Yhdessä VakaDigiin!

Kuva
VakaDigi-logo
Yhdessä VakaDigiin! -hankkessa toteutetaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle valmennusta digipedagogiikan käyttöön ja tuotetaan helposti saavutettavaa, matalan kynnyksen mikro-oppimisen oppimateriaalia varhaiskasvatustyön tueksi. (OPH:n Uudet lukutaidot -osaamiskuvaukset.)
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
OPH
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Tavoitteet
Yhdessä VakaDigiin! -hankkeen tavoitteena on madaltaa kynnystä digipedagogiikan kehittämiseen, käyttöönottoon ja kokeilukulttuuriin. Hankkeen kohderyhmänä on koko varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen kehittäminen, jolla tuetaan digitutoreiden työtä.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön digitaalisen osaamisen tasossa on suuria eroja ja sen vuoksi lapset ovat eriarvoisessa asemassa digitaitojen oppimisessa. Yleinen aikuisten digitaitojen koulutustarve ilmenee mm. PIACC:n 2019 tuloksissa (https://bit.ly/3ss44N7). Digitaitoraportissa (Digi- ja väestötietovirasto 2022) kannustetaan digirohkeuden kehittämiseen työelämätaitona.
Tavoitteiden toteutuminen
Hankkeessa toteutetaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle valmennusta digipedagogiikan käyttöön ja tuotetaan helposti saavutettavaa, matalan kynnyksen mikro-oppimisen oppimateriaalia työn tueksi. Valmennuksen tavoitteena on edistää digirohkeutta ja motivoida digitaalisten ympäristöjen kokeilukulttuuriin sekä digipedagogisesti laadukkaiden oppimisympäristöjen käyttöönottoon.



Toteutustapa:

Lapsiryhmät ja varhaiskasvatuksen henkilöstö osallistuvat valmennuksiin, jotka toteutetaan verkkovälitteisesti. Valmennuksessa mallinnetaan ja sovelletaan monipuolisten digitaalisten ympäristöjen käyttöä pedagogisesti mielekkäällä tavalla lapsilähtöisesti. Henkilöstölle järjestetään valmennusta mallinnetuista digitaalisista ympäristöistä ja tuetaan digipedagogista suunnittelua.



Hankkeen toteutusaikataulu LAB ja LUT osatoteuttajat: 1.10.2023 - 31.12.2024

Hankkeen päätoteuttaja Turun yliopiston toteutusaikataulu: 1.10.2023 - 30.6.2025



Tapahtumat:



Digipedagogiikka: 21.3.2024 VakaDigi Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle. DigiHetken aiheena oli kierrätyspeli Kahoot! pelinä lapsille. DigiSAK aiheena oli mitä on digipedagogiikka ja miten varhaiskasvatussuunnitelman teemoja voi suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatuksen arjessa.



Nettietiketti: 3.4.2024 VakaDigi Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle. DigiHetken aiheena oli nettietiketti. DigiSAK aiheena oli mitä on nettietiketti ja miten varhaiskasvatussuunnitelman teemoja voi suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatuksen arjessa.



Tietoturvallinen työskentely: 9.4.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle Zoomissa. DigiHetken aiheena oli tietoturvallinen työskentely. DigiSAK aiheena oli tietoturvallinen työskentely ja miten sitä voi suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatuksen arjessa.



Ohjelmoinnillinen ajattelu: 26.3.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle Zoomissa. DigiHetken aiheena oli ohjelmoinnillinen ajattelu. DigiSAK aiheena oli kuinka ohjelmoinnillista ajattelua voisi opettaa Freeform-sovelluksen avulla.



Ohjelmointia toiminnallisesti:16.4.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle Zoomissa. DigiHetken aiheena oli ohjelmointia toiminnallisesti. DigiSAKissa perehdyttiin ohjelmoinnin opettamiseen arjessa sekä ikätasolle sopivien pelien, sovellusten ja ohjelmointirobottien maailmaan.



TVT-perustaidot: 8.3.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle päiväkodilla. DigiHetken aiheena oli TVT-perustaidot, erityisesti iPadin kameran käyttö. DigiSAK aiheena iPadin omat sovellukset (mm. kamera, mittanauha, imovie, gallerian muokkaustoiminnot).



