Vaatealan digitaalisuus on muutakin kuin verkkokauppa

Kuva
Näkökulmia muotialan digitaalisuuteen -tilaisuus 7.9.2022
LAB-ammattikorkeakoulu tarjoaa uudenlaisia näkökulmia muotialan digitaalisuuteen Pohjoismaiden suurimmassa muotoilutapahtumassa, Helsinki Design Weekissä 7.9.2022. Tekstiili- ja muotialalla digitaalisuus on laaja kokonaisuus, joka tarkoittaa muutakin kuin verkkokaupan kehitystä.

LAB-ammattikorkeakoulun Digital & Sustainable Fashion Showroom -projektissa kartoitetaan ja kehitetään muoti- ja vaatealan digitaalisia ratkaisuja. Muotialan digitaalisuus mielletään helposti kiivaasti pyörivään verkkokauppaan. Muuttuvassa maailmassa kansainvälinen verkkokauppa onkin usean suomalaisen vaatetusalan yrityksen elinehto, mutta digitaalisuus ulottuu paljon laajemmalle.

”Digitaalisuuden mahdollisuudet ovat merkittäviä paitsi liiketoiminnan kehittämisessä, myös vastuullisuuden ja kiertotalouden toteutumisessa vaatealan tuotannon arvoketjun hallinnan sekä läpinäkyvyyden kannalta”, TKI-asiantuntija ja LABin puettavan muotoilun opettaja Annariina Ruokamo kertoo.

Datanhallinnalla vaikutetaan verkkokaupan ja myynnin lisäksi esimerkiksi vastuullisuusviestintään, tuotetietoihin, lajitteluun sekä kierrätykseen. Tuotteita pystytään kohdentamaan paremmin juuri niitä tarvitseville asiakkaille, jos tarkat tiedot ovat saatavissa jo ostovaiheessa. Kohdennettu myynti voi olla yksi keino asiakkaiden todellisten tarpeiden kartoittamisessa, joka puolestaan edistää sitoutumista tuotteeseen pidemmällä aikavälillä.

”Vaatteet nähdään edelleen kokemuksellisena kulutushyödykkeenä, jotka usein ostetaan hetken mielijohteesta. Yritysten selviytymisen ja vastuullisuuden kannalta asiakas on kaiken keskiössä, joka ajaa yritykset pohtimaan alustojensa elämyksellisyyttä. Teknologian avulla ostokokemusta voidaan parantaa ja tuoda esimerkiksi verkko-ostamiseen paloja kivijalkamyynnin parhaimmista puolista”, Ruokamo esittää.

LAB avaa keskustelun digitaalisuuden mahdollisuuksista muotialalla

Digital & Sustainable Fashion Showroom -projekti järjestää osana Helsinki Design Weekiä tilaisuuden, jossa käydään asiantuntijapuheenvuorojen johdolla keskustelua digitaalisen muodin tekijänoikeuksista, digitaalisuuden mahdollisuuksista liiketoiminnan kehittämisessä sekä digitaalisista työkaluista vastuullisuusviestinnässä.

”Tapahtumalla halutaan tuoda esiin erilaisia näkökulmia digitaalisuudesta ja sen mahdollisuuksista, jotta keskustelu ei pyörisi vain verkkokaupan ympärillä. Digitaalisten teknologioiden ennakoidaan kiihdyttävän taloudellisia ja teollisia normeja vaikuttaen kaikkiin yhteiskunnan osiin”, Ruokamo sanoo.

Näkökulmia muotialan digitaalisuuteen -tilaisuus järjestetään 7.9.2022 klo 16.30–18.30 Maria 01:ssä, Helsingissä. Tapahtuma on maksuton. Lue lisää ja ilmoittaudu!

Lisätietoja:

Annariina Ruokamo, TKI-asiantuntija, +358 44 708 5209, annariina [dot] ruokamoatlab [dot] fi (annariina[dot]ruokamo[at]lab[dot]fi)  

Helena Kalliomäki, projektipäällikkö, +358 50 467 5868, helena [dot] kalliomakiatlab [dot] fi (helena[dot]kalliomaki[at]lab[dot]fi)

Digital & Sustainable Fashion Showroom -projektia rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto, ja rahoitus on myönnetty osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Uusimmat uutiset

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.