Digitaalisen kokemuksen suunnittelu

Hyvä digitaalinen kokemus on tulevaisuuden menestyksen avain

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutuksessa keskitytään kehittämään parempaa ja sujuvampaa arkea ja tulevaisuutta. Digitaaliset teknologiat kehittyvät koko ajan, joten myös osaavien käyttäjälähtöisen kokemuksen suunnittelijoiden merkitys kasvaa. Digitaalisen kokemuksen suunnittelu -koulutuksessa opit ymmärtämään kaikkia niitä pisteitä, jotka digitaalisessa maailmassa kohdataan, ja osaat luoda näiden pisteiden summasta positiivisen käyttäjäkokemuksen.

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun medianomikoulutuksessa voit erikoistua käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelijaksi, digitaalisten konseptien osaajaksi tai digitaalisen maailman palvelumuotoilijaksi. Opintojasi tukevat alansa huiput opettajat ja moderni, tilava kampus, josta löytyvät laboratoriot uusille teknologioille siinä missä perinteisille kädentaidoillekin.

LAB Muotoiluinstituutti on alan vanhimpia oppilaitoksia. Meillä opiskelet luovassa, yhteisöllisessä ja nykyaikaisessa ympäristössä, jossa tilat ja laitteet mahdollistavat monialaisuuden ja tulevaisuuden tekemisen. Opinnoissa painotamme kestävyyttä ja vastuullisuutta, huomioiden alaa muuttavat ilmiöt ja trendit. Opinnoissasi kehität ammatissa tarvittavia taitoja, kuten luovuutta ja visualisointikykyä, yhteistyökykyä, ammatillisia viestintätaitoja sekä yleissivistystä – usein työelämän hankkeissa ja yritysyhteistyössä. Voit myös laajentaa ammatillista osaamistasi lähtemällä kansainväliseen opiskelijavaihtoon ulkomaille.

Digitaalisen kokemuksen suunnittelun ennakkotehtävät 2024

Tehtävä 1: Motivaatiokirje

Kirjoita motivaatiokirje, jossa käsittelet seuraavia asioita ja kysymyksiä:

  • Kuka olet?
  • Tutustu ja kerro, mikä alassa kiinnostaa sinua ja miksi?  Millainen suunnittelija haluaisit olla? Mitä ongelmia ratkaisisit?
  • Kerro, miksi juuri sinut tulisi valita ja mitä odotat koulutukselta? Kirjoita myös, kuinka olet varannut opinnoille aikaa.

Hae alaan liittyen tietoa verkosta tai hyödynnä esimerkkilinkkejämme käyttökokemuksen (UX) ja käyttöliittymien (UI) suunnittelusta sekä palvelumuotoilusta:
https://www.crasman.fi/palvelumuotoilu-ja-konseptointi
https://www.hurja.fi/blogi/ux-ja-ui-suunnittelu-mita-ne-ovat/
https://www.contrast.fi/blog/ux-design-ja-ui-design-mita-eroa-niilla-on
https://www.alloutagency.fi/blog/kayttokokemus-eli-ux-ja-miksi-silla-on-merkitysta/
https://www.labopen.fi/lab-pro/muotoiluinstituutin-digitaalisen-kokemuksen-linja-yhdistaa-palvelumuotoilua-ja-ux-ui-suunnittelua-uudesta-kulmasta/

Toteutus:
Noin 500 – 2000:n merkin pituinen teksti. 

Arviointiperusteet:
Kirjallinen ilmaisu, käsitys ammattialasta, hakijan asenne ja motivaatio opiskeluun.
 

Tehtävä 2: Yoga & calmness -älykellosovellus

Suunnittele ja toteuta joogasovelluksen käyttöliittymä älykelloon. Mieti, millaisia toimintoja/toiminnallisuuksia tällaisessa soveluksessa olisi hyvä olla. Yksi ruuduista tulee olla sovelluksen etusivu, josta mahdollisuus siirtyä sovelluksen toimintoihin. Esitä suunnitelmasi viidessä näyttöruudussa.

Kohdelaitteena on värinäyttöinen nelikulmainen älykello, jonka näytön halkaisija on 45 mm. Käytä oheista mallia, voit tulostaa sen ja piirtää rajatun ruudun sisään tai viedä pohjan haluamaasi ohjelmaan ja suunnitella siellä. Älä kirjoita mitään ruutujen ulkopuolelle.

Toteutus:
Voit tehdä suunnitelmasi tietokoneella tai piirtää käsin. Toteuta työ yhdelle arkille. 

Arviointiperusteet:
Visuaalisuus, käytettävyys, omaperäisyys, ideointikyky ja kyky esittää kiinnostavasti informaatiota pienessä tilassa.


Tehtävä 3: Käyttöohje

Piirrä viiden kuvan kuvasarja, joka toimii tekstittömänä opasteena. Kuvasarjan ruudut tulee rajata selkeästi omiksi ruuduiksi. Valitse jokin sinulle arkipäiväinen väline, esimerkiksi jokin työkalu, keittiö- tai urheiluväline. Tee sen tyypillisimmästä käyttötavasta ohje. Käytä kuvasarjassasi värejä.

Kuvasarjasi ei saa sisältää tekstiä, mutta sen yläpuolelle tulee kirjoittaa lyhyt ja kiteyttävä otsikko toteutetusta ohjeesta.

Toteutus: 
Voit tehdä suunnitelmasi tietokoneella tai piirtää käsin. Toteuta työ yhdelle arkille. 

Arviontiperusteet: 
Viestinnällinen selkeys, pelkistämisen taito ja värien käyttö.

 

Tutustu ennakkotehtävien palautusohjeisiin ja palauta tehtävät yhteishakua tehdessäsi.