LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Yhdyspintatyö ikääntyneiden kuntoutus- ja liikuntapalveluissa – kuinka välttää sudenkuopat
Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen on koko yhteiskunnan yhteinen haaste ja se edellyttää yhä tiiviimpää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden välillä. Palveluiden rajapinnoilla syntyvät katkokset vaikuttavat suoraan siihen, kuinka sujuvasti asiakkaan arki ja palvelupolku etenevät. Yhdyspintatyön systemaattinen kehittäminen tarjoaa keinoja vahvistaa ikääntyneiden toimintakykyä ja tukea turvallista kotona asumista. Lähde
Käytännön työtä aidossa ympäristössä
Koulutuksen ja työelämän yhdistäminen aidossa työympäristössä tarjoaa ikkunan tarkastella eri organisaatioiden toimintatapoja ja arvoja sekä mahdollisuuden kehittää osaamista. Artikkelissa kerrotaan tästä LAB-ammattikorkeakoulussakin käytössä olevasta Best of both worlds -ajattelusta ja annetaan siitä konkreettinen esimerkki. Lähde
A look into SMEs and academic research
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) may view academic research as too theoretical or non-applicable to their needs. This article examines the literature around the topic, focusing on research utilization strategies, focus, impact assessment, and access challenges. Lähde
LAB Focus
Kielitaidon kehittyminen osana ammatillista kasvua SAILA-hankkeen työelämäjaksoilla
SAILA-hankkeessa toteutetun laillistamisväylän opinnot ovat päättymässä hankkeen loppuessa vuoden 2025 lopussa. Työelämässä tapahtuvat laillistamisväylään kuuluvat harjoittelujaksot ovat osoittautuneet keskeisiksi sekä ammatillisen ja kielellisen osaamisen kehittämisessä, mutta myös laillistujien integroitumisessa suomalaiseen hoitotyöhön ja sen käytänteisiin. Työelämäharjoittelut ovat osa opiskelijan oppimisprosessia ja kasvua suomalaiseen sairaanhoitajuuteen. Harjoitteluympäristöt ovat tarjonneet oivan mahdollisuuden laillistujalle integroitua työyhteisön jäseneksi ja oppia suomalaiseen […] The post Kielitaidon kehittyminen osana ammatillista kasvua SAILA-hankkeen työelämäjaksoilla appeared first on LAB Focus.
Työn tuunaaminen tuo hallinnan tunnetta muutoksen keskelle
Muutokset ovat vakiinnuttaneet paikkansa työelämässä. Moni tunnistaa tilanteen, jossa muutoksen jälkeinen työnkuva on muuttunut, työtehtävät ovat lisääntyneet ja selkeys on kadonnut. Samalla työn imu ja motivaatio saattavat laskea, jos työntekijä ei koe voivansa vaikuttaa omaan työhönsä. Kaikkiin muutoksiin ei aina voi itse vaikuttaa, mutta omaan työhön usein voi. Työn tuunaaminen tekee työstä omannäköistä Työn tuunaaminen […] The post Työn tuunaaminen tuo hallinnan tunnetta muutoksen keskelle appeared first on LAB Focus.
Hoitotyön täydennyskoulutus avaa oven sosiaalisen median asiantuntijuuteen
Sosiaalisesta mediasta on tullut olennainen osa terveydenhuollon viestintää ja ammatillista näkyvyyttä. Hoitotyön ammattilaiset eivät enää toimi pelkästään potilashuoneissa ja vastaanotoilla – hoitajat ovat myös digitaalisessa ympäristössä, jossa tieto liikkuu nopeasti ja vaikuttavasti (Kouvo ym. 2025). Tästä syystä someosaaminen on noussut keskeiseksi teemaksi hoitotyön täydennyskoulutuksissa. LAB ammattikorkeakoulussa täydennys- ja erikoistunut osaaja -koulutukset eivät rajoitu pelkkään kliiniseen […] The post Hoitotyön täydennyskoulutus avaa oven sosiaalisen median asiantuntijuuteen appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Kielimentorin työkirja
Kielimentorin työkirja Lindeberg, Tytti; Liski, Evelina Tähän työkirjaan on koottu toimintatapoja, ideoita ja harjoituksia, joita on kokeiltu Elma 2.0 - Kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla -hankkeen järjestämissä kielimentorimallin piloteissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella vuosina 2024–2025. Työkirjaa voivat käyttää sosiaali- ja terveysalan työyhteisöjen kielimentorit, perehdyttäjät ja kaikki työpaikalla tapahtuvasta kielenoppimisesta kiinnostuneet työntekijät ja esihenkilöt.
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta
Yhteenveto tekstiilien tunnistuksen nykytilasta Arvez, Enni; Rintala, Niko; Kharbach, Mourad OmniTexLux-hankkeessa kehitetään tekstiilien tunnistusta hyödyntämällä moderneja tunnistusteknologioita ja tekoälyä. Yhtenä tavoitteena on ollut tehdä tekstiilien tunnistuksesta tilannekatsaus. Kartoitusten pohjalta syntyi tämä yhteenveto, jossa käsitellään tekstiilien tunnistuksen haasteita ja nykytilannetta. Hankkeen toteuttajana on LAB-ammattikorkeakoulu ja hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen rahoittajana toimii Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.