Digitaalisen kokemuksen suunnittelu

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutuksessa keskitytään kehittämään parempaa ja sujuvampaa arkea ja tulevaisuutta.

Digitaaliset teknologiat kehittyvät koko ajan, joten myös osaavien käyttäjälähtöisen kokemuksen suunnittelijoiden merkitys kasvaa. 

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun medianomikoulutuksessa suuntaudut omien uratavoitteidesi ja toiveidesi mukaisesti digitaaliseen palvelumuotoiluun, käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnitteluun (UX/UI) tai digitaalisiin konsepteihin. Opintojasi tukevat alansa huiput opettajat. Koulutus tapahtuu yhteisöllisesti verkko-opetuksena.

Valmistumisesi jälkeen voit työskennellä monipuolisissa tehtävissä esimerkiksi ohjelmistotalossa, palvelumuotoilutoimistossa, julkisen sektorin ohjelmisto- sekä palvelukehityksessä, viestintä- tai mainostoimistossa, muotoilutoimistossa, mediatalossa tai vaikka pelifirmassa Suomessa tai ulkomailla.

LAB Muotoiluinstituutti on alan vanhimpia oppilaitoksia. Opinnoissa painotamme kestävyyttä ja vastuullisuutta, huomioiden alaa muuttavat ilmiöt ja trendit. LABin verkkokampus mahdollistaa monipuolisen ja ajanmukaisen oppimisen, joka tapahtuu kiinteässä yhteydessä työelämään.

Opinnoissasi kehität ammatissa tarvittavia taitoja, kuten luovuutta ja visualisointikykyä, yhteistyökykyä, ammatillisia viestintätaitoja sekä yleissivistystä – usein työelämän hankkeissa ja yritysyhteistyössä.

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun ennakkotehtävät 2025

Kuvaus:

iBarista on uusi kahvila Lahdessa, joka panostaa digitalisaatioon ja asiakaskokemukseen. Tehtäväsi on suunnitella ja toteuttaa älykellokäyttöliittymä iBaristan sovellukselle. Sovelluksen avulla käyttäjät voivat tilata kahvia helposti ja nopeasti suoraan kahvilassa ollessaan. Käyttäjät voivat rakentaa oman kahvitilauksensa (esim. "soijalatte, iso, tupla espresso") ja lähettää sen suoraan kahvilan järjestelmään.

Tehtävä 1: iBarista-älykellosovellus

Ohjeet:

Suunnittele sovelluksen pääsivun lisäksi neljä erillistä näyttöruutua älykellolle, jonka värinäytön halkaisija on 45 mm. 

Näyttöjen tulee sisältää seuraavat toiminnot:

  1. Pääsivu: Sovelluksen keskeinen navigointinäkymä, josta käyttäjä pääsee kaikkiin toimintoihin.
  2. Kahvitilauksen rakentaminen vaiheittain: Valitse kahvityyli (esim. espresso, cappuccino, latte), maito (esim. soija, kaura, täysmaito), lisät (esim. kaakao, makusiirappi) ja koko.
  3. Yhteenveto: Näyttö, jossa näkyy käyttäjän kahvitilaus ja vaihtoehto lähettää se.
  4. Tilauksen tila: Näyttö, jossa käyttäjä voi seurata tilauksensa etenemistä reaaliajassa (esim. "Valmistetaan", "Valmis noudettavaksi").
  5. Vapaavalintainen näyttö: Suunnittele yksi näyttö omaan ideaasi perustuen, joka parantaa sovelluksen käytettävyyttä tai tuo lisäarvoa käyttäjille.

Toteutus:

  • Suunnitelmat voi toteuttaa tietokoneella tai piirtää käsin.
  • Käytä itse tuottamaasi materiaalia. Älä käytä tekoälyä tai muiden tuottamia materiaaleja.
  • Käytä aina liitteenä annettua *mallipohjaa.
  • Älä kirjoita tai piirrä mitään annetun mallipohjan ruutujen ulkopuolelle. Suunnitelmassa ei saa olla selittävää tekstiä vaan suunnitelman tulee olla itsessään ymmärrettävä.
  • Tallenna tiedosto nimellä: DKS_2025_tehtävä1_Sukunimi_Etunimi.

Tehtävä 2: iBarista-älykellosovelluksen testaus

Ohjeet:

Kuvitellaan, että iBarista-sovellus on juuri julkaistu! Nyt haluat selvittää, mitä mieltä käyttäjät ovat siitä ja miten hyvin se toimii heidän arjessaan.

  1. Selaile oheista **työkirjaa ja valitse sieltä menetelmä, joka kuulostaa sinusta mielenkiintoiselta ja sopivalta tähän tehtävään.
  2. Kuvaile, miten käyttäisit valitsemaasi menetelmää.
  3. Mieti ja kerro, millaista hyödyllistä tietoa voisit saada menetelmän avulla. Saa olla luova!

Toteutus:

  • Kirjoita erilliselle tekstitiedostolle. Merkkien määrä noin 2 000 merkkiä.
  • Tallenna tiedosto nimellä: DKS_2025_tehtävä2_Sukunimi_Etunimi. 
     

*Mallipohja: DKS_ALYKELLO_TEMPLA.pdf

**Työkirja: UXUIKIRJA_VERS_BETA_sivuttain.pdf

 

Tutustu ennakkotehtävien palautusohjeisiin ja palauta tehtävät yhteishakua tehdessäsi.