Ruokamaakunta Nyt! - 11 000 vuotta eteläkarjalaista gastronomiaa jatkuvassa kattauksessa

Kuva
Logo with a bird and berry branches
Tiesitkö, että Etelä-Karjalan asutushistoria ylettyy aina 11 000 vuotta taaksepäin? Vuosina 2018-2019 julkaistiin laaja maakuntahistoriateos, jonka sisällöt ansaitsevat laajemman yleisön. Teoksessa on paljon tietoa myös alueen ruokahistoriasta ja siihen liittyvistä tarinoista. Tietoa löytyy aina metsästäjä-keräilijöiden paleoruoasta viljantuotannon ja maitotalouden kehittymisen aikaan sekä edelleen myöhempien vuosisatojen kartanoiden ja teollistumisen ajan ruokiin. Vanhoissa ruokaperinteissä on lisäksi piirteitä, joita voidaan hyödyntää yhä tänäkin päivänä kestävässä ruokatuotannossa sekä maakunnan vähähiilisyystavoitteiden tukemisessa.



Eteläkarjalaisen ruokakulttuurin tunnettuus on vielä tällä hetkellä vaatimattomampaa kuin esimerkiksi lähimpien verrokkimaakuntien Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan, vaikka aineksia olisi paljon enempään. Sama koskee paikallisen ruoan tarjontaa ja laatua. Markkinoilta, vähittäiskaupasta sekä ravintoloista puuttuu omaleimaisia ruokatuotteita. Myös olemassa olevien tuotteiden saatavuutta ja tunnettuutta tulee kehittää. Samalla hanke tukee vireillä olevaa European Region of Gastronomy -tittelin (ERG) vuoden 2024 hakua, jossa Etelä-Karjala on mukana yhdessä Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan kanssa.



Hankkeessa tehtävä työ edellyttää innovatiivista yhteistyötä yrittäjien ja kehittämisorganisaatioiden välillä. Sekä ruoka- että matkailuala ovat kärsineet pandemiasta ja maailmantilanteen muutoksista. Markkinoille on tullut myös uudenlaisia asiakasryhmiä, joiden huomiosta kilpaillaan. Kehittämällä Etelä-Karjalasta kiinnostava ruokakulttuurimatkailun kohde, tarjotaan yrityksille uusia erottuvia keinoja menestymiseen kilpailussa asiakkaista.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
EAKR 2014-2020
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Liiketoiminta
Painoala
Hyvinvointi
Projektissa tapahtuu

Projektin podcast

Toteutimme projektissa kolmen jakson podcastin, joka löytyy ilmaiseksi Spotifystä: tästä kuuntelemaan.

Reseptijulkaisu

Ruokamaakunta Nyt!- ja SAKU-hankkeiden yhteisen kirjajulkaisun sähköiset versiot suomeksi ja englanniksi on julkaistu ja löytyy:

https://www.humak.fi/julkaisut/matkoja-etela-karjalan-makuhistoriaan/ 

Kirjajulkaisusta on tulossa myös fyysisiä kirjoja myöhemmin. Kirjajulkaisu kokoaa yhteen keittiömestari Jukka Moilasen laatimia reseptejä sekä mielenkiintoista ruokahistoriaa. 

Muita hankkeen aikana tuotettuja materiaaleja löytää hankkeen kotisivuilta

Mm. kuvapankki ja hankkeen tekemä TV-mainos löytyvät materiaalipankista.

 

Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on nostaa Etelä-Karjalan omaleimaiseen perinteeseen ja historiaan liitetty ruokatarjonta uudelle tasolle niin näkyvyyden, tunnettuuden, saatavuuden kuin houkuttelevuuden osalta. Maakunnan matkailun kehittämisen osaksi tuodaan aiempaa vahvemmin ruokakulttuuri. Tarjoamme yrityksille työvälineitä ruokamatkailutuotteiden tuotekehitykseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Hankkeessa luodaan edellytyksiä uusien tuotteiden ja palveluiden syntymiselle, uudelle yritystoiminnalle sekä monialaiselle yhteistyölle. Lisäksi pyrimme nostamaan alueen ruokatarjonnan jalostusastetta eli kehittämään lähellä olevista ja tuotetuista raaka-aineista pidemmälle tuotteistettuja hyödykkeitä. Näin nostetaan ja kehitetään koko eteläkarjalaisen ruokatuotannon brändiä.



Etelä-Karjala tarvitsee uusia erottautumistekijöitä (Unique Selling Points). Oman ruokaperinteen ja -historian sekä lähellä tuotettujen raaka-aineiden arvostus ovat yksi avain erottautumiseen. Lähellä tuotettu perinneruoka on myös ekologisesti kestävää ja tukee vähähiilisyystavoitteita. Hankkeen tavoitteena on tukea omaleimaisen ruokakulttuurin tarjontaa ja esilletuomista, jotta maakunnassa voidaan olla ERG-tittelin tavoitteiden tasolla.
Tavoitteiden toteutuminen
Hankkeen toteutus jakautuu osiin: HUB-toimintaan, taustatiedon keräämiseen, uusien (perinne)ruokatuotteiden kehittämiseen, ruokatiedon jakaminen digitaalisina sisältöinä ja ruokatapahtumien järjestämiseen.



