MONNI harjoittelupilotti

Hankkeen avulla kehitetään ja pilotoidaan uudenlainen työelämän harjoittelumalli yhdessä opiskelijoiden ja työelämän kanssa. Harjoittelumallin pilotoinnin aikana mahdollistetaan S2 -opettajan ja hoitotyön opettajan läsnäolo harjoitteluyksiköissä tukemaan harjoittelun sujumista. Suomen kielen opettajan (S2) tuella valmennetaan ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita ja uusia työntekijöitä asiakastilanteissa ja hoitotyön kirjaamisessa yhdessä hoitohenkilöstön ja harjoittelua ohjaavien opettajien kanssa. Lisäksi S2 opettaja kouluttaa pilottiyksiköiden hoitotyön ammattilaisia sekä ohjaavia opettajia tarpeen mukaan kielitietoisuuden lisäämiseksi.

Malli kehittää opiskelijoiden suomen kielen taitoa, integroi heidät alueen työelämään ja lisää heidän työllistymistään Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Käynnissä
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
Apurahat/säätiöt
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Tavoitteet
Harjoittelumallin kehittäminen auttaa ei suomea äidinkielenään puhuvia opiskelijoita harjoittelujen suorittamisessa Etelä-Karjalan hyvinvointialueella. Opiskelijat saavat mielekkäitä harjoittelukokemuksia, intergroituvat työyhteisöihin ja tätä kautta voivat työllistyä alueelle.

Harjoitteluohjaajille mahdollistetaan tuettu kieli- ja kulttuuritietoinen harjoitteluohjaus yhteistyössä hoitotyön ja S2 opettajien kanssa, mikä lisää ohjaajien halukkuutta ohjata ei suomea äidinkielenään puhuvia opiskelijoita.

Harjoittelumallin yhteiskehittäminen tiivistää LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen yhteistyötä.
Tavoitteiden toteutuminen
Hankkeessa on kolme vaihetta:



Vaihe I: Harjoittelumallin suunnittelu ja opettajien jalkautuminen työyksiköhin

Tehdään kysely harjoitteluyksiköiden ohjaajille, LABin englanninkielisissä hoitotyön koulutuksissa opiskeleville opiskelijoille ja heidän harjoitteluaan ohjaaville opettajille ohjaukseen liittyvistä tarpeista ja haasteista. Lisäksi hoitotyön opettajat havainnoivat harjoitteluohjaustilanteita ja tuen tarvetta ohjaustilanteista osana yksiköihin jalkautumistaan.

Tämän perusteella rakennetaan työpajatyöskentelyn avulla harjoitteluohjausmalli yhdessä työelämäohjaajien kanssa.

Hoitotyön opettajat ja S2 opettaja jalkautuvat harjoitteluyksiköihin ja tukevat ohjaajia sekä opiskelijoita harjoittelussa.

Tavoitteena nykytilanteeseen tutustuminen ja lähtötilanteen kartoittaminen sekä harjoittelumallin sisällön luominen.



Vaihe II: Harjoittelumallin pilotointi ja jalkauttaminen pilottiyksikköihin

Harjoittelumallin käynnistäminen pilotti yksiköissä?ja hoitotyön opettajien sekä S2 opettajan tuki harjoittelussa oleville opiskelijoille ja heidän ohjaajillensa. Yhteiset työpajat kieli- ja kulttuuritietoisesta ohjauksesta.

Tavoitteena harjoittelumallin testaaminen ja ohjauksen tukeminen.



Vaihe III: Harjoittelumallin arviointi ja jatkokehittäminen

Palautekysely harjoittelumallipilottiin osallistuneille yksiköille, opiskelijoille, ohjaajille ja opettajille? pilotin päätyttyä sekä 6 kk pilotin päättymisestä. Palautteiden pohjalta malliin muutoksien tekeminen ennen laajempaa jalkauttamista.

Tavoitteena Harjoittelumallin toimivuuden selvittäminen ja tarvittavien muutostarpeiden määrittäminen ja muutosten tekeminen ennen laajempaa jalkauttamista.
Hankkeen vaikuttavuus
Kehittämällä ei suomea äidinkielenään puhuvien terveysalan opiskelijoiden harjoitteluohjausta voidaan edistää opiskelijoiden sekä ohjaajien positiivisia kokemuksia hoitotyön harjoitteluihin liittyen. Positiivinen ohjauskokemus voi lisätä ohjaajien halukkuutta ohjata erilaisia opiskelijoita ja kehittää heidän moninaisuusosaamistaan sekä ymmärrystä kielitietoisesta ohjaamisesta. Positiivinen harjoittelukokemus lisää opiskelijan opiskelumotivaatiota sekä parantaa hänen mahdollisuuksiaan astua työelämään. Harjoittelumallin yhteiskehittäminen harjoittelua ohjaavien hoitotyöntekijöiden, opiskelijoiden sekä hoitotyön opettajien kanssa tiivistää LAB-ammattikorkeakoulun ja Ekhvan yhteistyötä sekä sitouttaa kaikkia osapuolia yhteiseen tekemiseen. Pitkällä aikavälillä harjoitteluohjausmallin kehittäminen parantaa harjoitteluohjauksen laatua, lisää ohjaamisen mielekkyyttä ja opiskelijoiden mahdollisuuksia työllistyä Etelä-Karjalaan.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Sini Hämäläinen
Lehtori
sini [dot] hamalainenatlab [dot] fi