Projektissa tapahtuu
Projektin podcast
Toteutimme projektissa kolmen jakson podcastin, joka löytyy ilmaiseksi Spotifystä: tästä kuuntelemaan.
Reseptijulkaisu
Ruokamaakunta Nyt!- ja SAKU-hankkeiden yhteisen kirjajulkaisun sähköiset versiot suomeksi ja englanniksi on julkaistu ja löytyy:
https://www.humak.fi/julkaisut/matkoja-etela-karjalan-makuhistoriaan/
Kirjajulkaisusta on tulossa myös fyysisiä kirjoja myöhemmin. Kirjajulkaisu kokoaa yhteen keittiömestari Jukka Moilasen laatimia reseptejä sekä mielenkiintoista ruokahistoriaa.
Muita hankkeen aikana tuotettuja materiaaleja löytää hankkeen kotisivuilta
Mm. kuvapankki ja hankkeen tekemä TV-mainos löytyvät materiaalipankista.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on nostaa Etelä-Karjalan omaleimaiseen perinteeseen ja historiaan liitetty ruokatarjonta uudelle tasolle niin näkyvyyden, tunnettuuden, saatavuuden kuin houkuttelevuuden osalta. Maakunnan matkailun kehittämisen osaksi tuodaan aiempaa vahvemmin ruokakulttuuri. Tarjoamme yrityksille työvälineitä ruokamatkailutuotteiden tuotekehitykseen sekä myyntiin ja markkinointiin. Hankkeessa luodaan edellytyksiä uusien tuotteiden ja palveluiden syntymiselle, uudelle yritystoiminnalle sekä monialaiselle yhteistyölle. Lisäksi pyrimme nostamaan alueen ruokatarjonnan jalostusastetta eli kehittämään lähellä olevista ja tuotetuista raaka-aineista pidemmälle tuotteistettuja hyödykkeitä. Näin nostetaan ja kehitetään koko eteläkarjalaisen ruokatuotannon brändiä.
Etelä-Karjala tarvitsee uusia erottautumistekijöitä (Unique Selling Points). Oman ruokaperinteen ja -historian sekä lähellä tuotettujen raaka-aineiden arvostus ovat yksi avain erottautumiseen. Lähellä tuotettu perinneruoka on myös ekologisesti kestävää ja tukee vähähiilisyystavoitteita. Hankkeen tavoitteena on tukea omaleimaisen ruokakulttuurin tarjontaa ja esilletuomista, jotta maakunnassa voidaan olla ERG-tittelin tavoitteiden tasolla.
Tavoitteiden toteutuminen
Hankkeen toteutus jakautuu osiin: HUB-toimintaan, taustatiedon keräämiseen, uusien (perinne)ruokatuotteiden kehittämiseen, ruokatiedon jakaminen digitaalisina sisältöinä ja ruokatapahtumien järjestämiseen.
Hankkeen läpileikkaavana teemana ja toimintamallina on toteuttajien muodostama yhteinen työtila eli hub. Hubin tavoitteena on koota eri organisaatioissa hankkeelle työskentelevät tahot samaan tilaan yhteisen asian äärelle, jolloin reagointiaika on lyhyt ja aihe pääsee kehittymään välittömästi useista näkökulmista. Hubista lähtee liikeelle tarpeiden kautta kehittämisaihioita, joita viedään eteenpäin esimerkiksi vanhojen reseptien rekonstruktiolla tai perinnetiedon hyödyntämisellä. Tarkoituksena on, että osallistuvat yritykset oppivat reagoimaan muuttuviin tarpeisiin, tunnistamaan liiketoimintamahdollisuuksia ja yhdistämään ne ruokatuotteiden kehittämiseen niin, että tuote on osa isompaa kokonaisuutta.
Perinnetiedon, tarinoiden, ruokien ja reseptien esittelyä varten toteutetaan erilaisia tapahtumia. Tapahtumat rakentuvat jonkin tietyn teeman ympärille, kuten leipäperinne, pullakahvit, karjalainen pitopöytä, sadonkorjuu, jne. Hanke järjestää 3-5 omaa tapahtumaa ja pyrkii olemaan mukana jo olemassa olevissa tapahtumissa.
Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeen seurauksena syntyneet tuotteet ja sisällöt jäävät alueen yritysten ja toimijoiden käyttöön. Niiden kaupallinen hyödyntäminen jatkuu alueen yritysten ja toimijoiden käytössä. Tarkoituksena on, että myönteiset hankkeen aikaiset kokemukset nostavat yrityksissä halun jatkaa kehitystyötä uusien kaupallisten tuotteiden markkinoille saattamiseksi yhteistyöverkostoja hyödyntäen. Lappeenrannan museo(t) kerää aiheeseen liittyvää aineistoa, dokumentoi toimintaa ja säilöö omaan kokoelmaansa sekä esittelee yleisölle.
Hankkeessa laitetaan käyntiin HUB-toimintamalli, jonka toimintaa arvioidaan ja kehitetään pitkin hanketta. Toimintamalli on skaalattavissa tarpeen mukaan ja tavoitteena on, että hankkeessa mukanaolevat toimijat olisivat osa sitä vielä hankkeen päätyttyä. Hankkeen tuloksia ja tuotoksia hyödynnetään Etelä-Karjalan goSaimaa.com -matkailuportaalissa sekä mahdollisessa Lakesaimaa.fi -yhteistyössä ja ne ovat myös itäisten maakuntien yhteisen European Region of Gastronomy -kokonaisuuden käytettävissä.
Hankkeessa kehitetään ruokahistoriaan liittyvä tapahtumakonsepti, joka jää elämään myös hankkeen jälkeen. Yritykset saavat positiivista kokemusta yhteistyöstä ja toiminnan tavoitteena on, että yritykset jatkavat yhteistyötä myös hankkeen jälkeen. Hankkeessa rakennetaan eteläkarjalaisen ruuan brändiä, joka palvelee jatkossakin alueen toimijoita. Tällainen brändäys tukee alueen oman European Region of Gastronomy -kokonaisuuden brändin rakentumista.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Hankkeen tietosuojailmoitus