PEDA-Safety

Kuva
PEDA-Safety logo
PEDA-Safety-hankkeessa suunnitellaan ja kehitetään digitaalinen koulutusmalli, jonka avulla vahvistetaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja opiskelijoiden potilas- ja asiakasturvallisuuden osaamista. Hankkeessa koekäytetään myös digitaalista vaaratapahtumien raportointijärjestelmän opetustyökalua, jonka tuloksena digitaalisen vaaratapahtumien raportointijärjestelmän hyödyntäminen vahvistuu.



COVID-19 pandemia on tuonut yhä selkeämmin esille tarpeen digitaitojen vahvistamiseen digitaalisten koulutusmallien avulla. Digiloikka tapahtuu nyt nopeasti ja osittain pakotetustikin. Tässä täysin digitaalisessa koulutuksessa etuna on, että se voidaan toteuttaa aikaan ja paikkaan sitomatta. Digitaalisten taitojen vahvistaminen on keskeisessä roolissa vaaratapahtumaraportoinnin laadukkaan toteutuksen varmistamiseksi.



Työelämän tarpeita vastaavien digitaalisten koulutusten ja autenttisten koulutusmateriaalien kehittämisen tarve on tunnistettu potilas- ja asiakasturvallisuuden asiantuntijaverkostojen keskusteluissa. Tästä huolimatta potilasturvallisuuden digitaalisia koulutussisältöjä ei ole aikaisemmin tuotettu ja ole ollut avoimesti saatavilla. PEDA-Safety-hanke vastaa tähän tunnistettuun tarpeeseen tuottamalla digitaalisen koulutusmallin ja digitaalisia koulutussisältöjä. Esimerkiksi työelämässä käytössä olevaan vaaratapahtumaraportointi järjestelmään liittyvä digivalmiuksia vahvistava koulutus tulisi mahdollistaa mahdollisimman autenttiselta näyttävän pedagogisen työkalun avulla. Hankkeen aikana sekä digitaalisen koulutusmallin ja -sisällön kehittämisessä huomioidaan myös sukupuolineutraalius ja tasa-arvonäkökulma.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
ESR 2014-2020 Flat Rate
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvointi
Tavoitteet
Hankkeen keskeisimpänä tavoitteena on suunnitella ja kehittää digitaalinen koulutusmalli, jonka avulla vahvistetaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten ja opiskelijoiden potilas- ja asiakasturvallisuuden osaamista. Hankkeessa koekäytetään myös digitaalista vaaratapahtumien raportointijärjestelmän opetustyökalua, jonka tuloksena digitaalisen vaaratapahtumien raportointijärjestelmän hyödyntäminen vahvistuu
Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeen päätuloksena on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten ja opiskelijoiden osaaminen kasvaa

digitaalisten taitojen sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden osalta digitaalisen koulutusmallin kautta. Lisäksi sote

ammattilaiset ja opiskelijat osaavat hyödyntää vaaratapahtumaraportointijärjestelmän tuottamaa tietoa toiminnan

kehittämiseksi.



Ammattilaisen / opiskelijan digitaaliset taidot ovat vahvistuneet ja he osaavat hyödyntää esimerkiksi

vaaratapahtumaraportointijärjestelmän tietoa toiminnan kehittämiseksi. Asiakkaille tuotetaan vaikuttavampia,

turvallisempia sosiaali- ja terveyspalveluita tehokkaammin ammattilaisen lisääntyneen osaamisen myötä, jota

arvioidaan koulutustyökalun avulla.



Lisäksi hankkeen tuloksena syntyy



A) yhteiskunnan tarpeista noussut koulutuksen sisältö, joka lisää ja vahvistaa sote ammattilaisten sekä opiskelijoiden osaamista potilas- ja asiakasturvallisuudesta sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, joka on tuotettu sähköisessä muodossa,

B) uudenlainen digitaalisesti toteutettava koulutusmalli, jossa kuvattuna potilas- ja asiakasturvallisuuden sisällöt

C) avoimesti saatavilla oleva digitaalinen koulutusmalli, jossa pedagogista sähköistä sisältöä (animaatiot ym.) sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille potilas- ja asiakasturvallisuudesta, joka mahdollistaa työn ohessa opiskelun, oman toiminnan arvioinnin ja jatkuvan oppimisen vahvistaen heidän osaamistaan Tarkoituksena on lisätä ammattilaisten ja opiskelijoiden osaamista.

D) julkaisu, johon dokumentoidaan hankkeen aikaiset toiminnat ja saadut tulokset. Julkaisulla pyritään tulosten

avoimeen hyödynnettävyyteen ja läpinäkyvyyteen toiminnassa, johon on käytetty julkista rahoitusta.



Lyhyen aikavälin tulokset:



- Helposti saavutettava digitaalinen koulutusalusta toimii ajasta ja paikasta riippumatta. Koulutusmateriaali sisältää sote ammattilaisten sekä opiskelijoiden osaamistarpeiden mukaisia sisältöjä.



- Digitaalinen koulutusmenetelmä ei edellytä pitkää työssä poissaoloa tai matkustamista vaan on saatavilla sähköisesti periaatteella 24/7 ja suoritettavissa hyvin pieninä osakokonaisuuksina näin se tukee kestävää kehitystä

ympäristönäkökulmasta.



- Digitaalinen koulutusmateriaali on kustannustehokas vaihtoehto osaamisen kehittämiseen ja siten helposti

tarjottavissa kaikille riippumatta sukupuolesta, iästä tai alueesta. Näin yhdenvertaisuuden periaate toteutuu.



- Digitaalinen koulutusmalli antaa valmiudet oman työn, toimintakäytänteiden ja kehittämishaasteiden tunnistamiseen sekä ymmärrystä potilas- ja asiakasturvallisuudesta sekä näiden merkityksen yhteys laadukkaaseen hoitoon ja asiakastyöhön.



Pitkän aikavälin tulokset:



- Sote ammattilaisten ja opiskelijoiden kokemus hoidon laadusta paranee.



- Potilas- ja asiakasturvallisuuden osaamisen lisääntymisen myötävaikutukset näkyvät asiakastyytyväisyydessä.



-Organisaatioilla on käytössään digitaalinen koulutusmalli, joka vahvistaa digitaalisen vaaratapahtumailmoitustyökalun käyttöä. Vaarailmoitustyökalua käyttämällä pystytään kehittämään organisaation toimintaa niin, että se on vaikuttavampaa, tehokkaampaa ja turvallisempaa.



- Toimintakäytänteiden muuttamisen myötä arvioimme, että sosiaali- ja terveyspalveluiden laatu paranee samoin kuin sen avulla voidaan kohdentaa taloudellisia resursseja tehokkaammin sekä organisaation että yhteiskunnan tasolla.



- Digitaalista koulutusmallia voidaan käyttää perehdytysvälineenä uusille työntekijöille



- Koulutuksen myötä ammattilaisten osaaminen lisääntyy ja lisääntynyt osaaminen on voimaannuttavaa, minkä myötä on mahdollista parempaa työssä jaksamista, työviihtyvyyttä ja työn iloa.

Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Miia Tyrisevä-Ryösö
Lehtori
miia [dot] tyriseva-ryosoatlab [dot] fi