Active Campus

Opetuksen rakenteellinen passiivisuus lisää opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin haasteita, jonka vuoksi opiskelukykykokonaisuuden tietoisuutta on lisättävä. Ylioppilaskunta LTKY:n ja opiskelijakunta KOE:n mukaan oppituntien aktiivisen tauottamisen lisääminen auttaisi kognitiivisen ergonomian parantamisessa. Lisäksi Jamk:n Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -projektin tulosten perusteella opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa tauottavan liikkeen lisäämiseen. KOE ja LTKY toivovat myös kampuksille lisää fyysistä aktiivisuutta tukevia ja saavutettavia matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja. KOTT2021-tutkimuksen mukaan 54,1% opiskelijoista liikkuu alle suositusten. YTHS:n opiskelukykymallin mukaan tällä on negatiivinen vaikutus opiskelukykyyn ja hyvinvointiin. Opiskelukykyä tukevaan ohjaukseen pääseminen auttaa opiskelukyvyn kokonaisuuden turvaamisessa ja ehkäisee negatiivisesti opiskelukykyyn vaikuttavien tekijöiden kasautumist
Project period
-
Project state
Päättynyt
Project area
Kansallinen
Project funding
OKM
LAB role
Osatoteuttaja
Unit
Hyvinvointi
Project focus area
Hyvinvoiva ihminen
Objectives
1. Liikkumisen kulttuurin edistäminen osana opetusta

2. Kampusympäristön muokkaaminen liikkumiseen kannustavammaksi

3. Opiskelukyvyn ohjauskokonaisuuden luominen



Hanke on jatkoa LAB-ammattikorkeakoulussa ja LUT yliopistossa aloitetulle ohjauksen ja hyvinvoinnin työlle. Erityisesti hanke jatkaa Linjakas ja liikkuva LUT-yhteisö (LUT 2021-2022), Tikissä Työelämään (LAB 2019-2022) ja Takaisin eteenpäin (2022-2023) -hankkeissa kehitettyjä toimenpiteitä.
Sustainable Development Goals
Project managers
Markus Halonen
TKI-asiantuntija
markus [dot] a [dot] halonenatlab [dot] fi