Tulevaisuuden Muotoilu

Design for Futures -tutkimusryhmä edistää vastuullista ja kestävää kasvua yhdistämällä strategista muotoilua ja tulevaisuusajattelua.
Kuva
Blue windows

Tutkimusryhmä keskittyy luomaan kestäviä, vastuullisia ratkaisuja, jotka vastaavat globaaleihin haasteisiin ja tukevat yritysten kasvua ja uudistumista.

Soveltava tutkimus keskittyy yritysten kilpailukyvyn ja kansainvälisen kasvun tukemiseen seuraavilla teemoilla:

Tulevaisuuden innovaatioiden ja arvonluonnin strateginen muotoilu

  • Ihmiskeskeinen ja tulevaisuusorientoitunut innovaatiomuotoilu (sisältäen ennakoinnin ja palvelumuotoilun)
  • Luovien ja innovatiivisten ratkaisujen systeeminen suunnittelu (muotoiluajattelu)

Arvonluonnin ja liiketoimintakyvykkyyksien kehittäminen

  • Luovuus- ja muotoilulähtöisen arvonluonnin tutkimus
  • Arvonluonnin ja liiketoiminnan tutkimusmenetelmien kehittäminen

Kestävän tulevaisuuden muotoilu

  • Kestävä muotoilu arvon tuottajana
  • Kestävän muotoilun soveltava tutkimus

Tutkimusryhmän jäsenet

Paulo R. N. Dziobczenski

Paulo on muotoilun tutkija ja graafinen suunnittelija. Hän työskentelee strategisen muotoilun asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulussa. Hänen tutkimuksensa keskittyy siihen, kuinka organisaatiot voivat hyödyntää strategista muotoilua innovaatioiden edistämiseksi ja arvon luomiseksi. Paulon aikaisempaa tutkimusta on julkaistu merkittävissä tieteellisissä lehdissä ja konferensseissa, kuten International Journal of Design, Design Journal ja DRS Conferences.

» LinkedIn | » ORCID | » ResearchGate

Markus Ahola

Markus on Taiteen tohtori kokemuksen suunnittelusta. Hänen tutkimuksensa keskittyy selvittämään miten ihmisten kokemuksia voidaan hyödyntää systeemien, palveluiden, ympäristöjen ja tuotteiden suunnittelussa. Tutkimuksen lisäksi hän on aktiivinen monitieteellisen suunnittelun ja koulutuksen kehittäjä ja ollut mukana perustamassa monia innovaatioalustoja akatemian ja liiketoiminnan välille.

» LinkedIn | » ORCID | » ResearchGate

Ari Hautaniemi

Ari on sosiologian maisteri ja tohtorikoulutettava Tampereen yliopistossa, erikoistunut organisaatiokulttuureihin ja ryhmäkäyttäytymiseen. Hänellä on laaja kokemus TKI-hankkeista, joissa on painotettu muotoiluajattelua ja käyttäytymistieteitä. Ari on keskittynyt pelillistämiseen, uusiin teknologioihin sekä tulevaisuuden osaamistarpeisiin.

» LinkedIn | » ORCID | » ResearchGate

Jenni Niemelä-Nyrhinen

Jenni Niemelä-Nyrhinen tekee monitieteistä visuaalista tutkimusta. Hän on visuaalisen tutkimuksen, erityisesti valokuvatutkimuksen dosentti. Tällä hetkellä Jenni on erityisen kiinnostunut ymmärtämään designin roolia tulevaisuuksien kuvittelemisessa ja ymmärtämisessä. Jenni koordinoi Design for Futures -tutkimusryhmää.

» LinkedIn | » ORCID

Aino Vepsäläinen

Aino on muotoilun asiantuntija, taiteen maisteri, joka on erikoistunut kestävään muotoiluun ja kiertotalouden mukaiseen suunnitteluun. Ainolla on pitkä kokemus muotoilun laaja-alaisesta käytöstä sekä kotimaisten ja kansainvälisten hankekokonaisuuksien rakentamisesta ja johtamisesta. Hän työskentelee johtavana asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulussa.

