LIPA - Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen

Kuva
LIPA hankelogo
Hankkeessa tuotetaan uutta tietoa, ymmärrystä ja osaamista liikuntapalvelujen käyttäjälähtöisestä kehittämisestä liikunta-alan yrityksille.



Koronapandemian ja rajoitusten seurauksena kuntosalilla kävijöiden ja ryhmäliikuntaan osallistuneiden määrä on vähentynyt ja monien liikunta-alan yritysten liikevaihto laskenut. Asiakasmäärät eivät ole palautuneet normaaliksi, vaikka rajoitukset on purettu, ja liikunta-alan yritykset tuottavat koronapandemian seurauksena entistä enemmän palveluita digitaalisesti. Palvelut eivät myöskään usein tavoita vähän liikkuvia ihmisiä.



LIPA-hankkeessa näihin haasteisiin pyritään vastaamaan hyödyntämällä palvelumuotoilua, jossa asiakas tulee osaksi palveluiden kehittämistä. Palvelumuotoilu tukee uusien palveluinnovaatioiden syntymistä, ja edistää näin liikunta-alan yritysten liiketoimintaa ja kasvua.



Hankkeeseen osallistuu päijäthämäläisiä liikunta-alan yrityksiä, joiden kanssa palveluita kehitetään.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun (päätoteuttaja) kanssa.

Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
EAKR 2021-2027
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Projektissa tapahtuu

HANKKEEN JULKAISUJA

Hankkeessa tuotettuja julkaisuja voit käydä lukemassa ja kuuntelemassa alla olevista linkeistä.

BLOGIT

Palvelumuotoilulla uusia avauksia liikunta-alalle

Haaveena liikunta-alan yritys, osa 1 Yrityksen perustamisen haasteet

Haaveena liikunta-alan yritys, osa 2 Kohti menestyvää yrittämistä

Ihmiset ovat palanneet liikuntapalveluiden pariin - vai ovatko?

Palvelumuotoilu liikuntayritysten arjessa

Persoona pelissä

Liikuntayrittäjän markkinointiviestintä – mahdollisuus erottua kilpailijoista

Asiakkaan kiinnittyminen liikuntapalveluun vahvistuu käyttäjälähtöisellä toiminnalla

Henkilöbrändistä vauhtia liiketoimintaan

Nuoret löytämään ryhmäliikuntatarjontaa

Simulaatio myynnin kehittämisen menetelmänä

Asiakaspalvelua liikuntayrityksissä voi harjoitella simulaation avulla

Markkinointiviestinnän osaaminen luo kysyntää

Osallisuus avaimena liikuntapalveluiden kehittämiseen ja merkityksellisyyteen

Yhdessä eteenpäin – korkeakoulujen ja yritysten yhteistyöstä hyötyjä kaikille
 

MUUT ARTIKKELIT

Rakennerahastot.fi - Tuloksia ja kokemuksia

Liikunta-alan yrityksen sisäinen koulutus simulaatiota hyödyntäen – toimintamalli


PODCASTIT

LIPA Podcast jakso 1 - Asiakasymmärrys

LIPA Podcast jakso 2 - Brändi

LIPA podcast jakso 3 - Asiakaskohtaaminen

LIPA podcast jakso 4 - Sukupuolisensitiivisyys
 

OPINNÄYTTEET

Yrittäjän B2B-myyntiosaamisen kehittäminen myynnin psykologian näkökulmasta

Tutkimus yli 50-vuotiaiden henkilöiden kuntosalien valintaan vaikuttavista tekijöistä (saatavilla LUT-tiedekirjaston tietokannasta) 

 

LOPPUJULKAISU

Hankkeen sähköinen kaikille avoin julkaisu: Helppoa palvelumuotoilua liikunta-alan yrityksille


LOPPUSEMINAARI

Hankkeen loppuseminaari järjestettiin ke 27.11. klo 9-12 Lahdessa LAB-ammattikorkeakoulun kampuksella (Mukkulankatu 19). Ohjelmassa oli mielenkiintoisia työpajoja sekä keynote-puheenvuoro palvelumuotoilun ytimestä. 

LIPA-hankkeen webinaarimainos, jossa ohjelma ja ilmoittautumislinkki https://link.webropol.com/s/LIPA-seminaari


HANKEWEBINAARI

Hanke järjesti liikunta-alalla toimiville suunnatun markkinointiviestinnän webinaarin Ota niskalenkki viestinnästä - synnytä halu ostaa 10.11.2023.

Tallenteen katseluoikeus on päättynyt.

LIPA webinaari mainos ja ohjelma

Tavoitteet
Tavoitteena on, että liikunta-alan yritykset tuottavat uusia tai paranneltuja liikuntapalveluita käyttäjälähtöisesti, joilla saavutetaan uusia palveluiden käyttäjiä tai asiakasryhmiä.



Hankkeen myötä halutaan myös tiivistää ammattikorkeakoulujen ja yritysten yhteistyötä liikunta-alan yritysten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi ja osaamisen jakamiseksi Päijät-Hämeessä.



Hanke tuottaa uutta tietoa ja ymmärrystä liikuntapalvelujen käyttäjälähtöisestä kehittämisestä liikunta-alan yrityksille. Tuotettua tietoa hyödynnetään hankkeen kehittämismallin luomisessa.

Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeessa

- kehitetään Liikuntapalvelumuotoiluprosessi, jota hankkeen aikana pilotoidaan kohdeyrityksissä ja edelleen kehitetään siten, että se voidaan kuvata hankkeen lopuksi

- kehitetään myös vuorovaikutusvalmennus liikunta-alan yritysten työntekijöiden asiakkaiden kohtaamisen kehittämiseksi

- tiivistetään ammattikorkeakoulujen ja yritysten yhteistyötä liikunta-alan yritysten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi ja osaamisen jakamiseksi

- huomioidaan liikuntapalvelu kokonaisuudessaan aina palveluprosessista ja markkinoinnista asiakkaan kohtaamiseen



Pitkällä aikavälillä hanke lisää yritysten ja ammattikorkeakoulujen välistä TKI-toimintaa ja lisää näin liikunta-alan yritysten innovaatiotoimintaa. Yritykset pystyvät vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin ja näin kehittämään omaa liiketoimintaansa. Palvelut monipuolistuvat ja saavuttavat uusia asiakkaita.



Vuorovaikutusvalmennuksen kautta liikunta-alan toimijat osaavat tunnistaa entistä paremmin oman vuorovaikutustyylinsä ja dialogitaitonsa sekä tiedostavat myös asiakkaiden erilaiset tarpeet ja tavan olla ohjattavana. Nämä tukevat asiakaskokemuksen syntyä ja asiakkaiden sitoutumista palveluun.
Kestävän kehityksen tavoitteet

Tietosuojailmoitus

Projektipäällikkö
Yhteistyössä