AATOS- ammattilainen ja asiakas

Kotona asuvien iäkkäiden ihmisten määrä kasvaa Suomessa. Kotihoidon tehtävä on turvata asiakkaan kotona asuminen tarpeenmukaisilla palveluilla. Aatos-hankkeen keskeisin tavoite on kotihoidossa toimivan työntekijän ja asiakkaan autonomian ja sitä tukevan järjestelmän kehittäminen. Henkilöstöstä ja kohderyhmästä suurin osa on lähihoitajia ja sairaanhoitajia Oikeat teknologiset ratkaisut, digitaaliset työkalut ja ohjaus tukevat palvelun laatua ja autonomiaa. Niiden hyödyntäminen varmistaa palvelujärjestelmän kyvyn vastata kasvavaan kysyntään. Osaaminen on edellytys työssä pysymiseen.



Hanke tuottaa tietoa ja osaamista ikääntyneiden teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäviin palveluihin ja lisää asiakkaiden ja työntekijöiden autonomiaa. Hankkeessa syntyy palveluprosesseja, tiimi-, esimiestyötä ja johtamista tukevia digitaalisia ratkaisuja ja tietoa kustannusvaikutuksista. Autonomian vahvistuminen parantaa palvelujen laatua ja asiakkaiden hyvinvointia. Hanke vahvistaa innovatiivista osaamista.

Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
ESR 2014-2020 Flat Rate
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Tavoitteet
Tavoitteet ja toimenpiteet

1. Toimintaympäristö, välineet ja osaamisen kehittäminen vahvistavat asiakkaan toimintakyvyn säilyttämistä, osallisuutta, turvallisuutta ja itsenäistä toimintaa: Asiakashaastatteluilla selvitetään teknologian hyödyntämistarpeet, mahdollisuudet, kokemukset ja tuen tarve.

2. ja 3. Sairaanhoitajien ja lähihoitajien osaaminen teknologian ja digitaalisen toimintaympäristön hyödyntämisessä mahdollistaa työn autonomian lisääntymisen: Suunnitellaan ja pilotoidaan koulutuksiin em. toimintaympäristön hyödyntämisen sisältöjä. Selvitetään tulosten vaikutuksia.

4. Toimintaympäristö, -prosessit ja digitaaliset ratkaisut tukevat työntekijän autonomiaa, parantavat työn hallintaa ja tuloksellisuutta: Ratkaistaan työssä, järjestelmissä ja toimintatavoissa olevat solmukohdat, mallinnetaan ratkaisun käyttöönottoprosessi, kehitetään koulutusten digitaalisuutta ja teknologiaa hyödyntäviä pedagogisia ympäristöjä ja ratkaisuja.

5. Esimies- ja tiimityö mahdollistavat työntekijän ja tiimin autonomisen toiminnan: Kehitetään tiimi- ja esimiestyön malli, toteutetaan henkilöstövalmennukset ja tukevat tietojärjestelmät. Asiakaskokemusta hyödynnetään arvioinnissa.

6. Asiakaskokemuksen ja -tiedon hyödyntäminen ja palvelun hallinta parantavat palvelua ja tuottavat kustannussäästöjä: Kehitetään tiimityön ja palvelujen kehittämistä tukeva asiakaspalautteen tuottamis- ja hyödyntämismalli.

7. Tietojohtaminen kehittyy vahvistamaan osaamisen hyödyntämistä, työn autonomiaa ja prosessien tuloksellisuutta: Pilotoidaan toimintamalli, valitaan autonomiaa ja johtamista tukevat digitaaliset ratkaisut sekä arvioidaan työn autonomian kehittymistä ja kustannusvaikutuksia.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Kirsi Kiiskinen
TKI-asiantuntija
kirsi [dot] kiiskinenatlab [dot] fi