Terveydenhoitajaopiskelija Onni Laitinen: ”Olen oppinut, että terveydenhoitotyötä tehdään asiakasta varten”
Onni Laitinen opiskelee toista vuotta terveydenhoitajaksi LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksella. Laitinen valitsi LABin, koska koki sen tarjoaman terveydenhoitajakoulutuksen yhdistävän hyvin teorian ja käytännön, ja mahdollistavan paljon eri asioita myös opintojen jälkeen.
”Terveydenhoitajan työssä on monenlaisia mahdollisia urasuuntia, ja itseäni kiinnostaa erityisesti tällä hetkellä työ- tai opiskelijaterveydenhoidossa työskentely. Myös jatko-opiskelu yliopistossa tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen on mahdollista. Valmistumisen jälkeen suuntaan todennäköisesti jatkamaan opintojani ja syventämään osaamistani ennen työelämään siirtymistä.”
Tiina Simolan mukaan LABin terveydenhoitajaopiskelijat pääsevät nopeasti mukaan työelämään: ”Opintojaksoilla tehdään yhteistyötä LABin työelämäverkostojen kanssa sekä projekti- ja työharjoittelua. Se mahdollistaa opinnoista työelämään siirtymisen mutkattomasti, ja tarjoaa mahdollisuuksia löytää monista vaihtoehdoista itseään kiinnostavia urapolkuja.”
Terveydenhoidon työharjoitteluista ensimmäisiä käytännön kokemuksia
Ensimmäiset terveydenhoitajakoulutuksen työharjoittelut herättivät Laitisessa jännityksen ja epävarmuuden tunteita, sillä hänellä ei ollut entuudestaan käytännön kokemusta hoitotyöstä.
”Ennen terveydenhoitajaopintoja olen valmistunut ylioppilaaksi, eikä kokemusta hoitotyöstä esimerkiksi lähihoitajan ammatin kautta ollut. Kuitenkin mitä enemmän työharjoitteluja on tullut tehtyä, sitä varmemmaksi olen tullut siitä, että tämä on itselleni oikea ala. Olenkin kokenut terveydenhoitajakoulutuksen työharjoittelut todella mielenkiintoisiksi.”
Opinnot ovat kaiken kaikkiaan olleet Laitiselle mielenkiintoisia ja herättäneet paljon ajatuksia. Hän on esimerkiksi osallistunut projektiharjoittelussa yhdistyksen toimintaan, tutkinut erilaisia sairauksia ja niiden syntymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä oppinut terveydenhoitotyön asiakaskeskeisyydestä.
”Perehdyimme eräällä kurssilla ryhmissä eri mielenterveyden häiriöihin ja esittelimme työn tuloksia muille opiskelijoille. Koin sen todella mielenkiintoiseksi! Asiakaslähtöisen terveydenhoitajan kurssi antoi puolestaan itselleni oivalluksia siitä, että terveydenhoitotyön keskiössä todella on asiakas ja hänen hoitonsa.”
Laitisen terveydenhoitajaopinnot ovat sisältäneet ryhmätöiden ja työharjoittelujen lisäksi seminaareja, case-tapauksia sekä paljon itsenäistä työskentelyä.
”Käymme monesti suullisesti läpi esimerkiksi ryhmätöiden tuloksia tai esittelemme ryhmässä työstämiämme asioita muille. Koen, että terveydenhoitajaopintoihin hakevan on hyödyllistä omata hyvät sosiaaliset taidot. Niitä tarvitaan opintojen aikana ja tietenkin terveydenhoitajan työssä.”
Simola näkee terveydenhoitajan työn sopivan erityisesti itsenäisesti ja vastuullisesti toimiville ihmisille, sillä työ on vaativaa asiantuntijatyötä. Terveydenhoitajakoulutukseen hakemista pohtivaa hän kuitenkin rohkaisee: ”Sosiaali- ja terveysalan työkenttä on todella laaja ja työ on mielenkiintoista, joten erilaiset ihmiset löytävät sieltä varmasti itselleen sopivan tehtävän.”
Simola on itse yhdistänyt työssään terveydenhoitajan ja opettajan ammatit. ”Hoitoala on kiinnostanut aina ja pohdin aikoinaan hoitajan ja opettajan uran väliltä. Tässä työssä olen pystynyt yhdistämään nämä unelma-ammatit!”
Tiina Simola työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitotyön lehtorina yhdistäen työssään kaksi unelma-ammattiaan.
Toisten huomioiminen rakentaa hyvää opiskeluilmapiiriä
Laitisen mielestä ehdottomasti parhaat asiat LABissa ovat muut opiskelijat ja motivoituneet opettajat.
”LABissa on hyvä opiskeluilmapiiri. Opettajat ottavat opiskelijat hyvin huomioon esimerkiksi opetuksen toteutuksen suunnittelussa, ja opetus perustuu dialogiin ja vuorovaikutukseen.”
Terveydenhoitajaopinnoissa tehdään paljon ryhmätöitä, ja siksi myös opiskelijoiden välinen ilmapiiri on tärkeä. ”Opettajien lisäksi on kiva huomata, että myös opiskelijat ottavat toisensa huomioon. Se luo hyvää opiskeluilmapiiriä”, pohtii Laitinen.
Myös Simola tunnistaa LABin sosiaali- ja terveysalalla vallitsevan hyvän ilmapiirin. ”Koen, että meillä saa aina apua ja kannustusta niin opiskelijoilta kuin opettajilta. Opiskelijoilta olemme saaneet myös positiivista palautetta siitä, että kukaan ei jää meillä yksin. Ilmapiiri on rohkaiseva, ja siitä olen ylpeä.”
Terveydenhoitotyön ydin säilyy myös muuttuvassa maailmassa
Terveydenhoitajan työllä edistetään eri-ikäisten ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Vaikka maailma muuttuu ja digitalisoituminen näkyy myös terveydenhoitajan työssä, uskoo Simola, että työn keskiössä tulee myös tulevaisuudessa olemaan ihmisten terveyden edistäminen.
”Kun maapallo ja vesistö saastuvat, korostuvat terveyden edistämisen tarpeet. Myös digitalisaatio muuttaa ja on muuttanut terveydenhoitajan työtä. Muuttuvasta maailmasta huolimatta tulevaisuudessakin terveydenhoitotyön ytimessä tulevat olemaan terveyden edistäminen ja ihmisten kohtaaminen.”
Jatkuva muutos näkyy myös työelämässä, ja työelämätaitojen kehittämisellä on siinä keskeinen rooli. Simola kertoo, että terveydenhoitajakoulutuksessa opitaan ammatin vaatimien taitojen lisäksi myös työelämätaitoja.
”Käymme poikkileikkaavasti läpi työelämää osana terveydenhoitajakoulutusta. Opiskelijat oppivat työelämäyhteistyön kautta muun muassa johtamis- ja alaistaitoja, joita sitten pohdimme yhdessä opiskelijoiden kanssa.”
Laitinen tunnistaa työelämän jatkuvan muutoksen ja näkee terveydenhoitajan ammatin sellaisena, jossa pääsee kehittämään osaamistaan jatkuvasti ja työskentelemään monenlaisissa työympäristöissä.
”Tärkeintä mielestäni on kuitenkin kiinnostus työskennellä ihmisten kanssa”, ajattelee Laitinen terveydenhoitajan työstä.
Terveydenhoitaja (AMK)
LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutus painottuu vahvaan käytännön osaamiseen ja potilasturvallisuuteen. Koulutus antaa sinulle hyvät teoreettiset ja käytännön valmiudet toimia niin hoitotyön kuin terveydenhoitotyön asiantuntijana.