Ammatillinen verkostoituminen alkaa jo opiskeluaikana

Kuva
Riku Marttinen ja Piia Kallioinen
LAB-ammattikorkeakoulun alumnit vievät yhdessä audiovisuaalisia teknologiakalusteita Heinolasta maailmalle.

Verkostoituminen opiskeluaikana yritysten edustajien ja muiden opiskelijoiden kanssa auttaa solmimaan luotettavia kumppanuuksia myöhemmin työelämässä. Tämän tietävät myös LABin alumnit Riku Marttinen ja Piia Kallioinen, jotka ovat molemmat valmistuneet liiketalouden koulutusohjelmasta, Marttinen monimuoto- ja verkkototeutuksen puolelta ja Kallioinen päivätoteutuksesta. Yhteen heidät toi työskentely Artome Oy:ssä, jossa Marttinen on työskennellyt toimitusjohtajana vuodesta 2017 ja Kalloinen aloittanut markkinointipäällikkönä tänä vuonna.

”Tradenomiopinnot tarjosivat laaja-alaisen näkökentän liiketoiminnan eri osa-alueisiin, niin taloushallinnosta, kuin myynnin, markkinoinnin ja henkilöstön johtamisesta. Monimuotototeutuksessa on myös helppoa yhdistää opiskelu elämän muihin osa-alueisiin”, Riku Marttinen sanoo.

Marttisella on omakohtaista kokemusta opiskeluiden yhdistämisestä ammattiurheiluun, kun ura keskimatkojen juoksijana maajoukkueessa oli vielä aktiivinen hänen aloittaessaan opinnot LABissa.

Verkostoituminen ja monipuolinen koulutus antoivat valmiudet kansainväliseen yhteistyöhön

Piia Kallioisen liiketalouden opinnot alkoivat opintovapaan innoittamana, kun hän hyppäsi hetkeksi työelämästä takaisin koulun penkille.

”Ammattikorkeakoulu on mahtava paikka rakentaa omaa verkostoa, ei ainoastaan muiden opiskelijoiden vaan myös yritysten kanssa”, Kallioinen kiittelee. Hän keräsi opintopisteitä useasta eri työelämälähtöisestä projektista ja hyödyntää työssään paljon opiskeluaikana solmittuja suhteita.

Kallioinen muistelee ensimmäistä tapaamistaan nykyisen yhteistyökumppaninsa kanssa. Kun kaksikko huomasi olevansa vanhoja opiskelukavereita LABista, oli yhteistyön aloittaminenkin saumatonta, koska luottamus toisen ammattitaitoon oli jo olemassa.

Heinolalainen Artome suunnittelee ja valmistaa audiovisuaalisella teknologialla varustettuja designkalusteita. Tuotevalikoimassa on vaihtoehtoja sekä yksityiskoteihin että yrityspuolelle ja tuotteiden kotimaisuusaste on noteerattu avainlippumerkillä. Artome julkaisee uuden tuotteen maaliskuussa 2021 ja sen lanseeraus on jo nyt herättänyt kiinnostusta maailmalla. Brändin kansainvälistyminen ei kuitenkaan pelota, sillä LABista saatu koulutuspohja on antanut hyvät eväät myös liiketoiminnalle Suomen rajojen ulkopuolella.

”LABin kansainvälinen opiskeluilmapiiri konkretisoitui esimerkiksi kursseilla, joissa oli mukana pääasiassa ulkomaisia vaihto-opiskelijoita”, Riku Marttinen muistelee.

Yhteistyö erikielisten ja eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa rohkaisi häntä puhumaan englantia, ja auttoi ymmärtämään erilaisia toimintatapoja. Hän uskoo tästä kaikesta olevan runsaasti hyötyä, kun Artome ryhtyy tekemään yhä enemmän kansainvälistä myyntiä ja yhteistyötä.

 

Teksti ja kuva: Piia Kallioinen

 

Kuva
LAB study life analytics digital marketing

Tradenomi (AMK), päivätoteutus

Liiketalouden osaamista tarvitaan aina.

Lue myös nämä: