Tunnistetaan maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutuksen tarve -Tuulta -hanke

hankkeen logo
Hanke selvittää maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutuksen tarpeen arvioinnin haasteita ja tuottaa malleja ja materiaaleja kuntoutustarpeen tunnistamisen tueksi eri toimijoille. Hankkeen kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaisten lasten vanhemmat sekä koulujen henkilöstö. Molempien kohderyhmien tarpeet selvitetään aluksi, jonka jälkeen lähdetään toteuttamaan yhdessä kehittäen kuntoutustarpeen arviointia edistäviä toimintamalleja ja tukimateriaaleja. Hankkeen kehittämisympäristönä toimii kolme koulua Lahdessa, joissa annetaan perusopetusta 1–6 luokilla. Hanke vastaa ajankohtaiseen ja tunnistettuun tarpeeseen tuottaa tukimateriaalia kuntoutustarpeen tunnistamiseksi.
Project period
-
Project state
Käynnissä
Project area
Kansallinen
Project funding
KELA
LAB role
Hallinnoija
Unit
Hyvinvointi
Project focus area
Hyvinvoiva ihminen
Takes place in project

Podcastit

 

Jakso 1: Kuntoutuksen tunnistaminen kouluympäristössä

Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on usein haasteita, jotka voivat vaikuttaa voimakkaasti lasten kykyyn oppia ja kotoutua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tässä podcastissa käsittelemme maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa päivittäin työskentelevien aikuisten mahdollisuuksia tunnistaa ja tukea kuntoutumista kouluympäristössä. Perehdymme tarkemmin asiaan oppilashuollon ja kouluhenkilöstön näkökulmasta. Vieraina meillä tänään on Lahden kaupungin oppimisen tuen ja opiskeluhuollon asiantuntija Susa Saarinen ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toimintayksikön esimies Kaisa Riikonen. Hanketta toteuttavat yhteistyössä LAB-Ammattikorkeakoulu, Lahden kaupunki ja Etelä-Karjalan hyvinvointi alueen oppilashuolto. Hanke on Kelan osarahoittama.

 

Jakso 2: Maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutus ja sen tuomat haasteet

Podcastissä käsitellään maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutusta. Kuntoutus on monitahoinen ja tärkeä aihe yhteiskunnassamme. Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on toisinaan kulttuurillisia, kielellisiä tai traumaperäisiä haasteita. Haasteet vaikuttavat heidän oppimiseen ja kotoutumiseen. KELAn rooli on keskeinen maahanmuuttaja lasten kuntoutuksen mahdollistajana ja heillä on vahva tahtotila olla tukemassa lasten kuntoutusta. Miten vahva tahtotila näyttäytyy ja miten se välittyy maahanmuuttajalle? Syvennymme tarkemmin aiheeseen tänään. Vieraina meillä on KELAn projektipäällikkö Laura Jokiranta sekä LAB-ammattikorkeakoulusta TKI-asiantuntija Mariia Baliasina. Hanketta toteuttavat yhteistyössä LAB-Ammattikorkeakoulu, Lahden kaupunki ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen oppilashuolto. Hanke on KELAn osarahoittama.

 

Hankkeesta kirjoitettua

Artikkelit ja blogit

Osaaminen ja monialainen yhteistyö avainasemassa maahanmuuttajataustaisten lasten tukemisessa LAB Pro 25.4.2025

Koulujen ammattilaiset keskeisessä roolissa tunnistamaan maahanmuuttajataustaisten lasten kuntoutustarpeita LAB Pro 28.4.2025

Objectives
Hankkeessa on viisi tavoitetta:



1.Selvittää maahanmuuttajataustaisten perheiden tiedon ja tuen tarvetta lapsen ja nuoren kuntoutusasioiden edistämisessä. Tehdään tarveselvitys vanhemmille tiedon ja tuen tarpeista.



2.Selvittää koulujen henkilöstön osaamistarpeita maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja perheiden kuntoutustarpeen tunnistamisessa. Tehdään tarveselvitys henkilöstölle.



3.Vahvistaa maahanmuuttajataustaisten perheiden roolia kuntoutustarpeen tunnistamisessa sekä kuntoutusasioiden omatoimisessa edistämisessä. Tuotetaan yhteiskehittämisellä välineitä vanhemmille kuntotusasioiden edistämiseen.



4.Vahvistaa koulujen henkilöstön osaamista kuntoutustarpeen tunnistamisessa. Tuotetaan yhteiskehittämällä menetelmiä henkilöstölle kuntoutustarpeen tunnistamiseen.



5.Perheillä ja heidän kanssaan toimivilla ammattilaisilla on käytössä testattuja malleja ja materiaaleja kuntoutustarpeiden tunnistamisessa sekä kuntoutusasioiden edistämisessä. Mallien ja materiaalien levittäminen ja jalkauttaminen.
Outcomes
Tavoitteena on, että maahanmuuttajataustaisilla perheillä ja heidän kanssaan toimivilla ammattilaisilla on käytössä testattuja malleja ja materiaaleja kuntoutustarpeiden tunnistamisessa sekä kuntoutusasioiden edistämisessä. Hankkeessa tuotettuja malleja ja materiaaleja testataan hankkeessa aidoissa kouluympäristöissä. Pilotoinnin jälkeen arvioidaan tuloksia ja muokataan tuotoksia käyttäjäpalautteen mukaan. Tuotettujen mallien ja materiaalien levittäminen ja jalkauttaminen aloitetaan jo hankeaikana. Lisäksi hankkeen loppuvaiheessa toteutetaan ulkopuolisen tahon tekemä arviointitutkimus hanketoimien vaikuttavuudesta.
Sustainable Development Goals

Tietosuojailmoitus

Project managers
Project partners