» LinkedIn

Mikko Illi

Mikko on muotoiluntutkija, jota kiinnostaa monitieteellinen ja kansainvälinen tutkimus. Hänen erityisosaamisensa liittyy muotoilun ja liiketoiminnan tutkimuksen yhdistelmään, kuten väitöskirja visualisointien hyödyntämisestä teollisten koneiden myyntidynamiikoissa. Mikko on tutkinut myös visuaalisia metaforia ryhmäkokoustilanteissa, joissa työskenneltiin käyttämällä fyysisiä esineitä.

» LinkedIn | » ResearchGate

Julkaisut ja artikkelit

Ahola, M., Murto, P., Kujala, P., & Pitkänen, J. (2014). Perceiving safety in passenger ships–User studies in an authentic environment. Safety science, 70, 222-232. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0925753514001283

Ahola, M., & Mugge, R. (2017). Safety in passenger ships: The influence of environmental design characteristics on people's perception of safety. Applied Ergonomics, 59, 143-152. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0003687016301521

Ahola, M., Uusitalo, S., Palva, L., & Sepponen, R. (2022). Scaling the magnetic resonance imaging through design research. In Human Interaction, Emerging Technologies and Future Systems V: Proceedings of the 5th International Virtual Conference on Human Interaction and Emerging Technologies, IHIET 2021, August 27-29, 2021 and the 6th IHIET: Future Systems (IHIET-FS 2021), October 28-30, 2021, France (pp. 1018-1025). Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-85540-6_130

Ilen, E., Groth, C., Ahola, M., & Niinimäki, K. (2019). Empathy in a Technology-Driven Design Process: Designing for users without a voice of their own. Nordes, (8). https://archive.nordes.org/index.php/n13/article/view/492/0

Ahola, M., Himberg, T., Ahola, P., & Vainio, T. (2021). Kohti yhteisöllisen tiedon rakentamista: Näkökulmia kokemuksen tutkimusmenetelmistä käsittelevän kurssin toteutuksesta Aalto-yliopistossa. YLIOPISTOPEDAGOGIIKKA, 28(2). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2021/12/20/kohti-yhteisollisen-tiedon-rakentamista-nakokulmia-kokemuksen-tutkimusmenetelmia-kasittelevan-kurssin-toteutuksesta-aalto-yliopistossa/

Dziobczenski, P.R.N., Person, O., Meriläinen, S. 2018. Designing Career Paths in Graphic Design: A Document Analysis of Job Advertisements for Graphic Design Positions in Finland. The Design Journal. 21 (3): 349–70.

Dziobczenski, P.R.N., Person, O., Tonetto, L.M., Mandelli, R.R. 2018. Requests from Companies and Requirements for Design Education in Brazil: Where do they meet? in DRS International Conference Series. London: Design Research Society.

Dziobczenski, P.R.N., Person, O. 2017. Graphic Designer Wanted: A Document Analysis of the Described Skill Set of Graphic Designers in Job Advertisements from the United Kingdom. International Journal of Design 11 (2), 41-55.

Dziobczenski, P.R.N., Keinonen, T., Sekar, B. 2024. 'My previous view of design was limited' -Teaching design to non-designers at Aalto University. In NordDesign 2024 Conference. Reykjavik, Iceland.

Dziobczenski, P.R.N. 2024. 'Strategic design for green transition: Expanding designers' responsibilities and impact' In What's around design? Conference. Portimão, Portugal.

Hautaniemi, A. (2024). Against the Machine. Deep-seated beliefs of organizational identity and purpose of European student radio stations. International Communication Gazette.

Hautaniemi, A. (2022). Balancing the Turbulence: Organizational Values in European Student Radio. Journal of Radio & Audio Media.

Hautaniemi, A. (2022). Organizational artefacts in European student radio. International Communication Gazette.

