PARK - Peliala suunnannäyttäjänä kohti pandemiaresilienttiä koulutusta
Peliala on kasvava ala ja se on selvinnyt koronapandemiasta hyvin. Siksi haluamme kartoittaa, mitkä pelialan toimintamallit ja innovaatiot voisivat olla avuksi myös muille aloille. Keväällä ja kesällä 2021 hankkeessa selvitettiin tapahtuma-, matkailu- ja luovien alojen sekä kiertotalouden parissa toimivien yritysten pandemiahaasteita. Tavoitteena on ymmärtää paremmin, missä tilanteissa ja minkälaisia haasteita pandemiasta on seurannut, jotta voisimme ennakoida ja auttaa yrityksiä ja muita alan toimijoita tulevaisuudessa.
Hankkeen varsinainen ydin koostuu työpajatilaisuuksista, joissa on tarkoitus työstää osallistuvien yritysten aihioita ja synnyttää lisää oivallisia ideoiden ituja yhdessä opiskelijoiden kanssa tapahtumatuotannon ja matkailun, kiertotalouden ja kestävän muotoilun, käyttäjäkokemuksen digitalisoinnin sekä XR-teknologian hyötysovelluksien kehittämiseksi.
Työpajojen tuloksena osallistuvien yritysten oma kehitystaitojen työkalupakki kasvaa pelillisyyden menetelmillä. Samalla syntyy ideoita yritysten liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämiseen sekä uusien tuote- ja palveluinnovaatioiden aihioita. Näiden aihioiden jatkokehityksen varmistamiseksi tehdään rahoitushakemuksia, joiden onnistuessa yritykset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan myös tulevaisuuden toteutuksiin.