AR: 26.3.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle päiväkodilla. DigiHetken aiheena oli AR (added reality) jota harjoiteltiin ottamalla kuvia ja liittämällä niitä erillaisiin taustoihin. DigiSAKissa harjoiteltiin tätä tekniikkaa ja käytiin läpi muita teemaan sopivia sovelluksia.



Vuorovaikutus: 12.4.2024 Instagram -kanavalla DigiHetki varhaiskasvatuksen lapsiryhmille aikuisineen ja DigiSAK varhaiskasvatuksen henkilöstölle päiväkodilla. DigiHetken ja DigiSakin aiheena oli kamerakynäpedagogiikka ja kuinka sitä voidaan hyödyntää pienillä lapsilla kommunikoinnin välineenä. Lasten kanssa harjoiteltiin kuvaamista ja aikuisten kanssa perehdyttiin siihen, miten kamerakynäpedagogiikkaa voi hyödyntää arjessa ja kuinka lasten kuvaamaa materiaalia voi muokata iMovien avulla.



Vuorovaikutus: 3.9.2024 Instagram -kanavalla kamerakynäpedagogiikka ja kuinka sitä voi hyödyntää pien
Hankkeen vaikuttavuus
Vaikuttavuus ja tulokset:

Digirohkea varhaiskasvatuksen henkilöstö, joka kokeilee ja edistää digitaalisten oppimisympäristöjen kokeilukulttuuria sekä kehittää digipedagogiikkaa. Henkilöstön riittävä digipedagoginen osaaminen varmistaa, että lapsilla on tasavertaiset mahdollisuudet OPH:n Uusien lukutaitojen osaamiskuvauksia vastaaviin digitaitoihin laadukkaita digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen.



Tuotokset:

Valmennusten myötä tuotetaan avointa oppimateriaalia hyödyntäen VakaDigi -brändiä ja Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! hankkeessa luotuja kanavia. Materiaali on helposti saavutettavaa mikro-oppimista digipedagogisen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Avoin oppimateriaali tuotetaan hankkeen VakaDigi Instagram -kanavalle.



Digipedagogiikka: mitä ja miten -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/reel/C5QAHCbtEQe/?igsh=MXh5cGQzczQ1cXk1Mg%3D%3D



Spoofy -tietoturvapelin kokeiluvinkit hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/p/C5ijr5dNsCf/?igsh=MXczM20wcmdyczdlag%3D%3D&img_index=1



Freeform -sovelluksen käyttövinkit hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/p/C6GRzEet7Dv/?igsh=ajhucGRkZzc4NGo2&img_index=1



Mitä on kamerakynäpedagogiikka -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/reel/C6OUriktyJK/?igsh=MWY4aTl3NDh5MDlkdw%3D%3D



Valokuvauksen harjoittelua lasten kanssa -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/p/C6nl0YUNKCN/?igsh=dm94eWRwMzM1dndh&img_index=1



Ohjelmointi, miksi, mitä ja miten -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/reel/C655AawNzXb/?igsh=c3hzb3cxZXFmcWZj



Ohjelmoinnin tehtäväpaketti 1/2 -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/reel/C7WCEkgNmzY/?igsh=ejE3cDVma3RnZGNi



Ohjelmoinnin tehtäväpaketti 2/2 -materiaali hankkeen Instagram kanavalla VakaDigi: https://www.instagram.com/p/C7oFXx_tn-1/?igsh=d3p6b3RyZThnM3A2&img_index=1



Podcast -sarja:



osa 1. Miksi digitaitoja pitäisi oppia jo varhaiskasvatuksessa? - julkaisuprosessissa LAB Pro -julkaisu, https://soundcloud.com/labfocus/digitaalinen-oppiminen-varhaiskasvatuksessa



osa 2. Digitaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa – mikä lapsia kiinnostaa? Ja mihin pitäisi kiinnittää huomiota digitaalisten sovellusten valinnassa? LAB Pro -julkaisu, https://soundcloud.com/labfocus/sets/vakadigi



Blogit:



Markkanen, M. 2024. Digitaidotko rakettitiedettä? LAB Pro. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/digitaidotko-rakettitiedetta/
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Minna Markkanen
Lehtori
minna [dot] markkanenatlab [dot] fi
Yhteistyössä