Sosionomiopiskelija Maija Hauska pallottelee helposti opintojen, työn ja perhe-elämän välillä

Kuva
Sosionomiopiskelija Maija Hauska
Lappeenrantalainen kolmen pienen lapsen äiti Maija Hauska jätti ravintola-alan taakseen ja työskentelee nykyään ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön parissa sosionomiopintojensa ohessa.

Maija Hauska ehti työskennellä ison osan elämästään, 14 vuotta, ravintola-alan eri tehtävissä. Tutuksi tuli töiden puolesta niin a la carte, kahvilatyöt kuin yökerhokin, mutta toiveet säännöllisestä työajasta saivat miettimään työelämälle uutta suuntaa.

”Kun kotona mieheni ja minun lisäksi pyörii kolme pientä lasta ja koira, haaveet säännöllisestä työstä sekä siitä, että saisin työskennellä jonkin merkittävän asian parissa, kasvoivat hetki hetkeltä”, Maija Hauska toteaa hymyillen. Asioita mietittyään ja opintovaihtoehtoja tutkittuaan hän päätti lopulta rohkaistua ja haki opiskelemaan LAB-ammattikorkeakouluun sosionomiksi.

Opiskelupaikan valinta oli Hauskalle helppoa, sillä perhe halusi jatkossakin asua Lappeenrannassa. Sosionomina Hauska tulee tekemään asiakaslähtöistä työtä hyvin erilaisissa työympäristöissä, joten vankka kokemus asiakaspalvelualalta on opintojen ja työelämän kannalta ehdottomasti hyväksi.

Äitiydestä yllättävää apua opinnoissa

Ennen opintoja Hauskaa hieman mietitytti, kuinka perhe-elämän ja opiskelun saa sovitettua yhteen ja kuinka ylipäänsä aikuisena opintojen aikataulutus sujuisi. Ilokseen hän kuitenkin sai todeta äitiydestä olevan jopa apua – aikataulutus ja monen asian yhtäaikainen hoitaminen sujui kuin tanssi, ja mielessä olleet epävarmuudet pyyhkiytyvät pois heti opintojen alettua.

”Aikataulussa pysyminen ja oman aikataulun tekeminen ovat helpottaneet suuresti opintojen sujumista ja jopa nopeuttaneet niitä”, Hauska toteaa. Hän korostaa myös opintojen mielenkiintoisuuden ja monimuotoisuuden olevan yksi motivaatiota ylläpitävistä avaintekijöistä.

Yllättävänä piirteenä Hauska on huomannut olevan mahdollisuuden osallistua opinnoissa myös kehitystyöhön, mikäli opiskelijalla on sellaiseen ollut halukkuutta.

Perspektiiviä Suomen sosiaaliseen palvelujärjestelmään toivat projektiopinnot, joita Hauska suoritti kansainvälisten opiskelijoiden parissa. ”Tämä projektityö oli todella opettavaista ja jäi erityisesti mieleeni. Se todella auttoi näkemään meidän järjestelmämme aivan eri valossa”, hän muistelee.

Ryhmäläisten tuki ja keskinäinen hyvä huumori ovat Hauskan mielestä olleet avainasiassa opintojen sujumisessa. Kun ryhmähenki on hyvä, virheitä uskaltaa tehdä ja niistä uskaltaa myös puhua. ”Virheet ovat oiva oppimiskeino. Haluaisinkin muistuttaa uusia opiskelijoita olemaan avoin tämänkin suhteen. Puhu tunteistasi avoimesti ja jaa ajatuksia sekä kokemuksia, hyviä ja huonoja. Voitte oppia paljon toistenne läpikäymien asioiden kautta”.

Työskentely opintojen ohella kehittää ammatti-identiteettiä

Opintojen ohella Maija Hauska on saanut jo mahdollisuuden siirtyä alalle töiden merkeissä. Hän työskentelee Icehearts Lappeenrannan joukkueiden resurssityöntekijänä. Icehearts on kehittänyt ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön mallin, jonka avulla edistetään sosiaalisia taitoja ja luodaan syrjäytymisvaarassa oleville lapsille pitkäkestoista ja turvallista aikuisen läsnäoloa läpi kasvuiän.

”Teen toisin sanoen ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä joukkueurheilun avulla. Tämä työ tukee opintoja ja opinnot työtä, ja samalla oma ammatillinen identiteettini kehittyy vauhdilla”, Hauska kiittelee. Hän toteaa työn olevan haastavaa, mutta samalla antoisaa ja merkityksellistä. ”Työyhteisö on hyvin tiivis, ja jokaisella koululla minut on otettu todella hyvin vastaan.”

Koulun sosiaalityö ja erityisesti sen kehittäminen on lähellä Hauskan sydäntä. Alkuun ajatuksissa oli suunnata opinnoissa vanhustyöhön, mutta koulusosionomin työ on nyt vienyt ajatukset uusille urille. ”Olen opintojeni varrella keskittynyt paljon juuri tähän aiheeseen ja toivon, että voimme yhdessä koulujen kanssa tehdä töitä sen eteen, että saisimme Lappeenrantaan lisää sosiaalialan osaajia kouluihin”, Hauska sanoo, ja kehottaakin alasta kiinnostuneita hakemaan rohkeasti opiskelemaan – vaikka aikuisiälläkin. ”Tämän alan tekijöille riittää tulevaisuudessakin taatusti töitä”.

 

Teksti: Karoliina Åman

Kuva
LAB study life desktop computer notebook

Sosionomi (AMK), päivätoteutus, 210 op

Sosionomit työskentelevät esimerkiksi sosiaali- ja perhepalveluissa, päiväkodeissa ja kouluissa, asumis-, kuntoutus- tai palveluyksiköissä, digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden parissa ja maahanmuuttajatyössä. 

Tilaa hakijan uutiskirje

Tilaa hakijan uutiskirje ja saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen ja valintaan liittyvissä asioissa. 

Sijainti