Digitukea tarjolla vaatealan yrityksille Kanta- ja Päijät-Hämeessä
Tekstiili- ja vaateala toipuu yhä koronaviruspandemiasta ja geopoliittisista jännitteistä. Lisäksi EU:n valmisteilla olevassa tekstiilistrategiassa kerrotaan jäsenmaiden tekstiilien tuottamisella ja kuluttamisella olevan merkittävä vaikutus ympäristöön ja ilmastonmuutokseen. Vaatetusalan murroksessa LAB-ammattikorkeakoulun SADE-hanke pyrkii vahvistamaan toimialan yritysten digitaalista osaamista erityisesti Kanta- ja Päijät-Hämeessä.
”Digitaalisuuden hyödyntäminen tulee olemaan keskeistä vihreän siirtymän kannalta ja edellyttää yrityksiltä uutta osaamista. Esimerkiksi digitaalisen tuotepassin implementoiminen liiketoimintaan tulee vaatimaan toimialalta yhä suurempia valmiuksia erilaisten digitaalisten ratkaisujen hallitsemisessa”, projektipäällikkö Helena Kalliomäki LABista kertoo.
Maksuttomalle Digi Bootcampille haetaan yrityksiä
Tekstiili- ja vaatealan toiminnan elinvoimaisuuden kehittämiselle on kriittinen tarve myös Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Jotta digitaalisuutta voidaan kustannustehokkaasti hyödyntää, tulee yritysten luoda toimiva digistrategia. SADE-hankkeessa toteutetaan alan yrityksille koulutuksellinen Digi Bootcamp, jossa yritykset pääsevät kehittämään omaa digiprofiiliaan monialaisten asiantuntijoiden johdolla.
”Kehitteillä oleva digitaalinen tuotepassi on konkreettinen esimerkki siitä, miten tekstiili- ja vaatealan kiertotaloutta tuetaan digitaalisuuden avulla. Digi Bootcampin tarkoitus on tarjota yrityksille koulutusta ja tietoa toimialaa koskettavista aihealueista ja auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa”, Kalliomäki selventää.
Kolmiosainen Digi Bootcamp järjestetään syksystä 2024 kevääseen 2025. Koulutus on tarkoitettu tekstiili- ja vaatealan yrityksille sekä esimerkiksi vaatteiden huoltoon ja korjaukseen tai tekstiilien kierrättämiseen liittyvien palveluiden tuottajille Kanta- ja Päijät-Hämeessä.