Active Campus

Opetuksen rakenteellinen passiivisuus lisää opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin haasteita, jonka vuoksi opiskelukykykokonaisuuden tietoisuutta on lisättävä. Ylioppilaskunta LTKY:n ja opiskelijakunta KOE:n mukaan oppituntien aktiivisen tauottamisen lisääminen auttaisi kognitiivisen ergonomian parantamisessa. Lisäksi Jamk:n Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -projektin tulosten perusteella opettajilla on mahdollisuus vaikuttaa tauottavan liikkeen lisäämiseen. KOE ja LTKY toivovat myös kampuksille lisää fyysistä aktiivisuutta tukevia ja saavutettavia matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja. KOTT2021-tutkimuksen mukaan 54,1% opiskelijoista liikkuu alle suositusten. YTHS:n opiskelukykymallin mukaan tällä on negatiivinen vaikutus opiskelukykyyn ja hyvinvointiin. Opiskelukykyä tukevaan ohjaukseen pääseminen auttaa opiskelukyvyn kokonaisuuden turvaamisessa ja ehkäisee negatiivisesti opiskelukykyyn vaikuttavien tekijöiden kasautumist
Toteutusaika
-
Projektin tila
Käynnissä
Toteutusalue
Kansallinen
Rahoitus
OKM
LABin rooli
Osatoteuttaja
Yksikkö
Hyvinvointi
Painoala
Hyvinvoiva ihminen
Tavoitteet
1. Liikkumisen kulttuurin edistäminen osana opetusta

2. Kampusympäristön muokkaaminen liikkumiseen kannustavammaksi

3. Opiskelukyvyn ohjauskokonaisuuden luominen



Hanke on jatkoa LAB-ammattikorkeakoulussa ja LUT yliopistossa aloitetulle ohjauksen ja hyvinvoinnin työlle. Erityisesti hanke jatkaa Linjakas ja liikkuva LUT-yhteisö (LUT 2021-2022), Tikissä Työelämään (LAB 2019-2022) ja Takaisin eteenpäin (2022-2023) -hankkeissa kehitettyjä toimenpiteitä.
Kestävän kehityksen tavoitteet
Projektipäällikkö
Markus Halonen
TKI-asiantuntija
markus [dot] a [dot] halonenatlab [dot] fi