GEOfood -Saimaa Geoparkin ruokamatkailun kehittäminen

Kuva
Geofood -hankkeen logo
GEOfood -Saimaa Geoparkin ruokamatkailun kehittäminen -hankkeessa rakennetaan alueellista lähiruokabrändiä, lisätään yritysten valmiuksia palvella kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita ja tehdään näkyväksi vastuullisuuden näkökulma ruokamatkailussa.

Hankkeen kohdealueen muodostavat Saimaa Geoparkin alue Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa naapurikuntineen. Kohderyhmään kuuluvat maaseutualueen yritykset. Hanke edistää sekä kotimaista että kansainvälistä matkailua. Hankkeen kolmea työpakettia toteuttavat yhteistyössä hankkeen hallinnoijana LAB-ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajana Saimaa Geopark.

Hankkeen keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat kohdealueen yritykset ja yhdistykset sekä kunnat, goSaimaa, Visit Mikkeli, Taste Saimaa, Miksei, EKVAS, Pro Agria ja Haaga-Helia. Valtakunnallisella tasolla yhteistyökumppanina on Visit Finland.
Toteutusaika
-
Projektin tila
Käynnissä
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
Maaseuturahasto 2021-2027 Flat rate
LABin rooli
Hallinnoija
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Projektissa tapahtuu

 

Viestintä ja tiedotusmateriaalia GEOfood- teemaisiin julkaisuihin:

 

Kuvia

saatavissa täällä.

 

Video

Hankkeessa on tuotettu GEOfood- esittelyvideo

Suomeksi 🇫🇮 /  Englanniksi 🇬🇧

Kuvat ja video ovat vapaasti sidosryhmien ja toimijoiden ladattavissa omaan käyttöön.
 

Projektin julisteet

 

Hankkeen rahoittaa Maaseuturahasto. EU:n rahoitusosuus on 218 967 €

 

Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on rakentaa Saimaa Geoparkin alueelle GEOfood-brändi. ja tehdä vastuullisuuden näkökulma näkyväksi ruokamatkailussa . Hankkeessa halutaan lisätä yritysten valmiuksia palvella kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita sekä parantaa yritysten edellytyksiä ruokamatkailun tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.

sekä nostaa kohdealueen profiilia ruokamatkailualueena.
Tavoitteiden toteutuminen
.
Hankkeen vaikuttavuus
Ruokamatkailusta kiinnostuneiden yritysten välille syntyy uusia yhteistyöketjuja ja kumppanuuksia, jotka auttavat lisäämään alueen elinvoimaa. Lähiruuan tarinan niveltyminen alueiden geologiseen perintöön sekä GEOfood-brändi antavat yrityksille uusia mahdollisuuksia vetovoimaisten elämystuotteiden kehittämiseen. Alue nostaa profiiliaan ruokamatkailualueena, jossa lähiruokaa tuotetaan puhtaasti ja vastuullisesti paikallisista raaka-aineista. Tuloksena syntyy uusia avoimesti saatavilla olevia sisältöjä ja materiaaleja ruokamatkailun kehittämiseen ja markkinointiin. Yritykset saavat uusia kanavia ja toimintamalleja toimintansa kehittämiseen ja markkinointiin. Yritysten valmiudet kansainvälisten ja kotimaisten asiakkaiden palvelemiseen paranevat. Saimaa Geoparkin kohteisiin ja teemoihin liittyvän ruokamatkailun volyymi ja näkyvyys kasvaa.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Anne Timonen
TKI-asiantuntija
anne [dot] timonenatlab [dot] fi
Yhteistyössä