Hankkeen läpileikkaavana teemana ja toimintamallina on toteuttajien muodostama yhteinen työtila eli hub. Hubin tavoitteena on koota eri organisaatioissa hankkeelle työskentelevät tahot samaan tilaan yhteisen asian äärelle, jolloin reagointiaika on lyhyt ja aihe pääsee kehittymään välittömästi useista näkökulmista. Hubista lähtee liikeelle tarpeiden kautta kehittämisaihioita, joita viedään eteenpäin esimerkiksi vanhojen reseptien rekonstruktiolla tai perinnetiedon hyödyntämisellä. Tarkoituksena on, että osallistuvat yritykset oppivat reagoimaan muuttuviin tarpeisiin, tunnistamaan liiketoimintamahdollisuuksia ja yhdistämään ne ruokatuotteiden kehittämiseen niin, että tuote on osa isompaa kokonaisuutta.



Perinnetiedon, tarinoiden, ruokien ja reseptien esittelyä varten toteutetaan erilaisia tapahtumia. Tapahtumat rakentuvat jonkin tietyn teeman ympärille, kuten leipäperinne, pullakahvit, karjalainen pitopöytä, sadonkorjuu, jne. Hanke järjestää 3-5 omaa tapahtumaa ja pyrkii olemaan mukana jo olemassa olevissa tapahtumissa.

Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeen seurauksena syntyneet tuotteet ja sisällöt jäävät alueen yritysten ja toimijoiden käyttöön. Niiden kaupallinen hyödyntäminen jatkuu alueen yritysten ja toimijoiden käytössä. Tarkoituksena on, että myönteiset hankkeen aikaiset kokemukset nostavat yrityksissä halun jatkaa kehitystyötä uusien kaupallisten tuotteiden markkinoille saattamiseksi yhteistyöverkostoja hyödyntäen. Lappeenrannan museo(t) kerää aiheeseen liittyvää aineistoa, dokumentoi toimintaa ja säilöö omaan kokoelmaansa sekä esittelee yleisölle.



Hankkeessa laitetaan käyntiin HUB-toimintamalli, jonka toimintaa arvioidaan ja kehitetään pitkin hanketta. Toimintamalli on skaalattavissa tarpeen mukaan ja tavoitteena on, että hankkeessa mukanaolevat toimijat olisivat osa sitä vielä hankkeen päätyttyä. Hankkeen tuloksia ja tuotoksia hyödynnetään Etelä-Karjalan goSaimaa.com -matkailuportaalissa sekä mahdollisessa Lakesaimaa.fi -yhteistyössä ja ne ovat myös itäisten maakuntien yhteisen European Region of Gastronomy -kokonaisuuden käytettävissä.



Hankkeessa kehitetään ruokahistoriaan liittyvä tapahtumakonsepti, joka jää elämään myös hankkeen jälkeen. Yritykset saavat positiivista kokemusta yhteistyöstä ja toiminnan tavoitteena on, että yritykset jatkavat yhteistyötä myös hankkeen jälkeen. Hankkeessa rakennetaan eteläkarjalaisen ruuan brändiä, joka palvelee jatkossakin alueen toimijoita. Tällainen brändäys tukee alueen oman European Region of Gastronomy -kokonaisuuden brändin rakentumista.
Kestävän kehityksen tavoitteet

Hankkeen tietosuojailmoitus

Projektipäällikkö
Maria Murto
TKI-asiantuntija
maria [dot] murtoatlab [dot] fi

Hankkeen julkaisuja:

TKI-asiantuntija Maria Murron blogipostaus hankkeen päätyttyä opeista: Saimaan aarteet pöytään: Ruokamaakunta Nyt! -hankkeen opit 19.12.2023

TKI-asiantuntija Maria Murron blogipostaus hub-toiminnasta: Ruokamaakunta Nyt! -hub keskittää herkullisuuden ja yhteistyön 24.4.2023.

Projektipäällikkö Juha Iso-Ahon kirjoittama artikkeli Aitoja makuja -lehdessä Historiasta uusia ideoita eteläkarjalaiseen ruokamatkailuun 19.4.2023.

Tutkija Noora Niemen kirjoittama blogipostaus hankkeesta ja tunnelmista Kaisan päivän tapahtumastamme: Elävä museo 22.12.2022

 

Menneet tapahtumat:

Kaisan kahjaiset 25.11.2022 Hiljan piha ja Vuoksen kalastuspuisto, Imatra

Kivikautisilla mailla 28.5.2023, Rovastinojan kivikautinen asuinpaikka, Savitaipale

Ruoka, sauna ja Saimaa 15.6.2023, monipaikkainen tapahtuma

Hankkeemme osallistui omalla kisamakkaralla Imatran Makkarafestiin 2.9.2023

Kestikievarin taikaa, lauantai 2.9.2023, Hiljan piha, Imatra

Hovien maakunta, lauantai 7.10.2023, Etelä-Karjala, monipaikkainen

Sijainti