Uudistava kasvu ja radikaalit innovaatiot syntyvät rajapinnoilla ja yllättävissä kohtaamisissa
Yritysten kasvu ja kansainvälistyminen ovat ratkaisevassa asemassa Suomen ja koko Euroopan talouden kilpailukyvyn kannalta. Kasvu perustuu innovaatioihin, joilla yritykset tuottavat asiakkaidensa elämään lisäarvoa. Innovaatioiden syntymisen perustan muodostaa yrityksen aineeton pääoma, esimerkiksi brändi, immateriaali- ja patenttioikeudet, henkilöstön tiedot ja taidot, verkostot, asiakassuhteet, organisaatiokulttuuri, teknologiset ratkaisut sekä prosessit ja järjestelmät.
Aineettomalla arvonluonnilla tarkoitetaan liiketoimintaa, jossa arvo asiakkaalle syntyy muiden kuin fyysisten tuotteiden kautta. Kysymys voi olla kokemuksista, tunteista, mielikuvista – tai laajemmista ilmiöistä kuten sujuva liikkuminen, puhdas ilma tai jopa huoltovarmuus. Usein puhutaan kokonaisratkaisuista, joilla otetaan huoli pois asiakkaan liiketoiminnan tai elämän tietystä osa-alueesta. Aineetonta arvoaan kasvattamalla yritykset luovat Suomen tarvitsemia korkean jalostusarvon tuotteita ja ratkaisuja. Tällaisten ratkaisujen tuottamisessa LAB on yritysten kumppani vahvalla strategisen muotoilun, ennakoinnin ja kaupallistamisen osaamisellaan.
Aineettoman arvonluonnin pohjalle tarvitaan rohkeaa, epälineaarista ajattelua
Nykyajan monimutkaisten ongelmien, kuten ilmastonmuutoksen, terveyskriisien tai eriarvoisuuden ratkaisemiseksi pelkät fyysiset tuotteet eivät riitä. Niiden osaksi ja rinnalle, ehkä myös korvaajiksi, tarvitaan monenlaisia aineettomia innovaatioita. Kilpailuedun rakentaminen edellyttääkin sitä, että yritys pystyy hyödyntämään ratkaisuissaan aineetonta pääomaa ja tekee sen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti.
LAB auttaa yrityksiä kehittämään ihmiselle ja planeetalle arvoa luovia tuotteita, palveluita, brändejä ja liiketoimintamalleja. LABin strategisen muotoilun ja tulevaisuusajattelun osaaminen luo yrityksille näkemystä aineettoman arvonluonnin mahdollisuuksista liiketoiminnassa. Asiakas- ja käyttäjälähtöiset innovaatioprosessit, innovaatiokyvykkyyden rakentaminen sekä korkean jalostusarvon ratkaisujen kehittäminen ovat LABin vahvuuksia, jotka tukevat pk-yrityksiä kestävän, uudistavan ja kannattavan kasvun rakentamisessa.
Innovaatioiden kaupallistaminen on edellytys aineettoman hyödyn konkretisoitumiselle
Panostukset tutkimus- ja kehitystoimintaan ovat keskeinen osa yritysten aineetonta pääomaa. Aineettomuuden realisoituminen kannattavaksi liiketoiminnaksi edellyttää paitsi tutkimista ja kehittämistä, myös tuloksena syntyvän tiedon, osaamisen, ratkaisujen, tuotteiden ja palvelujen kaupallistamista.
LAB auttaa yrityksiä ja tutkimusorganisaatioita kaupallistamaan tutkimus- ja kehitystyössä syntyneitä innovaatioita niin, että ne mahdollistaisivat kestävän ja kannattavan liiketoiminnan kasvun markkinoilla. Kaupallistamisen alueella LABin osaamista on kaupallistettavien kohteiden ansaintalogiikoiden ja riskien arviointi, markkinoille pääsyn vaatimuksia koskevien tutkimuksien tekeminen, arvoketjujen arviointi sekä liiketoiminnan mallinnus.
LAB tukee pk-yritysten arvonluontiosaamisen ja kilpailukyvyn kehittymistä tiiviin yhteistyön ja kansainvälisen kumppaniverkoston avulla. Keskitymme kasvuhakuisen liiketoiminnan ratkaisuihin ja kiritämme yrityksiä tavoittelemaan menestystä tekemällä tutkimuksesta liiketoimintaa muun muassa seuraavista teemoista: elintarvikkeet, mekaniikka, sähkö, kemia, digitaalinen liiketoiminta, fintech ja robotiikka. Tuemme osaamisellamme myös yrittäjyyden kehittymistä sekä start up -toimintaa.
LAB on aineettoman arvonluonnin edelläkävijä Aineettomalla arvonluonnilla tarkoitetaan yrityksen aineettoman eli ei fyysisen pääoman merkityksen ymmärtämistä ja sen muuntamista kasvun lähteeksi. Aineetonta pääomaa ovat esimerkiksi yrityksen brändi, immateriaali- ja patenttioikeudet, henkilöstön osaaminen, verkostot, asiakassuhteet, organisaatiokulttuuri, teknologiset ratkaisut sekä prosessit ja järjestelmät. Kasvun ja kansainvälistymisen aineettomat edellytykset
|