Ei vain visuaalisten elementtien työstöä – Strateginen muotoilu tarjoaa yrityksille monipuolisia ratkaisuja kilpailukyvyn parantamiseen

Kuva
Mies katsoo ilmoitustaululle pinnattuja kuvia
Muotoilun merkitys on muuttunut viime vuosina yhä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden strategiaa. Paulo Dziobczenski tietää, kuinka muotoilijat voivat innovoinnin edelläkävijöinä edistää merkittävästi yhteiskunnallista hyvinvointia. Hän kannustaakin yrityksiä hyödyntämään muotoiluun liittyviä taitoja laajemmin kasvun edistämiseksi ja yrityksen prosessien parantamiseksi.

Asiat olivat toisin, kun LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin strategisten muotoiluinnovaatioiden johtava asiantuntija Paulo Dziobczenski opiskeli Brasiliassa graafista suunnittelua. Tuolloin suunnittelijat tulivat tuotekehittelyprosessiin mukaan usein vasta sen myöhäisemmissä vaiheissa ja keskittyivät ensisijaisesti luomistyön visuaalisiin elementteihin. Nykyään hän sen sijaan korostaa strategisen suunnittelun merkitystä sekä sitä, kuinka suunnittelijat ovat ratkaisevassa asemassa läpi koko prosessin ajan – alkututkimuksesta ja konseptin kehittämisestä aina lopulliseen toteutukseen asti.

”Strateginen muotoilu viittaa siihen, miten yritykset voivat hyödyntää muotoilua ja muotoilijoita eri tavoin kasvun ja kestävyyden varmistamiseksi. Muotoilijat tuovat prosessiin ainutlaatuisia näkökulmia sekä pitävät huolen siitä, että tuotteet ja palvelut täyttävät kohderyhmänsä tarpeet ja niiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet.” 

Dziobczenski korostaa, että muotoilijoiden yrityksille tuoma merkittävä lisäarvo ei rajoitu pelkästään tuotteiden suunnitteluun. He edistävät innovointia, kestävyyttä ja liiketoiminnan tehokkuutta, ja heidän tarjoamansa ihmiskeskeiset ratkaisut auttavat parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Tämä kaikki on tärkeää yrityksen brändin vahvistamisen kannalta. 

”Muotoilu on paljon muutakin kuin vain Photoshopin hallintaa. Visuaalisten taitojen lisäksi muotoilijat opiskelevat nykyään myös liiketoimintaa, kestävää kehitystä sekä teknologiaa, minkä ansiosta he voivat auttaa yrityksiä menestymään alinomaa kehittyvillä markkinoilla.

Kuva
Muotoiluinstituutin strategisten muotoiluinnovaatioiden johtava asiantuntija Paulo Dziobczenski.

Muotoiluinstituutin strategisten muotoiluinnovaatioiden johtava asiantuntija Paulo Dziobczenski

Strateginen suunnittelu avainasemassa kestävämpien tuotteiden ja palvelujen luomisessa

LABin toiminnan keskiössä on kolme vahvuusaluetta: aineeton arvonluonti, monikäyttöiset materiaalit sekä hyvinvoiva ihminen. Näiden mukaisesti muotoilun opintoihin kuuluu syvällinen ymmärrys kestävän kehityksen periaatteista sekä käytännöistä. Tämän ansiosta muotoilijat osaavat kehittää tuotteita ja palveluja, jotka säästävät ympäristöä sekä edistävät kestävää resurssien käyttöä ja kierrätystä.

”Muotoilijoilla on valtava vastuu, sillä heillä on vaikutus tuotteen luomisprosessiin ja lopputulokseen. Siksi on tärkeää, että he ottavat huomioon tuotteen ympäristövaikutukset sekä nyt että tulevaisuudessa. Ilman tätä osaamista he voisivat tehdä päätöksiä, jotka eivät ole hyväksi ympäristölle”, Dziobczenski sanoo.

Kestävä kehitys sekä muotoilun mahdollisuudet parantaa planeetan hyvinvointia ovat myös keskeisiä näkökulmia hiljattain perustetussa Tulevaisuuden muotoilu -tutkimusryhmässä, jonka jäsen Dziobczenski on. Yksi tapa tehdä tuotesuunnittelusta kestävämpää on hänen mukaansa materiaalien huolellinen valinta sekä tuotteen koko elinkaaren – myös käytönjälkeisen elämän – huomioiminen. 

”EU:n arvion mukaan yli 80 prosenttia kaikista tuotteeseen liittyvistä ympäristövaikutuksista määräytyy sen suunnitteluvaiheessa. Voimme siis saavuttaa merkittävät hyödyt löytämällä keinoja suunnitella tuotteita, joiden ympäristövaikutukset ovat pienemmät niin energiankulutuksen kuin koko elinkaaren osalta.”

Yritysten tulisi nähdä muotoilu keskeisenä liiketoimintaa hyödyttävänä tekijänä

Dziobczenskin mukaan muotoilun avulla pystytään lisäämään yritysten pitkäikäisyyttä, kilpailuetua ja vihreän teknologian käyttöönottoa. Moni yritys ei kuitenkaan tunnista tai käytä täysmääräisesti hyväkseen näitä mahdollisuuksia. Tämä havaittiin esimerkiksi LABin Muotoilu OK! -hankkeessa, jossa mitattiin Lappeenrannan alueen yritysten valmiuksia muotoilun hyödyntämiseen.

”Muotoilun nähdään yhä usein liittyvän pelkästään estetiikkaan ja visuaalisiin elementteihin. Yrityksissä tulisi ymmärtää, että muotoilijat pystyvät tuomaan hyötyjä laajemmin myös strategian sekä suunnittelun saralla. Pyrimme osoittamaan yrityksille, että muotoilijat voivat myös vetää työpajoja, tehdä resurssisuunnittelua ja paljon muuta.” 

Muotoilijoiden roolin muuttuessa yhä strategisemmaksi Dziobczenski huomauttaa, että heillä on entistä paremmat valmiudet nousta johtotehtäviin organisaatioissa. 

”Luovia taitoja opiskelleet muotoilijat ovat hyviä ideoimaan sekä ratkaisemaan ongelmia. Nämä taidot ovat erittäin kysyttyjä myös johtotehtävissä, sillä ne auttavat edistämään innovointia sekä vaikuttamaan organisaatiokulttuuriin. Lisäksi muotoilussa mietitään aina, mikä on parasta kuluttajan kannalta ja mikä opettaa empatiaa. Nykypäivänä tätä tarvitaan yhä enemmän kaikilla elämän osa-alueilla.”