MONNI - Monikulttuuriset terveysalan opiskelijat työntekijöiksi Etelä-Karjalassa

MONNI hankkeen avulla pyritään selvittämään ulkomaalaistaustaisetn opiskeljoiden harjoitteluojhjaukseen liittyviä näkökulmia ja kokemuksia.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
Apurahat/säätiöt
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Projektissa tapahtuu

Hankkeen julkaisuja:

Diversity and global citizenship in higher education – a celebration or a necessity? 
https://blogit.lab.fi/labfocus/en/diversity-and-global-citizenship-in-higher-education-a-celebration-or-a-necessity/

Diversity management requires resources and self-reflection 
https://blogit.lab.fi/labfocus/en/diversity-management-requires-resources-and-self-reflection/

Tavoitteet
Tavoitteena on tuottaa tietoa ja selvittää Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hoitohenkilöstön ja LAB- ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen hoitotyön opettajien ja valmiuksista opettaa ja ohjata ulkomaalaistaustaisia terveysalan tutkinto-opiskelijoita harjoittelun aikana.



Hankkeessa tehdään monimenetelmä tutkimus jossa selvitetään Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hoitohenkilöstön näkemyksiä ja kokemuksia ulkomaalaistaustaisista opiskelijoista ja heidän harjoittelunsa ohjauksesta sekä näkemyksiä työyhteisön monimuotoisuudesta.

Tavoitteiden toteutuminen
Nostoja kyselytutkimuksesta (N=288)



kyselytutkimuksen tulosten perusteella yli puolet vastaajista oli halukkaita ohjaamaan ei suomea äidinkielenään puhuvia opiskeljoita. Harjoitteluyksikön moninaisuuden ja ohjaushalukkuuden välillä on yhteys. Tulosten mukaan opiskelijan kieli on merkityksellinen tekijä, joka vaikuttaa ohjaukseen sekä yleisellä tasolla, että ohjaajan omassa ohjauksessa. Tulosten mukaan ei suomea äidinkielenään puhuvan opiskelijan haavoittuva asema on vaikea tunnistaa. Tulosten mukaan hoitohenkilöstön tieto lakisääteisistä työelämän yhdenvertaisuus ja tasa-arvosta on vähäistä. Tulosten mukaan ei suomea äidinkielenään puhuvien opiskeljoiden ohjaus vaatii erityisosaamista ja enemmän aikaa.



Nostoja haastattelututkimuksesta (N=10)



Vastaajat toivat esille selkeän harjoittelumallin puutteen sekä erityisen tuen tarpeen ei suomea äidinkielenään puhuvien opiskelijoiden ohjauksessa. Esille nousi myös opiskelijoiden suomen kielen taito sekä ohjaajan oma kielitaito. Vastaajt toivat myös esille, että työyhteisön sekä koko yhteiskunnan asenteet ei suomea äidinkielenään puhuvia opiskelijoita kohtaan vaikuttavat heidän harjoitteluohjaukseensa ja työllistymiseensä.



MONNI-hankkeen loppuseminaari järjestetään 4.4.2024 klo 14.00-16.00 etäyhteydellä. Tervetuloa kuulemaan lisää tuloksia!
Hankkeen vaikuttavuus
Tulosten avulla saadaan selville, mihin tekijöihin ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden harjoitteluohjauksessa tulee panostaa ja mitä tämä vaatii ohjaavalta hoitohenkilöstöltä ja opettajilta.

Lisäksi saadaan arvokasta tietoa hoitohenkilöstön ja opettajien näkemyksistä ja kokemuksista monikulttuurisuuteen liittyen.

Tiedon avulla voidaan kehittää ja rakentaa ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden ohjaukseen liittyvää tukimateriaalia hoitohenkilöstön käyttöön, jonka avulla voidaan vaikuttaa ohjauksen laatuun.

Tulosten avulla voidaan myös paremmin ymmärtää, mitkä tekijät lisäisivät ulkomaalaistaustaisten terveysalan opiskelijoiden työllistymistä ja jäämistä alueelle ja näin lisätä alueellista vetovoimaa.

Tutkimuksella ja siitä eteenpäin kehitetyillä ohjauksen tukitoimilla voidaan edesauttaa organisaatioiden positiivisen asenteen vahvistamista maahanmuuttajiin ja ulkomaalaistaustaisiin opiskelijoihin ja työntekijöihin. 

Kestävän kehityksen tavoitteet

Hankkeen tietosuojailmoitus

Projektipäällikkö
Emilia Laapio-Rapi
Yliopettaja
emilia [dot] laapio-rapiatlab [dot] fi