Digimarkkinointitoimisto Labtic yhdistää työelämän ja tradenomiksi opiskelun

Kuva
Kuvassa Jali, Luca ja Oona
Kuvassa (vas.) liiketalouden opiskelijat Luca Eskelinen, Oona Veijanen ja Jali Tuomi
Yhteisöllisyys. Käytännönläheisyys. Tiimioppiminen. Oikeita projekteja oikeille asiakkaille. Näitä asioita korostavat Lahdessa toimivan Labtic-digimarkkinointitoimiston Oona, Luca ja Jali, kun heiltä kysytään, mikä on parasta Labticissä.

Jali Tuomi, Oona Veijanen ja Luca Eskelinen ovat kolmannen vuoden liiketalouden tradenomiopiskelijoita Lahdesta. Heille kaikille Lahden sijainti oli tärkeä tekijä opiskelupaikkaa valitessa. Tradenomiopinnoissa kolmikkoa kiinnosti alan monipuolisuus:

”Tradenomilla on todella laajat mahdollisuudet valmistumisen jälkeen. En ole tiennyt aina haluavani opiskella alaa, mutta laajat tulevaisuuden mahdollisuudet houkuttelivat”, Veijanen kertoo.

Eskelistä kiehtoi tradenomin mahdollisten työtehtävien laaja kirjo:

”Koin liiketalouden olevan ala, jossa on aina tarvetta työntekijöille. Suurin osa yrityksistä tarvitsee taloushallinnon ja markkinoinnin asiantuntijoita sekä hr-asiantuntijoita.”

Opiskelua oikeiden asiakkaiden parissa

LABissa tradenomiksi on mahdollista opiskella itselle parhaiten soveltuvalla tavalla sekä löytää ne itseä eniten hyödyttävät tavat oppia:

”Etäopiskelu on ollut minulle melko vaikeaa ja käytännönläheinen oppiminen sopii itselleni huomattavasti paremmin. Mielestäni koulu tarvitsi tällaista Labticin kaltaista toteutusvaihtoehtoa ja halusin myös olla mukana kehittämässä mallia, jonka tiedän toimivan paremmin itselleni sekä monille kaltaisilleni valmistumiseni jälkeenkin”, Labticia perustamassa ollut Tuomi kertoo.

Kuulostaa hyvältä. Mutta mikä Labtic siis tarkalleen ottaen on?

”Labtic on LABin oma digimarkkinointitoimisto. Labticin ideana on olla opiskelijoiden oppimisympäristö, jossa kehittyä digimarkkinoinnin työntekijäksi”, Eskelinen kiteyttää. 

”Suoritamme kursseja tekemällä oikeita asiakasprojekteja. Meillä on myös neljä opettajaa tukena ja apuna”, Veijanen täydentää.

”Yrityksille Labtic on digimarkkinointitoimisto, joka tekee pienyrittäjille markkinointia suunnittelusta toteutukseen”, Eskelinen kertoo.

Työelämätaitoja, pannukahvia ja rantakalaa

Labticin puitteissa Eskelinen, Tuomi ja Veijanen ovat päässet työskentelemään niin toimiston perustamiseen liittyvien tehtävien kuin myös esimerkiksi verkkosivujen toteutuksen, CRM-järjestelmien, verkkokaupan perustamisen ja hakukoneoptimoinnin parissa.

”Olen itse keskittynyt toimiston perustamiseen, eli toimintamallin kehitykseen, brändäykseen ja sen markkinointiin. Loimme muun muassa toimistolle oman markkinointisuunnitelman. Päivittelemme toimiston sometilejä ja käymme edustamassa toimistoamme myös erilaisissa tapahtumissa, kuten viimeisimpänä ja isoimpana DuuniExpo 2023”, Tuomi listaa.

Veijanen kokee, että työskentely Labticissä tarjoaa työelämää varten hyödyllisiä taitoja, joita ei perinteisillä kursseilla todennäköisesti oppisi. Hän on ollut esimerkiksi tekemässä digimarkkinointisuunnitelmaa Hartolan kunnan luontoreitistöihin keskittyvässä hankkeessa:

”Koko markkinointisuunnitelman tekeminen oli itselleni uutta, joten opin sen aikana mielettömästi uusia juttuja markkinoinnista. Pääsimme projektin ohessa myös käymään reitistöllä, kunnan ihmiset tarjosivat meille siellä pannukahvit sekä rantakalaa.”

”Parasta on konkreettinen oppi, joka jää käteen työelämää varten”

Opiskelutapana tiimioppiminen ja digimarkkinointitoimiston pyörittäminen on ollut kolmikolle toimiva:

”Ehdottomasti hienointa Labticin opiskelutavassa on työelämään yhdistävä opiskeluympäristö ja tiimioppimisen malli. Opiskelemme ympäristössä, joka on oikean digimarkkinointitoimiston työympäristö ja teemme oikeille asiakkaille markkinointia suunnittelusta toteutukseen”, Eskelinen kertoo.

”Parasta on konkreettinen oppi, joka jää käteen työelämää varten. Tämän arvokkaampaa kokemusta ei harjoittelun lisäksi voi oikein koulusta saada. Lisäksi yhteisöllisyys ja mahdollisuus päästä pois kotoa koneen äärestä tuovat itselleni suurta lisäarvoa”, Tuomi kiteyttää.

Liiketalouden tradenomin osaamista tarvitaan aina

Tradenomin opintoihin sisältyvät perusasiat yritystoiminnasta, laskentatoimesta, juridiikasta ja markkinoinnista sekä IT-, kieli- ja viestintäopintoja.

Labtic-toimistossa markkinointia opiskellaan käytännönläheisesti

Opiskelussa sovelletaan teoriaa aidoissa opintojaksojen ympärille rakennetuissa asiakasprojekteissa. Projektit liittyvät opiskelijan valitsemiin opintoihin ja suoritukset merkitään opintojaksoina.