Opi hyödyntämään digitaalisuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa
Digitalisaatio ja hyvinvointiteknologian lisääntyvä läsnäolo muuttavat osaamistarpeita ja työnkuvia sosiaali- ja terveysalalla. Ylempään AMK-tutkintoon johtavalla koulutuksella saadaan uutta osaamista vastata työelämän ajankohtaisiin muutoksiin ja ennakoida tulevaisuuden haasteita.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutuksen keskiössä ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakas, osaava alan ammattilainen ja työn muuttuvat muodot digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Koulutuksessa laajennetaan osaamista digitaalisuudesta ja hyvinvointiteknologiasta sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi.
Opinnot antavat valmiuksia kehittää, uudistaa sekä toimia asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla.
Opetus toteutuu kokonaan verkossa. Ydinosaamisen opintojaksojen opetuspäivien määrä on 6 lukukaudessa, jotka ovat osin aikaan sidottuja. Opetuspäivien kokonaismäärää lisää opiskelijan tekemät täydentävien opintojen valinnat. Opinnäytetyön ohjaus toteutuu kokonaan verkossa.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Laajuus
90 opintopistettä
Kesto
2,5 vuotta
Kieli
Suomi
Paikka
Verkkokampus
Koulutuksen tavoite
Digitalisaatio ja hyvinvointiteknologian lisääntyvä läsnäolo muuttavat osaamistarpeita ja työnkuvia sosiaali- ja terveysalalla. Ylempään AMK-tutkintoon johtavalla koulutuksella saadaan uutta osaamista vastata työelämän ajankohtaisiin muutoksiin ja ennakoida tulevaisuuden haasteita.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutuksen keskiössä ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakas, osaava alan ammattilainen ja työn muuttuvat muodot digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Koulutuksessa laajennetaan osaamista digitaalisuudesta ja hyvinvointiteknologiasta sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi.
Opinnot antavat valmiuksia kehittää, uudistaa sekä toimia asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutuksen keskiössä ovat asiakas, toimintamallit, palvelut sekä niiden uudistaminen ja kehittäminen digitaalisoituvassa toimintaympäristössä. Opintojaksojen yksityiskohtaiset osaamistavoitteet ja toteutussuunnitelmat ovat nähtävissä opintojaksoille ilmoittautumisen yhteydessä.
Opintojaksojen osaamistavoitteiden ja kehittämistehtävien lähtökohtana on, että niiden kautta kyetään ennakoimaan uudistamistarpeita ja välittömästi hyödyttämään työelämää.
Yhden opintojakson laajuus on 5 op. Opintojakso sisältää tavallisimmin ennakkotehtävän, verkkoluennot, kehittämistehtävän ja ohjauksen. Kehittämistehtävä tehdään tavallisimmin tiiminä. Opintojakson arviointi sisältää itsearviointia, tiimiarviointia ja opettajan antamaa arviointia.
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti arvosanalla 5–1. Arviointi perustuu eurooppalaisten tutkintojen ja osaamisen viitekehykseen; arviointikehikko EQF7.
Opetus toteutuu kokonaan verkossa. Ydinosaamisen opintojaksojen opetuspäivien määrä on 6 lukukaudessa, jotka ovat osin aikaan sidottuja. Opetuspäivien kokonaismäärää lisää opiskelijan tekemät täydentävien opintojen valinnat. Opinnäytetyön ohjaus toteutuu kokonaan verkossa.
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä, joka jakautuu seuraavasti:
ydinosaaminen 40 op
täydentävä osaaminen 20 op
opinnäytetyö 30 op
Ydinosaamisen opintojaksot ovat pakollisia. Täydentävät opinnot opiskelija valitsee omaehtoisesti LAB-ammattikorkeakoulun, toisen ammattikorkeakoulun tai CampusOnlinen tarjonnasta.
Opetus toteutuu kokonaan verkossa. Opetuspäivät ovat osin aikaan sidottuja. Opinnäytetyön ohjaus toteutuu kokonaan verkossa.
Luennot nauhoitetaan ja tallennetaan Tietosuoja-asetuksen mukaan (GDPR).
Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija -koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).
Opetuskieli on suomi. Opiskelumateriaali sisältää myös vieraskielisiä (englanti) luentoja ja aineistoja. Opinnäytetyö sisältää vieraskielisiä lähteitä.
Opinnäytetyön laajuus on 30 op. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, soveltava tutkimus, integroiva kirjallisuuskatsaus tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjamuotoinen oman työn tarkastelu. Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti yhteistyökumppanuudessa työelämä- tai hanketoimijan kanssa. Opinnäytetyön kautta saavutettu uusi tieto, palvelu, toimintamalli tai tuote on toimeksiantajan välittömästi sovellettavissa ja hyödynnettävissä. Opinnäytetyön voi tehdä yksin tai toisen opiskelijan kanssa yhdessä.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme.
Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan. Osassa koulutuksistamme on mahdollisuus myös kaksoistutkinnon (double degree) suorittamiseen. Kaksoistutkinnon suorittanut saa tutkinnon sekä LABista että ulkomaalaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee 1100 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä, vaikka ei ulkomaille lähtisikään!
LABissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa jo opintojen aikana. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi suoraan oman alan työnantajille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä.
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten opiskelijoiden osuuskunnat, vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojen ajan. LAB-ammattikorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä samaan korkeakouluyhteisöön kuuluvan LUT-yliopiston kanssa.
LAB on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Vahvuuksiamme ovat kiertotalous, design, innovaatiot ja hyvinvointi.
Ylempi AMK-tutkinto mahdollistaa tieteelliset jatko-opinnot yliopistojen lisensiaattitutkintoihin ja tohtorin tutkintoihin (ks. tiedeyliopistojen valintakriteerit).