Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla -koulutuksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveyspalveluiden muutos, jossa johtajan roolissa korostuu tavoitteellinen tulevaisuuteen katsominen ja suunnan näyttäminen. Johtaja johtaa monialaisia verkostoja ja tiimejä, joiden yhteinen työ on pohja kehittämiselle ja uusien innovaatioiden syntymiselle. Keskeisiä tekijöitä johtamisessa ovat strateginen johtaminen, talouden johtaminen ja tiedolla johtaminen. Oleellisia johtajuuden alueita ovat myös kyky johtaa palveluprosesseja, prosessien kehittämistä sekä henkilöstöä kohti tavoitteellista ja arvostavaa vuorovaikutus- ja toimintakulttuuria.
Koulutuksen tavoitteena on valmentaa sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita johtajuuteen, joka vastaa tulevaisuuden johtajuuden haasteisiin. Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa, jossa osa opiskelusta tapahtuu samanaikaisina kohtaamisina. Oppimisyhteisön dialoginen ja valmentava luonne tukee johtajuuteen oppimista. Koulutuksessa opitaan johtamisen perustaa, strategista ja talouden johtamista sekä henkilöstön, osaamisen ja työyhteisöjen johtamista. Saavutat osaamista myös asiakaslähtöisten prosessien johtamisesta eri toimintaympäristöissä sekä palveluiden muotoilusta ja kehittämisestä.
Kun valmistut, osaat johtaa, kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan työyhteisöä sekä johtaa erilaisia muutos- ja kehittämishankkeita.
Ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu vähintään kaksi vuotta työelämässä olleille ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Laajuus
90 opintopistettä
Kesto
2.5 vuotta
Kieli
Suomi
Paikka
Verkkokampus
Koulutuksen tavoite
Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla -koulutuksessa johtajan roolissa korostuu tavoitteellinen tulevaisuuden suunnan näyttäminen, osallisuutta ja osaamista hyödyntävä sujuva työ sekä hyvinvoiva sosiaali- ja terveysalan henkilöstö. Johtaja johtaa tiimejä ja verkostoja, joiden yhteinen työ on pohja kehittämiselle ja uusien innovaatioiden syntymiselle.
Koulutuksessa vahvistetaan osaamista johtamisen keskeisillä alueilla, kuten strategisessa johtamisessa, talouden johtamisessa sekä tiedolla johtamisessa. Koulutuksen keskiössä on sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden ja henkilöstön kehittyminen kohti tavoitteellista ja arvostavaa vuorovaikutus- ja toimintakulttuuria. Henkilöstöjohtamiseen liittyvään osaamiseen syvennytään strategisen henkilöstöjohtamisen, osaamisen johtamisen ja lähijohtamisen näkökulmista.
Koulutuksen tavoitteena on valmentaa sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita johtajuuteen, joka vastaa tulevaisuuden johtajuuden haasteisiin. Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa, jossa osa opiskelusta tapahtuu samanaikaisina kohtaamisina. Oppimisyhteisön dialoginen ja valmentava luonne tukee johtajuuteen oppimista.
Koulutuksesta valmistuneet osaavat johtaa, kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjä sekä johtaa erilaisia muutos- ja kehittämishankkeita.
Koulutuksen sisältönä on johtaminen muuttuvan sosiaali- ja terveysalan sekä tulevaisuuden haasteiden näkökulmasta. Koulutuksessa syvennytään johtamiseen strategisen johtamisen, talouden johtamisen ja tiedolla johtamisen näkökulmista. Henkilöstön ja osaamisen johtaminen sekä lähijohtaminen ovat koulutuksen keskeistä sisältöä.
Koulutuksen laajuus on 90 op ja se muodostuu seuraavasti:
Ydinosaaminen 40 op:
Johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksissa (valintakoeopintojakso)
Strategioilla tulevaisuuteen
Talousjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Työelämälähtöinen kehittäminen
Strateginen henkilöstöjohtaminen
Osaamisen johtaminen
Lähijohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa
Opinnäytetyö 30 op
Täydentävä osaaminen 20 op:
Opiskelija voi valita LAB-ammattikorkeakoulun tai muiden korkeakoulujen opetustarjonnasta YAMK- tai maisteritason opintoja. Opiskelijan aiempi osaaminen (YAMK-/maisteritaso) voidaan huomioida täydentävässä osaamisessa.
Koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveysalaa tutkimuksellinen kehittämisen keinoin.
Opinnäytetyö kiinnittyy työyhteisöjen kehittämiseen ja opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön valitsemassaan työyhteisössä tai organisaatiossa. Myös opinnäytetyön kytkeminen ammattikorkeakoulun tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, esim. projektiin, on suositeltavaa ja antaa opiskelijalle uudentyyppistä osaamista ja ammatillisia näköaloja.
Opinnäytetyössä opiskelija tuo esille taitonsa käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä sekä kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme. Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee lähes 900 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa 78 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä vaikka et ulkomaille lähtisikään!
LABin opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa. Opintoihisi voi kuulua esimerkiksi omalle työnantajallesi tai muille alan toimijoille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä. Erilaiset oppimisympäristöt vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojesi ajan.
Työelämälähteisyys YAMK-koulutuksessa tarkoittaa tiivistä yhteistyötä eri työelämän toimijoiden kanssa erityisesti opinnäytetyössä mutta myös muilla opintojaksoilla. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että oppimistehtävissä opiskeliijat arvioivat ja kehittävät työyhteisöjen ja organisaatioiden palveluja ja toimintaa.
Opintojaksoille voi osallistua opiskelijoita myös muista sosiaali- ja terveysalan koulutuksista, muiden alojen YAMK-koulutuksista sekä avoimen YAMKin opiskelijoita.
LAB tekee tiivistä yhteistyötä myös LUT-yliopiston kanssa.
LAB-ammattikorkeakoulu on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ohjaavat strategiset vahvuusalueet ovat:
Koulutuksen suorittaneella on mahdollisuus hakeutua suorittamaan jatkotutkintoa tiedekorkeakoulussa (huomioitava yliopistojen omat linjaukset jatko-opinnoista).