Moninaisuus ja yhdenvertaisuus työelämässä -tutkimusryhmä

Moninaisuus ja yhdenvertaisuus työelämässä ja yhteiskunnassa lisää osallisuutta ja arvoa yksilöille sekä yhteisöille. Tutkimusryhmänä selvitämme kaikkien mahdollisuuksia osallistua työelämään ja tuemme eettisesti kestävää toimintaa. Tuotamme monimenetelmäistä ja monitieteistä vertaisarvioitua tutkimusta yksilön, työelämän ja yhteiskunnan hyödynnettäväksi. Teemme työtä inhimillisen ja sosiaalisesti kestävän työelämän ja yhteiskunnan puolesta.
Kuva
Group of people.


Keskeisiä tutkimuksellisia kiinnostuksen kohteitamme ovat moninaisuuden eri ulottuvuudet ja niiden johtaminen, haavoittuvien ryhmien osallisuus ja asema työelämässä ja yhteiskunnassa sekä organisaatioiden yhdenvertaisuus ja saavutettavuus.

Tutkimusryhmän jäsenet työskentelevät tutkimuksen ohella opetus- ja ohjaustehtävissä sekä vaativassa TKI-toiminnassa. Ryhmällä on vahva osaaminen sekä kansallisesta että kansainvälisestä yhteiskehittämisestä. Tutkimusryhmän osaamista voidaan hyödyntää monipuolisesti erilaisissa tilaustutkimuksissa.

 

Tutkimusryhmän jäsenet

Marjut Louhelainen

Lehtori, filosofian tohtori (FT), filosofian maisteri (FM), insinööri (AMK), ammatillinen opettaja (AmO), Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositustyöryhmän jäsen. Toimii tutkimusryhmän vetäjänä. Erityisenä kiinnostuksen kohteena moninaisuus ja sen johtaminen ilmiönä ja työelämän toimina.

» ORCID

 

Emilia Laapio-Rapi

Yliopettaja, filosofian tohtori (FT), terveystieteidenmaisteri (TtM, hoitotyön opettaminen), sairaanhoitaja AMK, toimii Moderni-johtajuus YAMK-koulutuksen koordinaattorina sekä opettaa koulutusohjelmassa. Lisäksi hän toimii LUT yliopiston Hyvinvointipalveluiden johtaminen koulutuksen akateemisena johtajana. Erityisenä tutkimuksellisen kiinnostuksen kohteena on moninaisuus ja sen johtaminen ilmiönä ja työelämän konkreettisina toimina sekä organisaation suorituskyvyn näkökulmasta. Hänellä on erityisosaamista terveydenhuollon vaikuttavuustutkimuksesta sekä laajojen aineistojen analyyseistä.

» ORCID
» Linkedin

 

Tuija Rinkinen

Lehtori, terveystieteiden tohtori (TtT), terveystieteiden maisteri (TtM, kansanterveystiede) terveydenhoitaja (AMK), ammatillinen opettaja (AmO). Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija koulutuksen (YAMK) opettaja. Erityisenä tutkimuksellisena kiinnostuksen kohteena on digitalisoituva sosiaali- ja terveydenhuolto sekä asiakasosallisuus digitalisoituvissa sote-palveluissa.

 

Helena Hatakka

Yliopettaja, kasvatustieteen lisensiaatti (KL). Hänellä on pitkä kokemus korkeakoulupedagogiikasta. Erityisenä kiinnostuksen kohteena hänellä on oppiminen ja erilaiset oppimisympäristöt. Kokemusta on myös osallisuuden edistämiseen liittyvistä kansallisista ja kansainvälisistä TKI-hankkeista.

 

Sini Hämäläinen

Terveysalan lehtori, Sairaanhoitaja (YAMK, kliininen asiantuntija), Ammatillinen opettaja (AmO), Väitöskirjatutkija (LUT). Erityisosaamisalueena kansainvälisen hoitotyön koulutuksen kehittäminen, koulutuksen ja työelämän moninaisuus ja sen johtaminen, laajavastuinen hoitotyö. Erityisenä tutkimuksellisen kiinnostuksen kohteena moninaisuus ja sen johtaminen ilmiönä.

» Linkedin

 

Anne Suikkanen

Lehtori,väitöskirjatutkija, LUT-yliopisto, terveystieteiden maisteri (TtM), hoitotyön opettajankoulutus, ammatillinen opinto-ohjaaja. Erityisosaamisalueina asiantuntijaorganisaatioiden toiminta, osaamisen johtaminen ja monitieteisen yhteistyön kehittäminen. Tutkimuksellisena kiinnostuksen kohteena kansainvälistyvän työelämän eri ulottuvuudet.

 

Leena Ikonen

TKI-asiantuntija, kasvatustieteen maisteri, opettajan pedagoginen pätevyys, väitöskirjatutkija (JYU). Erityisosaamisalueita ovat monialainen ja -tieteinen TKI-toiminta ja sen kehittäminen, rahoituskanavat (erityisesti EU) ja rahoitushakemusvalmistelun koordinointi.

 

Mari Mynttinen

Tutkijalehtori, terveystieteiden tohtori (TtT, hoitotiede), terveydenhoitaja. Erityisosaamisena lasten, nuorten ja perheiden terveyden edistäminen sekä eettiset kysymykset. Tutkimus- ja hanketyö, opinnäytetyöohjaus. Mukana Hoitotyön tutkimussäätiön asiantuntijatyöryhmässä sekä nuorisotutkimusseurassa.

» ORCID
» ResearchGate
» Linkedin

 

Tarja Korpela

Lehtori, Hyvinvointialan palvelumuotoilu yamk-koulutuksen koordinaattori. Tutkinnot: HTT (hallintotiede), Amo, Johtamisen erikoisammattitutkinto. Hänen kiinnostuksensa kohteet ovat palvelukokemuksen tutkiminen, hyvinvointipalveluiden ihmislähtöinen kehittäminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämisessä.

Ota yhteyttä

Marjut Louhelainen
Lehtori
marjut [dot] louhelainenatlab [dot] fi