Hautaniemi, A. (2021) Metataidot tulevaisuuden työelämässä – aikuisopiskelijoiden reflektointia oman osaamisen kehittämisestä. LAB RDI Journal.

Hautaniemi, A. (2018). Promoting social capital through grassroots radio. In Peltonen, K. (Ed.), Well-Being And Regenerative Growth Annual Review 2017.

Hautaniemi, A. (2018) Empathy – a Gamechanger in the male-biased game industry. In Kotonen, Ulla (ed.) Smart Business Annual Review. Lahden ammattikorkeakoulun julkaisusarja 49.

Hautaniemi, A. et. al. (2012) Ambiguity in Service Design. In Kuosa, Tuomo & Westerlund, Leo (ed.) Service Design. On the Evolution of Design Expertise. Lahti University of Applied Sciences Series A. Research reports, part 16.

Blom, R. & Hautaniemi, A. (2009). Työelämä muuttuu, joustaako hyvinvointi. Gaudeamus, Helsinki.

Hautaniemi, A. ym. (2009). Osaamisen merkitys, työvoimavarojen, tuottavuuden ja hyvinvoinnin turvaamisessa - katsaus tutkimuskirjallisuuteen. Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan julkaisuja; nro 5.

Illi, M. (2014). Facilitation with digital tools, pictures and tangible objects in face-to-face workshops. In proceedings of conference of Design Society, ‘Design 2014’, Dubrovnik. https://www.designsociety.org/publication/35347/FACILITATION+WITH+DIGITAL+TOOLS%2C+PICTURES+AND+TANGIBLE+OBJECTS+IN+FACE-TO-FACE+WORKSHOPS

Illi, M. (2022). SELLING MACHINES WITH VISUALS - Interaction Analysis of Granularity in Sensemaking and Persuasive Sales Logics (Doctoral dissertation in Aalto University). Aalto University publication series. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/117066

Illi, M., Gustafsson, R., and Masoodian, M. (2024). Visual metaphors for collaboration planning in strategy meetings. Journal of Strategy and Management, 1755-425X DOI 10.1108/JSMA-05-2024-0089 https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSMA-05-2024-0089/full/html

Illi, M., Karyda, M., and Lucero, A. (2018). On Visual Granularity - Collocated Sales Meeting Interactions in the Machine Industry. In proceedings of the ACM CHI ‘Conference on human factors in computing systems,’ Montreal. https://dl.acm.org/doi/10.1145/3173574.3173721

Niemelä-Nyrhinen, J., & Uusitalo, N. (2024). Redistributing the sensible: exploring aesthetic practices in a photography course. Environmental Education Research, (published online first). https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2403454

Niemelä-Nyrhinen, J., & Seppänen, J. (2023). Photography as play: examining constant photographing and photo sharing among young people. Visual Communication, 22(4). https://doi.org/10.1177/14703572211008485

Uusitalo, N. ja Niemelä-Nyrhinen, J. (2022). Visuaalinen journalismi ilmastonmuutoksen estetiikan muovaajana. Teoksessa: Ympäristömuutos ja estetiikka, toimittaneet Jukka Mikkonen, Sanna Lehtinen, Kaisa Kortekallio ja Noora-Helena Korpelainen, 236–267. Suomen Estetiikan Seura ry, Helsinki. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/343564

Niemelä-Nyrhinen, J., & Uusitalo, N. (2021). Aesthetic practices in the climate crisis: Intervening in consensual frameworks of the sensible through images. Nordic Journal of Media Studies, 3(1), 164-183. https://doi.org/10.2478/njms-2021-0009

Niemelä-Nyrhinen, J., & Seppänen, J. (2020). Visual communion: The photographic image as phatic communication. New Media & Society, 22(6), 1043–1057. https://doi.org/10.1177/1461444819876237 

Ota yhteyttä

Jenni Niemelä-Nyrhinen
Johtava asiantuntija
jenni [dot] niemela-nyrhinenatlab [dot] fi