LAB Focus -blogit
LABin blogeissa julkaistaan tekstejä kunkin vahvuusalan TKI-toiminnasta ja siihen liittyvästä koulutuksesta.
Julkaisusarja
LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarjan tavoitteena on julkaista ammatillisen korkeakoulutuksen ja TKI-toiminnan kannalta merkittäviä tutkimuksia, raportteja, opinnäytetöitä ja oppimateriaalia sekä tehdä tunnetuksi alueellista osaamista.
Julkaisusarjan osat ovat vapaasti luettavissa verkkokirjasto Theseuksessa.
Lisätietoja julkaisutoiminnasta
LABin julkaisutoiminnasta voi lukea tarkemmin Julkaisijan oppaasta. Lisäksi oppaaseen on koottu neuvoja, ohjeita ja vinkkejä liittyen mm. avoimeen julkaisemiseen, rinnakkaistallennukseen ja julkaisujen arviointiin.
Kaikissa julkaisutoimintaan liittyvissä asioissa lisätietoja saa osoitteesta julkaisut
lab [dot] fi (julkaisut[at]lab[dot]fi).
Uusimmat artikkelit
LAB Open
Vertaistuki opettajan arjessa
Opettajan kehittämistyö on perinteisesti ollut aika yksinäinen tehtävä: opettaja yksin laatii oppimismateriaalit, suunnittelee opintojaksojen sisällöt, oppituntien ohjelmat sekä oppimistehtävien ohjeet. Muuttuvassa maailmassa myös opetuksen laatuun ja sisältöihin tulee jatkuvasti uusia vaatimuksia ja päivitysten tarpeita, mikä lisää opettajan työn vaativuutta. Opettajan koulutus ja kokemus antavat todella vakaan pohjan opetustyön kehittämiseen, mutta usein opettaja tarvitsee vahvistusta tai tukea kollegalta. Lähde
Esihenkilön ja työyhteisön merkitys nuorten työntekijöiden mielenterveyden tukemisessa
Esihenkilön ja työyhteisön antamalla psykososiaalisella tuella on tärkeä merkitys nuorten työntekijöiden mielenterveydelle. Nuorten psyykkiseen työkykyyn ja mielenterveyteen vaikuttavat työhön liittyvien kuormitustekijöiden lisäksi yksilölliset riskitekijät ja myös erilaiset yhteiskunnalliset ja sosiaaliset odotukset ja paineet. Esihenkilö ja työyhteisö voivat vahvistaa nuorten työntekijöiden resilienssiä ja psyykkistä työkykyä kuuntelemalla, kannustamalla ja näyttämällä rohkaisevaa esimerkkiä elämän haasteista selviämisessä. Lähde
Julkiset hankinnat kunnissa – tavoitteena laatua ja vastuullisuutta
Kunnat ja kaupungit toteuttavat hankintansa julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön mukaisesti. Hankintaprosessit perustuvat tarkasti määriteltyihin sääntöihin, joiden tavoitteena on varmistaa tasapuolisuus, läpinäkyvyys ja tehokas varojen käyttö. Yhteishankinnat, kuten lähikuntien yhteistyössä toteutetut palvelu- ja tarvikehankinnat, ovat myös mahdollisia ja voivat tuoda lisäarvoa sekä kustannussäästöjä. Hankintojen suunnittelussa korostuvat ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat, joiden huomioiminen tukee kestävää kehitystä. Lähde
LAB Focus
Suolistosairauksien hoitoon erikoistunut osaaja koulutus – palaute puhuu puolestaan
Tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD) ovat saavuttaneet kansantaudin perustelut länsimaissa. Erityisen nopea kasvamisen syy on nähty johtuvan useista eri tekijöistä, muun muassa ympäristö- ja ravintotekijöistä sekä geneettisestä alttiudesta. On tutkittu, että puolustusjärjestelmän poikkeavuudet aiheuttavan tulehdusta ja poikkeavuuksia ruuansulatuselimistössä (Kolho & Färkkilä 2017). On kuitenkin tuotu ilmi, että suolistosairauksien syntyperää ei täysin tiedetä. Esiintyvyys on korkeampi korkean elintason […] The post Suolistosairauksien hoitoon erikoistunut osaaja koulutus – palaute puhuu puolestaan appeared first on LAB Focus.
KaakkoACT: ennakointi on aktiivista toimintaa
Maailma ympärillämme muuttuu koko ajan. Teknologia, työelämä, ilmasto, koulutus ja talous elävät jatkuvassa liikkeessä. Miten erilaisiin ja odottamattomiinkin muutoksiin voi varautua, ja ennen kaikkea: miten niitä voi ennakoida? KaakkoACT – ennakoiva tieto toiminnaksi -hankkeen (LAB 2025) tavoitteena on auttaa Etelä-Karjalan yrityksiä, koulutusorganisaatioita ja aluekehittäjiä varautumaan tulevaisuuteen ja tekemään ennakoinnista arjen toimintaa. Samalla hankkeen tavoitteena on […] The post KaakkoACT: ennakointi on aktiivista toimintaa appeared first on LAB Focus.
