annariina Ruokamo
TKI-asiantuntija
annariina [dot] ruokamoatlab [dot] fi

Latest news

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.