KAUKAS Kaupallistamiskyvykkyydellä kasvua pk-yrityksiin: maturiteettimalli johdon tueksi
KAUKAS-hanke (Kaupallistamiskyvykkyydellä kasvua PK-yrityksiin) keskittyy pienten ja keskisuurten yritysten kaupallistamisosaamisen vahvistamiseen tutkimuksen ja käytännön yhteistyön avulla. Hankkeen tavoitteena on kehittää uusi, joustava ja tutkimukseen perustuva kaupallistamisen maturiteettimalli, joka ottaa huomioon PK-yritysten erityistarpeet, kuten rajalliset resurssit sekä johdon keskeisen roolin strategisessa päätöksenteossa. Nykyiset kaupallistamismallit, kuten yleisesti tunnettu Stage-Gate -malli, palvelevat usein suuria yrityksiä, mutta ovat liian raskaita ja joustamattomia PK-yritysten toimintaympäristöihin. Tähän tarpeeseen KAUKAS tarjoaa käytännönläheisen ja ketterän ratkaisun.
Hankkeen kohderyhmänä ovat erityisesti kasvuhakuiset PK-yritykset, joiden kaupallistamisosaamisen kehittäminen voi merkittävästi edistää niiden kilpailukykyä ja kasvua. Mukana hankkeen toteutuksessa on yhdeksän eri toimialoilta tulevaa yritystä, jotka osallistuvat sekä rahoituspanoksella että toimimalla tutkimuskohteina. Yritykset hyötyvät hankkeesta saamalla konkreettisia työkaluja ja strategisia suosituksia kaupallistamisen kyvykkyyksien kehittämiseksi ja resurssien tehokkaampaan kohdentamiseen.
LAB-ammattikorkeakoulu toimii hankkeen koordinaattorina ja päävastuullisena toteuttajana, vastaten tutkimuksen suunnittelusta, aineiston keruusta, analyysistä sekä tulosten jalkauttamisesta yrityksiin ja opetukseen. LABin asiantuntijat, jotka ovat erikoistuneet kaupallistamiseen, strategiseen johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, vastaavat hankkeen toteuttamisesta ja tutkimustyöstä. Lisäksi hankkeen aikana tehdään kansainvälistä yhteistyötä, erityisesti Kanadassa sijaitsevien korkeakoulujen kanssa, mikä tuo mukaan arvokkaita kansainvälisiä vertailuaineistoja ja näkökulmia.
Hankkeessa kehitetään kaupallistamisen kypsyysmittaristo, joka auttaa yrityksiä tunnistamaan kaupallistamisprosessin vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mittaristo mahdollistaa yrityksille konkreettisen ja strategisesti merkityksellisen tavan arvioida ja parantaa kaupallistamiskyvykkyyttään jatkuvasti muuttuvissa markkinatilanteissa. Lisäksi hanke tuottaa käytännönläheistä koulutusmateriaalia ja case-esimerkkejä, jotka integroidaan LAB-ammattikorkeakoulun opetukseen erityisesti YAMK-tason kaupallistamisen opintokokonaisuuteen. Opiskelijat pääsevät näin hyödyntämään tutkimuksesta saatua tietoa omissa opinnäyte- ja kehittämistöissään.
Odotettavina tuloksina syntyy paitsi uusi kaupallistamisen maturiteettimalli myös merkittävästi uutta tutkimustietoa PK-yritysten strategisen johtamisen tueksi. Käytännön tasolla yritykset saavuttavat parempaa kykyä kaupallistaa innovaatioitaan, mikä vahvistaa niiden kasvua, kannattavuutta sekä valmiuksia kansainvälistymiseen. Hankkeen tuloksilla on myös laajempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, sillä parantunut kaupallistamisosaaminen tukee PK-sektorin kilpailukykyä ja kasvua kansallisella tasolla. Hankkeen opit ja työkalut ovat avoimesti saatavilla myös muille suomalaisille PK-yrityksille, mikä lisää hankkeen vaikuttavuutta ja merkitystä yrityskentälle sekä opetukselle.,
Hankkeen kohderyhmänä ovat erityisesti kasvuhakuiset PK-yritykset, joiden kaupallistamisosaamisen kehittäminen voi merkittävästi edistää niiden kilpailukykyä ja kasvua. Mukana hankkeen toteutuksessa on yhdeksän eri toimialoilta tulevaa yritystä, jotka osallistuvat sekä rahoituspanoksella että toimimalla tutkimuskohteina. Yritykset hyötyvät hankkeesta saamalla konkreettisia työkaluja ja strategisia suosituksia kaupallistamisen kyvykkyyksien kehittämiseksi ja resurssien tehokkaampaan kohdentamiseen.
LAB-ammattikorkeakoulu toimii hankkeen koordinaattorina ja päävastuullisena toteuttajana, vastaten tutkimuksen suunnittelusta, aineiston keruusta, analyysistä sekä tulosten jalkauttamisesta yrityksiin ja opetukseen. LABin asiantuntijat, jotka ovat erikoistuneet kaupallistamiseen, strategiseen johtamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, vastaavat hankkeen toteuttamisesta ja tutkimustyöstä. Lisäksi hankkeen aikana tehdään kansainvälistä yhteistyötä, erityisesti Kanadassa sijaitsevien korkeakoulujen kanssa, mikä tuo mukaan arvokkaita kansainvälisiä vertailuaineistoja ja näkökulmia.
Hankkeessa kehitetään kaupallistamisen kypsyysmittaristo, joka auttaa yrityksiä tunnistamaan kaupallistamisprosessin vahvuudet ja kehittämiskohteet. Mittaristo mahdollistaa yrityksille konkreettisen ja strategisesti merkityksellisen tavan arvioida ja parantaa kaupallistamiskyvykkyyttään jatkuvasti muuttuvissa markkinatilanteissa. Lisäksi hanke tuottaa käytännönläheistä koulutusmateriaalia ja case-esimerkkejä, jotka integroidaan LAB-ammattikorkeakoulun opetukseen erityisesti YAMK-tason kaupallistamisen opintokokonaisuuteen. Opiskelijat pääsevät näin hyödyntämään tutkimuksesta saatua tietoa omissa opinnäyte- ja kehittämistöissään.
Odotettavina tuloksina syntyy paitsi uusi kaupallistamisen maturiteettimalli myös merkittävästi uutta tutkimustietoa PK-yritysten strategisen johtamisen tueksi. Käytännön tasolla yritykset saavuttavat parempaa kykyä kaupallistaa innovaatioitaan, mikä vahvistaa niiden kasvua, kannattavuutta sekä valmiuksia kansainvälistymiseen. Hankkeen tuloksilla on myös laajempaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, sillä parantunut kaupallistamisosaaminen tukee PK-sektorin kilpailukykyä ja kasvua kansallisella tasolla. Hankkeen opit ja työkalut ovat avoimesti saatavilla myös muille suomalaisille PK-yrityksille, mikä lisää hankkeen vaikuttavuutta ja merkitystä yrityskentälle sekä opetukselle.,
Toteutusaika
-
Projektin tila
Käynnissä
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
BF Co-Research
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Liiketoiminta
Painoala
Aineeton arvonluonti