Tekoälyaikana voittaa se, joka ajattelee parhaiten – ei se, joka promptaa sujuvimmin
Tekoälyn etu ja kirous on siinä, että sillä voi luoda sekunneissa sen, minkä tekemiseen meni aiemmin tunteja. Stanfordin yliopistossa opettava Christina Wodtke muotoilee asian näin: Kun annamme tekoälyn ajatella puolestamme emmekä enää itse ratkaise ongelmia kokeillen ja käsin, menetämme mahdollisuuden oivaltaa uutta ja oppia tekemisen kautta (Wodtke 2025). Käden ja aivojen yhteys Wodtke (2025) muistuttaa, […] The post Tekoälyaikana voittaa se, joka ajattelee parhaiten – ei se, joka promptaa sujuvimmin appeared first on LAB Focus.
Uusimmat julkaisut
fi=Julkaisut|sv=Publikationer|en=Publications|
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista
Murretaan myyttejä AMK-opinnoista Ikonen, Mia; Jokinen, Outi; Kempe-Hakkarainen, Tarja; Porras, Päivi; Similä, Neea Tämä julkaisu on tarkoitettu sinulle, joka pohdit, voisiko ammattikorkeakoulu olla sinun juttusi, olet kiinnostunut ammattikorkeakouluopinnoista, suunnittelet hakeutumista ammattikorkeakouluopintoihin, mietit, millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa on. Julkaisun avulla haluamme rohkaista sinua miettimään opintoja vaihtoehtona ja tutustumaan lähemmin siihen, millaista opiskelu on. Julkaisun taustoittamiseksi on kohdattu lukuisia koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä, joiden kanssa on käyty keskusteluja ammattikorkeakouluopiskelusta ja siihen liittyvistä käsityksistä. Keskusteluissa on noussut esiin ennakko-oletuksia, pelkoja ja koulukiusaamiskokemuksia. Tarinoita siitä, kuinka omien vanhempien tai lähipiirin ajatukset ovat ohjanneet valintoja tai vuosien takaiset opettajien kommentit vaikuttavat edelleen siihen, millaisena oppijana itsensä näkee. Julkaisussa näkyvät sitaatit ovat näistä tarinoista poimittuja.
Kielivirtaa : Satoa Kielikeskuspäiviltä
Kielivirtaa : Satoa Kielikeskuspäiviltä Kamaja, Heli LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston yhteisen Kielikeskuksen Kielivirtaa-julkaisu ilmestyy nyt jo neljättä kertaa. Tällä kertaa julkaisu jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisen osan artikkelit ovat satoa Lappeenrannassa toukokuussa 2025 järjestetyiltä Kielikeskuspäiviltä ja valottavat Kielikeskuspäivien teemoja monesta eri suunnasta. Toisessa osassa luodaan katse korkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen uusiin tapoihin ja tulevaisuuteen sekä historiaan. Kokonaisuudessaan Kielivirtaa-teos tarjoaa tälläkin kertaa mielenkiintoisen, moniulotteisen ja hyödyllisen kattauksen kielten ja viestinnän opetukseen, kehittämiseen ja tutkimukseen korkeakouluissa.
Osaamisen johtamisen nykytila ja kehittämistarpeet : selvitysraportti
Osaamisen johtamisen nykytila ja kehittämistarpeet : selvitysraportti Behm, Minna-Maria; Suikkanen, Anne Tässä selvitysraportissa kootaan ja kuvataan pääosin kotimaisen tiedon pohjalta osaamisen johtamisen ja kehittämisen nykyisiä toimintamalleja, menetelmiä ja työvälineitä. Lisäksi tarkastellaan osaamistarpeiden ennakointia, osaamisen kehittymisen arviointia ja seurantaa sekä tunnistetaan hyviä käytäntöjä, puutteita ja kehittämistarpeita SAKE-kehittämistyön perustaksi. Selvitysraporttiin on valittu erityisesti tietoa ja julkaisuja, jotka hyödyttävät parhaillaan työn alla olevassa kehittämistyössä. Selvitysraportin antia, joka perustuu ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon sekä aitoon työelämän tarpeeseen, käytetään SAKE-hankkeen kehittämistoimenpiteissä, kuten työpajoissa ja valmennuksissa sekä toimintamallin ja työvälineiden kehittämisessä. Tietoa hyödynnetään pilottiorganisaatioiden toiminnan, ja valtakunnallisesti osaamisen arvioinnin ja osaamisen johtamisen kehittämisessä.