Salpausselkä Bike Festin pyöräkoulu yhdistää pyöräilytaitojen harjoittelua ja ympäristökasvatusta

Kuva
Lasten pyöräkoulu
Kuva: Pepe Korteniemi, PHLU
Päijät-Hämeen pyöräily- ja matkailutoimijoiden yhdessä ideoiman Salpausselkä Bike Festin päätapahtuma järjestetään 27.5. Hollolassa. Salpausselkä Bike Festin ohjelmarungon muodostavat opastetut MTB- ja gravel-retket, mutta keskuspaikalla Camping Messilässä on koko päivän ajan myös muuta pyöräilyaiheista ohjelmaa. Ohjelmassa on mm. Tervetuloa pyöräilijä -teemaiset messut sekä Mikko ”Peltsi” Peltolan haastatteluja ja tarinoita pyörämatkailun maailmasta.

 

Salpausselkä Bike Festin ohjelmatarjonnassa on huomioitu kaiken ikäiset polkijat. Lapsille on suunniteltu kokonaan oma teematapahtumansa, Sepon ja Saulin Geopark -pyöräkoulu, jonka toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Lahden Pyöräkoulu ja Salpausselkä Geopark.

Lahden Pyöräilijät on jo useamman vuoden pyörittänyt suosittua lasten pyöräkoulua, jossa parhaimmillaan on ollut mukana jopa 80 lasta useammassa ikä- ja tasoryhmässä.

-Pyöräkoulu käynnistyy tänä keväänä toukokuun puolessa välissä ja toimintaa pyöritetään tavallisesti Vanhalla Raviradalla, kertoo koulun tuore rehtori Sampo Malinen, joka pitää Salpausselkä Bike Festin pyöräkoulu-yhteistyötä kiinnostavana mahdollisuutena.  

-Pyöräkoulun tehtävät antavat lapsille mahdollisuuden havainnoida Salpausselkä Geoparkin geologisen syntytarinan aikajännettä ja eri vaiheita sekä perehtyä tarkemmin alueen maiseman syntytarinaan suppien synnyn kautta, kertoo pyöräkoulua ideoinut ympäristökasvattaja Laura Poikajärvi Salpausselkä Geoparkista.

-Käytännössä idea on kuitenkin toteutettu niin, että pyöräilyn ilo säilyy, eivätkä tehtävät vie liikaa aikaa.

Ympäristökasvatusta ja pyöräilytaitojen harjoittelua yhdistävä Sepon ja Saulin Geopark-pyöräkoulu on avoinna Camping Messilässä lauantaina 27.5. klo 10-14. Tapahtuma on ilmainen, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Paikalla on myös lainapyöriä lapsille.

Päivi Tommola
TKI-asiantuntija
paivi [dot] tommolaatlab [dot] fi
Sijainti