Tunnistetaan maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutuksen tarve -Tuulta -hanke

Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on usein haasteita, jotka voivat vaikuttaa voimakkaasti lasten kykyyn oppia ja kotoutua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tässä podcastissa käsittelemme maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa päivittäin työskentelevien aikuisten mahdollisuuksia tunnistaa ja tukea kuntoutumista kouluympäristössä. Perehdymme tarkemmin asiaan oppilashuollon ja kouluhenkilöstön näkökulmasta. Vieraina meillä tänään on Lahden kaupungin oppimisen tuen ja opiskeluhuollon asiantuntija Susa Saarinen ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toimintayksikön esimies Kaisa Riikonen. Hanketta toteuttavat yhteistyössä LAB-Ammattikorkeakoulu, Lahden kaupunki ja Etelä-Karjalan hyvinvointi alueen oppilashuolto. Hanke on Kelan osarahoittama.
Podcastissä käsitellään maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutusta. Kuntoutus on monitahoinen ja tärkeä aihe yhteiskunnassamme. Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on toisinaan kulttuurillisia, kielellisiä tai traumaperäisiä haasteita. Haasteet vaikuttavat heidän oppimiseen ja kotoutumiseen. KELAn rooli on keskeinen maahanmuuttaja lasten kuntoutuksen mahdollistajana ja heillä on vahva tahtotila olla tukemassa lasten kuntoutusta. Miten vahva tahtotila näyttäytyy ja miten se välittyy maahanmuuttajalle? Syvennymme tarkemmin aiheeseen tänään. Vieraina meillä on KELAn projektipäällikkö Laura Jokiranta sekä LAB-ammattikorkeakoulusta TKI-asiantuntija Mariia Baliasina. Hanketta toteuttavat yhteistyössä LAB-Ammattikorkeakoulu, Lahden kaupunki ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen oppilashuolto. Hanke on KELAn osarahoittama.