Tunne Työ 2.0

Tunne Työ 2.0 (2020-2021) on laaja ESR-kumppanuushanke, jonka tarkoituksena on lukion työelämälähtöisen toimintakulttuurin kehittäminen. Hankkeessa kehitetään lukiokoulutuksen toimintamalleja ja rakenteita niin, että ne tukevat lukiolain ja uuden opetussuunnitelman (LOPS2021) toteuttamista ja tavoitteisiin pääsemistä työelämälähtöisesti. Johdon sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista työelämäyhteistyön toteuttamiseen vahvistetaan seminaarien, koulutuksen ja valmennuksen keinoin. Hankkeen tarkoituksena on tukea eri toimenpitein johtoa onnistumaan yhteiskunnan vaatimuksia vastaavan lukion kehittämisessä.



Kehittämistä tehdään aktiivisesti yhdessä niin oppilaitosten, opiskelijoiden kuin yritysten kanssa. Hankkeen päätoteuttaja on Helsingin kaupunki ja osatoteuttajia ovat neljä lukiokoulutuksen järjestäjää: Espoo, Vantaa, Lahti ja Lappeenranta sekä Lab ammattikorkeakoulu ja Nuori Yrittäjyys ry. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.



https://www.tunnetyo.fi/



Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
ESR 2014-2020 Flat Rate
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Liiketoiminta
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on kehittää lukiokoulutukseen toimintamalleja ja rakenteita niin, että ne tukevat lukiolain ja

uuden opetussuunnitelman (LOPS2021) toteuttamista ja tavoitteisiin pääsemistä työelämälähtöisesti.



Uudistetun lukiolain mukaan lukiokoulutuksen tehtävänä on kehittää opiskelijan jatko-opinto-, työelämä-, yrittäjyys-, yhteiskunta- ja kansainvälisyysvalmiuksia. Hanke tukee edellä mainittujen valmiuksien kehittymistä, uuden opetussuunnitelman toteuttamista ja työelämälähtöisen toimintakulttuurin rakentamista.



LAB-ammattikorkeakoulun hankkeen tavoitteet osana tätä hankekokonaisuutta liittyvät kokonaisuuteen 2. Työelämälähtöisten (LOPS2021) lukiokurssien, opintojaksojen ja -moduulien kehittäminen erityisesti lukion oppiaineissa. Tavoitteena on hyödyntää kokemuksia Tunne Työ – suunnittele ura -hankkeessa toteutetuista piloteista ja kehittää toteutuksia siten, että yhteistoteutukset vastaavat sisällöltään ja toteutustavoiltaan LOPS2021:n vaatimuksia ja tulevat osaksi lukioiden uutta opetussuunnitelmaa.



Hankkeessa tavoitteena on luoda lukio- ja korkeakouluyhteistyönä työelämälähtöisiä malleja ja tapoja kurssien toteutukseen huomioiden laaja-alainen osaaminen ja kansainvälisyys. Lisäksi tavoitteena on selvittää, minkälaisia korkeakoulun ns. kurkistuskursseja lukiolle pitäisi tarjota, jotta ne palvelisivat lukion uuden opetussuunnitelman

tavoitteiden toteutumista.



Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat:

1. Johdon sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön tukeminen lukiolain ja uuden opetussuunnitelman (LOPS2021)

toteuttamisessa ja työelämälähtöisen toimintakulttuurin rakentamisessa. Yhteisen työelämävalmennuksen avulla

tuetaan lukioiden työelämätiimien toimintaa ja lukioiden työelämästrategioiden toteuttamista ja jalkauttamista lukioiden arkeen osana opetussuunnitelmauudistusta. Valmennuksessa lukiot mentoroivat toisiaan ja verkostoituvat.

Työelämävalmennuksella tuetaan lukioiden henkilöstön työelämäagenttitoimintaa. Työelämäagenttitoiminta tarkoittaa lukioiden henkilöstön aktiivista toimijuutta win-win kumppanuuksien rakentajina pakollisille lukiokursseilla tai -opintojaksoilla. Henkilöstö jalkautuu työelämään. Valmennuksen päämääränä on tukea lukioiden työelämäverkostojen ja -mallien rakentamista ja ylläpitoa sekä edistää koko henkilöstön työelämäyhteistyötä aineenopetuksessa ja osana lukion toimintakulttuuria.



2. Työelämälähtöisten (LOPS2021) lukiokurssien, opintojaksojen ja -moduulien kehittäminen erityisesti lukion

pakollisissa oppiaineissa. Työelämälähtöisen oppimisen kehittämisen ydin on opiskelijakeskeisyys, lukiolaisten laajaalaisen osaamisen tukeminen sekä työelämä-, korkeakoulu- ja kansainvälisen yhteistyön kietominen toisiinsa.

Opiskelijoiden työelämätietous kasvaa ja laaja-alainen osaaminen kehittyy. Lukiolaisten siirtymistä korkea-asteelle ja

työelämään sujuvoitetaan.



Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeen tuloksena lukion johdon ja opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen ja työelämätietous on vahvistunut.

Työelämälähtöisyys on osa lukioiden toimintakulttuuria ja opetussuunnitelmaa, eikä se ole irrallinen ja ylityöllistävä

erillinen osa lukiokoulutuksen rakenteita. Lukion henkilöstö ja opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita työelämäyhteistyön

toteuttamisessa. Lukiokoulutukseen on kehitetty työelämälähtöisiä malleja osana opetussuunnitelmaa lukion

pakollisille kursseille. Malleihin on kiedottu osaksi työelämälähtöisyys, yrittäjyys, korkeakouluyhteistyö ja kansainvälisyys. Lukiokoulutuksessa on aktiiviset käytännöt opiskelijoiden työelämässä, harrastuksissa tai

vapaaehtoistyössä hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö