Motonet GP -osakilpailua kehitettiin virtuaalisella Design Sprintillä

Kuva
Design Sprint työpajakuva
Kuva: Anu Nuutinen
Lahden Ahkera ry järjesti Motonet GP -yleisurheilusarjan osakilpailun, johon haluttiin lisää nuorta yleisöä ja tapoja aktivoida tapahtuman osallistujia. Kysymyksiin haettiin ratkaisuja LABin opiskelijoiden ja Design Sprint -verkkototeutuksen avulla. Tuloksena saatiin kolme toimivaa ja testattua ratkaisua, joita pilotoitiin tapahtumassa kesällä 2020.

Opiskelijaryhmä tarttui haasteeseen, kun Lahden Ahkera ry halusi kehittää Motonet GP -yleis­urheilusarjan osakilpailua. Tavoitteena oli saada lisää nuorta yleisöä ja kehittää tapoja aktivoida osallistujia tapahtumassa. LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijat loivat virtuaalisen kehitysympäristön, jonka avulla Design Sprint toteutettiin sähköisessä ympäristössä viiden päivän aikana.

Design Sprintillä kehitetään tuotteita ja palveluja

Design Sprint on työpajamenetelmä, jota käytetään yleisesti tuotekehityksessä ja palvelumuotoilussa. Sitä käyttävät sadat kansainväliset huippuyritykset, kuten Google, Slack, Lego, Ebay ja Zalando. Design Sprint on toimintamalli, jolla viidessä päivässä etsitään, kehitetään ja testataan kohderyhmän edustajilla ratkaisu tunnistettuun ongelmaan. Malli sisältää kolme työpajapäivää, prototyypin rakentamispäivän ja testipäivän.

Vaikka Design Sprint toteutetaan perinteisesti työpajatyöskentelynä, se toteutettiin tällä kertaa sähköisesti hyödyntämällä jo entuudestaan tuttuja sovelluksia ja järjestelmiä. Virtuaalinen toteutus koettiin onnistuneena ja ketteränä tapana ratkaista kehittämishaasteita. Se antaa joustavammat mahdollisuudet toimeksiantajan ja koekäyttäjän osallistumiselle.

Opiskelijayhteistyöllä uusia ideoita

Kehittämistyön tuloksena toimeksiantaja sai kolme toimivaa ja testattua ratkaisua, joita pilotoitiin tapahtumassa kesällä 2020. Lahden Ahkeran hallituksen jäsen Pekka Mäki-Reinikka oli tyytyväinen opiskelijayhteistyöhön ja kehittämisen tuloksiin:

Aktiivisilta opiskelijoilta syntyi innovatiivisia ratkaisuja ja kehittämisessä työskenneltiin sitkeästi ratkaisuja kohti asiantuntijoiden ohjauksessa.

 

Lehtori Sami Heikkinen suosittelee virtuaalista Design Sprint -kehittämistä opiskelijoiden kanssa: ”Sähköinen kehittämisympäristö toi paljon positiivisia hyötyjä. Esimerkiksi koekäyttäjien saaminen mukaan toimintaan oli yllättävän helppoa.  Myös toimeksiantajien osallistuminen oli helpompaa, kun matkoihin ei tarvinnut varata aikaa.

Lue lisää kokemuksista Design Sprintin virtuaalisesta toteutuksesta:

blogit.lab.fi/labfocus/onnistuuko-design-sprint-teamsissa
LAB Innovations Annual Review 2020

 

Kehittämistyö on toteutettu osana TwinInno - kahden maakunnan tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymällä tki-investoinnit kasvuun -hanketta, jota rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto EAKR / Uudenmaan liitto, Etelä-Karjalan Liitto ja Päijät-Hämeen Liitto. Lue lisää hankkeestamme: lab.fi/projekti/twininno

Kuva
 A round mirror on the ground

8500 uutta näkökulmaa

Opiskelijoilla on hallussaan uusimmat tiedot ja taidot. Hyödynnä osaajien tarmo ja uudistusvoima omassa työssäsi.

Tilaa uutiskirje!

» LABin uutiskirje tarjoaa uusimmat kuulumiset suoraan sähköpostiisi kerran kuukaudessa. 

» Hakijan uutiskirjeestä saat sähköpostiisi ajankohtaiset tiedot ja vinkit hakemiseen sekä valintaan liittyvissä asioissa.