Electrical Motor Active Driving, e-MAD
Kuva
Hiilidioksidia pidetään yhtenä merkittävimmistä ympäristöä kuormittavista päästöistä. Teollisuussektori on jo ryhtynyt erilaisiin toimenpiteisiin rajoittaakseen CO2- päästöjen määrää. Päästölähteistä nimenomaan liikenne on joutunut CO2-päästörajoitusten pääkohteeksi. Liikenteen uusista CO2-päästömääräyksistä ja verokohtelusta johtuen hybridi- (HEV) ja sähkökäyttöiset (EV) ajoneuvot ovat tulleet hyvin suosituksi Euroopassa viime vuosina. Kysynnän kasvaessa kaikkien merkittävien kansainvälisten autonvalmistajien EV- ja HEV-autojen tarjonta on lisääntynyt ja kasvaa koko ajan. Tämä on lisännyt kilpailua sähköisten ajoneuvojen markkinoilla. Näillä markkinoilla löytyy kuitenkin eräs osa-alue, jossa voidaan puhua erikoistuneista tuotesegmenteistä, nimittäin urheilu-, super- ja ralliautot.
Suorituskyvyltään maksimaalisten erikoisautojen markkina on pieni, mutta ajoneuvojen hinta verrattuna vakioautoihin on huomattavan korkea. Tämä markkinasegmentti on lisäksi varsin nuori ja markkinoilla ei ole selvää markkinajohtajaa. Sähköautojen yleistyminen ja polttomoottorin väistyminen sähköisten voimalinjojen tieltä vaatii vielä paljon työtä ja edessä on lukuisa haasteita. e-MAD (electric Motor Active Driving) vastaa ainakin yhteen merkittävään haasteeseen tässä muutoksessa; uusi sähkömoottori toimii aktiivisessa ajossa menettämättä suorituskykyään edes jatkuvasti toistuvissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa (joiden aikana ajoneuvon akustoa ladataan). Toisin kuin nykyisillä markkinoilla olevilla moottoreilla, jotka voivat toimia huipputeholla vain lyhyitä aikoja, e-MAD moottori voi toimia lähes rajoituksetta. Se tarjoaa konventionaalisiin ratkaisuihin verrattuna huomattavia etuja, etenkin silloin kun ajoneuvolta vaaditaan paljon suorituskykyä ja sen tulee sopia pieneen tilaan.
Suorituskyvyltään maksimaalisten erikoisautojen markkina on pieni, mutta ajoneuvojen hinta verrattuna vakioautoihin on huomattavan korkea. Tämä markkinasegmentti on lisäksi varsin nuori ja markkinoilla ei ole selvää markkinajohtajaa. Sähköautojen yleistyminen ja polttomoottorin väistyminen sähköisten voimalinjojen tieltä vaatii vielä paljon työtä ja edessä on lukuisa haasteita. e-MAD (electric Motor Active Driving) vastaa ainakin yhteen merkittävään haasteeseen tässä muutoksessa; uusi sähkömoottori toimii aktiivisessa ajossa menettämättä suorituskykyään edes jatkuvasti toistuvissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa (joiden aikana ajoneuvon akustoa ladataan). Toisin kuin nykyisillä markkinoilla olevilla moottoreilla, jotka voivat toimia huipputeholla vain lyhyitä aikoja, e-MAD moottori voi toimia lähes rajoituksetta. Se tarjoaa konventionaalisiin ratkaisuihin verrattuna huomattavia etuja, etenkin silloin kun ajoneuvolta vaaditaan paljon suorituskykyä ja sen tulee sopia pieneen tilaan.
Avainsanat
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
BF R2B
Kuva
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Teknologia
Painoala
Aineeton arvonluonti