KETTU – Ketterä uraohjaus osaksi ammatillista koulutusta

Hankkeen päätavoite on antaa toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön paremmat

valmiudet tarjota opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden ja taitojen mukaista uraohjausta koko opintojen ajan.

Välillisenä tavoitteena on toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien ja -taitojen parantuminen,

opinnoista eroamisen vähentyminen sekä nuorten työllisyyden paraneminen.

Hankkeen toimenpiteet on jaettu kahteen toimenpidekokonaisuuteen:

Toimenpidekokonaisuus 1: Ammatillisen oppilaitoksen ohjaus- ja opetushenkilökunnan uraohjaustaitojen tukemisen

kehittämistoimet

Toimenpidekokonaisuus 2: Toimenpiteet uraohjauksen integroimiseksi osaksi ammatillista koulutusta
Toteutusaika
-
Projektin tila
Päättynyt
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
ESR 2014-2020 Flat Rate
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Tavoitteet
Hankkeen päätavoite on antaa toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle paremmat

valmiudet tarjota opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden ja taitojen mukaista uraohjausta koko opintojen ajan.

Välillisenä tavoitteena on toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien ja -taitojen parantuminen,

opinnoista eroamisen vähentyminen sekä nuorten työllisyyden paraneminen.

Hanke on jaettu kahteen päätavoitteeseen

1. Ammatillisen oppilaitoksen ohjaus- ja opetushenkilökunnan uraohjaustaitojen tukeminen

2. Uraohjauksen integroiminen osaksi ammatillista koulutusta

Hankkeen tavoitteiden toteutumista seurataan hankkeeseen osallistuvien henkilöiden toteuttamilla

itsearviointikyselyillä. Lisäksi ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin kohdistuvien tavoitteiden onnistumista seurataan

heille toteutettavilla palautekyselyillä.

Työllistymisvalmiuksien ja työssäoppimispaikkaan kiinnittymisen paranemista seurataan työssäoppimispaikan

edustajille sekä toimenpiteeseen 2.3 - Työnhakupajoja opiskelijoille – osallistuville työelämän edustajille ja rekrytoinnin

ammattilaisille tehtävillä seuranta- ja arviointikyselyillä.
Tavoitteiden toteutuminen
Hankkeen toimenpiteet on jaettu kahteen tavoitteisiin sidottuun toimenpidekokonaisuuteen sekä hankkeen

hallinnointiin ja hyvien käytänteiden levittämiseen liittyviin toimintoihin.

Toimenpiteiden ajankohdat ovat suuntaa antavia, ja tarkentuvat hankkeen edetessä.

Toimenpidekokonaisuus 1: Ammatillisen oppilaitoksen ohjaus- ja opetushenkilökunnan uraohjaustaitojen tukemisen

kehittämistoimet

Toimenpide 1.1: Nykytilan kuvaus hyvistä toimintamalleista ammatillisen koulutuksen uraohjausta koskevista

tutkimuksista, raporteista ja selvityksistä. Selvitys työllistymistaitoihin liittyvistä Päijät-Hämeen alueen erityispiirteistä.

Yhdessä sidosryhmien kanssa tehdään kooste tutkimuksista ja raporteista, joita on tehty työllistymistaitojen

muutoksesta. Tätä koostetta täydennetään omalla selvityksellä Päijät-Hämeen alueen työllistymistaitojen mahdollisista erityispiirteistä. Lisäksi toteutetaan haastatteluja, joilla selvitetään ammatillisen koulutuksen uraohjauksen tarpeita ja nykyisiä käytänteitä eri koulutuksenjärjestäjillä.

Toimenpiteen ajankohta: 1.3.2018 – 30.06.2018

Toimenpide 1.2: Uraohjauksen valmennusohjelma opetus- ja ohjaushenkilöstölle

Kokeiluista saatujen kokemusten perusteella kehitetään uraohjauksen valmennusohjelman runko ammatilliseen

koulutukseen. Valmennusohjelma täsmentää ja konkretisoi uraohjauksen mallia ottamalla tarkemmin huomioon

esimerkiksi valmennettavien ryhmien koot, ohjaushenkilöstön lukumäärän ja muun resursoinnin sekä tekemällä

ehdotuksia toimenpiteiden aikataulutuksesta. Valmennusohjelman sisällön suunnittelussa tulee ottaa huomioon

yhdenvertaisuuslain mukaisten yksilön ominaisuuksien vaikutukset hänen valmennukseensa. Tällaisia ominaisuuksia

ovat mm. ikä, kansalaisuus, sukupuoli, vakaumus, perhesuhteet, terveydentila ja vammaisuus. Yhdenvertaisuuslain

mukaan nämä seikat eivät saa asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan, mutta osa näistä ominaisuuksista saattaa

asettaa yksilön puolelta vaatimuksia tai toivomuksia hänen uravalinnoilleen.

