Kokoma-Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoille yrittäjyysvalmiuksia vahvistamalla

Kuva
Monikulttuurisuus ja yrittäjyysvalmiudet
KOKOMA-hankkeessa kehitetään verkossa toteutettava opintokokonaisuus korkeakoulutetuille maahanmuuttajille. Opintokokonaisuus tukee yrittäjyysvalmiuksien ja ammatillisen suomen kielen kehittymistä sekä nopettaa sijoittumista työmarkkinoille.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
ESR 2014-2020 Flat Rate
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvointi
Projektissa tapahtuu

KOKOMAn loppuseminaari järjestetään 1.9.2020 verkossa. Linkki seminaariin lähetetään sähköpostiin, kun ilmoittaudut täällä.

Maahanmuuttajat ja yrittäjyys -seminaari 1.9.2020

KOKOMA-hanke järjestää 1.9.2020 loppuseminaarin verkossa kello 12–15. Seminaarissa julkaistaan verkkokurssi (MOOC) maahanmuuttajille, jotka haluavat perustaa yrityksen Suomessa ja oppia suomen kieltä. Kurssin tueksi julkaistaan ohjauskirja, jota opettajat voivat käyttää osana omaa opetusta sekä kieli- ja kulttuuritietoisen verkko-ohjauksen suunnittelua. Seminaarissa kuullaan myös hankkeeseen osallistuneiden maahanmuuttajien yrittäjyystarinoita.

KOKOMAn koulutuksen päätöspäivä 7.2.2020 LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksella. (Kuva: Anita Hartikainen)
KOKOMAn koulutuksen päätöspäivä 7.2.2020 LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksella. (Kuva: Anita Hartikainen)

Hankkeessa tuotettuja julkaisuja

Hartikainen, A. 2020 Kun opettajat päivittyvät verkko-ohjaajiksi, on vuorovaikutus tärkeämpää kuin koskaan

Hartikainen, A. 2020 Laadukasta etätyötä ja verkkokoulutusta

Hartikainen, A. 2019 Yrittäjyysvalmiuksien ja suomen kielen vahvistamista verkkokurssilla

Hartikainen, A., Ahola, M. & Haikala, R. 2019 Guidance and forming communities online: highly educated immigrants in language-aware entrepreneurship education. Artikkeli teoksessa: LAMK Well-being and Regenerative Growth Annual Review 2019, The Publication Series of Lahti University of Applied Sciences, part 55, 68-77 

Ahola, M., Haikala, R. & Zafar, A. 2019. Opiskelemaan pääsy ja työllistyminen haastavat korkeakouluopiskelijat

Haikala, R. 2019. Making Finland attractive

Haikala, R. & Hartikainen, A. 2019. Entrepreneurship Networks in Finland

Hartikainen, A. 2019 Kotoutuminen on koko Suomen yhteistyötä

Haikala, R. 2019. Immigrants and Entrepreneurs or Immigrant Entrepreneurs?

Hartikainen, A. 2019.  Avoin verkko-opiskelu kuuluu kaikille

Zafar, A. and Ahola, M. 2019. LAB: Boosting Startup and SME Ecosystems in the South Karelia and Päijät-Häme Regions

Ahola, M. & Lahtio, H. 2019. Koulutusyhteistyöllä paremmat yrittäjyysvalmiudet korkeakoulutetuille maahanmuuttajille.

Hartikainen, A. 2019. Opiskelu, ohjaus ja vuorovaikutus verkossa.

 

Koulutus

Hae koulutukseen! KOKOMAn koulutuksen hakuaika on 15.10.2019 saakka. Hae tästä linkistä.

Lue lisää: Koulutus 4.11.2019-7.2.2020

Projektin tietosuojailmoitus

Tavoitteet
KOKOMA-hankkeessa kehitetään verkossa toteutettava opintokokonaisuus, joka koostuu yrittäjyysvalmiuksia kehittävistä moduleista, valmennusleiristä, S2-opetuksesta sekä henkilökohtaisesta ohjausprosessista. Opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Opintokokonaisuuden vaikutuksia korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien yrittäjyysvalmiuksien vahvistumiseen ja työllistymismahdollisuuksien parantumiseen arvioidaan hankkeen aikana.

Opintokokonaisuus mallinnetaan ja julkaistaan, joten se on muiden korkeakoulujen hyödynnettävänä ja jatkokehitettävänä myös hankerahoituksen päättymisen jälkeen.

Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

Hankkeen vaikuttavuus
Hanke kehittää maahanmuuttajien yrittäjyysvalmiuksia ja parantaa heidän työllistymismahdollisuuksiaan. Hanke lisää osallistujien osallistumismahdollisuuksia ja tukee yhteiskuntaan integroitumista. Toteuttajaorganisaatioiden osaaminen maahanmuuttajien yrittäjyysohjaamisessa vahvistuu, ja opintokokonaisuuden toteutuksesta vastanneet asiantuntijat/ohjaajat ovat saaneet käytännön kokemuksen kehitetyn verkko-ohjausmallin soveltamisesta. Verkossa toimivan kokonaisuuden toteutusta on helppoa jatkaa korkeakouluissa. Ohjaajilla on valmius tukea muita ohjausmallin hyödyntäjiä.
Kestävän kehityksen tavoitteet