Toimenpiteen ajankohta: 1.10.2018 – 31.12.2018

Toimenpide 1.3: Uraohjauksen valmennusohjelman pilottitoteutus

Tässä toimenpiteessä valitaan valmennusohjelman osallistujat sekä tehdään valmennusohjelman pilottitoteutus.

Toteutukseen liittyy palautteen ja kehittämisehdotusten keräämisen prosessi.

Osana valmennusohjelman pilotointia kehitetään opetus- ja ohjaushenkilöstön ura- ja työllistymisohjaukseen liittyviä taitoja ja osaamista vertaismentoroinnin keinoin. Tavoitteena on kehittää monialaista ohjaukseen liittyvää yhteistyötä eri henkilöstöryhmien kesken. Tähän kehittämiseen sisältyy myös uuden, avoimen ja luottamukseen perustuvan yhteistyökulttuurin luominen. Opettajien työelämäjaksojen toteutus opetushenkilökunnan työelämäosaamisen syventämiseksi on resursseja vievää ja raskasta. Valmennusohjelmassa kehitetään ja pilotoidaan kevyitä ja ketteriä menetelmiä opettajien työelämäosaamisen ja työelämäyhteyksien varmistamiseksi.

Pilottitoteutuksessa kerätään myös kokemuksia yhdenvertaisuuslain mukaisten yksilön ominaisuuksien konkreettisista vaikutuksista hänen urapolkunsa mahdollisuuksiin. Yksilön uravalintoihin ja -mahdollisuuksiin saattavat vaikuttaa esimerkiksi ikä, perhesuhteet, terveydentila ja vammaisuus.

Toimenpiteen ajankohta: 1.1.2019 – 31.3.2020

Toimenpidekokonaisuus 2: Toimenpiteet uraohjauksen integroimiseksi osaksi ammatillista koulutusta

Tämä toimenpidekokonaisuus toteuttaa erilaisia kokeiluja, joissa uraohjausta viedään osaksi erilaisissa

oppimisympäristöissä tapahtuvaa opetusta ja ohjausta. Kokeilujen tarkempi sisältö suunnitellaan

toimenpidekokonaisuudessa yksi saatujen kokemusten ja selvitysten pohjalta.

Kokeilujen tarkoitus on saada lisää tietoa ja kokemuksia valittujen toimenpiteiden tehokkuudesta sekä niihin liittyvistä parhaista käytännöistä. Tämän tiedon ja kokemuksen perusteella laaditaan hankkeessa kehitettävä ketterä

uraohjauksen malli sekä siihen liittyvä valmennusohjelman runko.

Toimenpide 2.1: Työelämän ja opiskelijoide
Hankkeen vaikuttavuus
Hankkeella vahvistetaan oppilaitoksen henkilöstön moniammatillista ja yhteisvastuullista osallistumista opiskelijoiden uraohjaukseen. Hanke kokoaa sirpalemaisen ja usein myös henkilösidonnaisen uraohjauksen kokonaisuudeksi, joka linkittyy kiinteästi oppilaitoksen perustehtävään. Henkilöstön uraohjaustaitojen kehittyminen varmistaa myös opiskelijoiden saaman ohjauksen tasalaatuisuutta.



Hanke tuo uutta osaamista ja ymmärrystä opetus- ja ohjaushenkilöstölle siitä, miten opiskelijaa voi paremmin ohjata

kohti hänen omia ammatillisia tavoitteitaan ja unelmiaan, ja miten hänen kanssaan rakennetaan henkilökohtaista urapolkua.



Hankkeessa kokeillaan uudenlaisia toimintatapoja opiskelijoiden työllistymistaitojen kehittämiseksi sekä opetus- ja

ohjaushenkilöstön uraohjausvalmiuksien, työelämäosaamisen ja työelämäyhteyksien varmistamiseksi.



Hankkeessa luodaan kokonaisvaltainen ja ketterästi toimiva uraohjauksen malli.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Tarja Taurula
Opinto-ohjaaja
tarja [dot] taurulaatlab [dot] fi