Suunnittele opetus

1. Toteutussuunnitelma

Tutustu opetussuunnitelmaan ja erityisesti sen opintojakson osaamistavoitteisiin, jota tulet opettamaan. Opetussuunnitelmamme löytyvät osoitteesta opinto-opas.lab.fi ja lisätietoja opetuksen suunnittelun tueksi voit kysyä osaamispäälliköltä. Suunnittele opintojakson sisällöt, opetusmenetelmät ja harjoitustehtävät siten, että opiskelijan on niiden avulla mahdollista saavuttaa opintojaksossa kuvatut osaamistavoitteet.


Opiskelijan työmäärän opintojaksolla tulee vastata 27 tunnin työmäärää opintopistettä kohti. Eli esimerkiksi 5 op:n laajuisen opintojakson tulisi vaatia noin 135 tuntia opiskelijan aikaa, kun mukaan lasketaan opetuspäivät, omatoiminen aiheeseen perehtyminen, harjoitustehtävien tekeminen ja esim. tenttiin tai presentaatioon valmistautuminen.

Kirjoita suunnitelma opintojaksototeutuksesta sekä arviointikriteereistä toteutussuunnitelmalomakkeelle. (Jos edellämainittu lomake ei aukea, lähetä lyhyt kuvaus sisällöistä, tehtävistä ja arviointiperusteista sähköpostitse sinut rekrytoineelle osaamispäällikölle.)

Olemme luvanneet opiskelijoillemme mahdollisimman helposti hallittavan paletin viestintäkanavia, mistä syystä esim. Facebookin sijaan käytämme opintojaksoilla alustana sähköistä oppimisympäristöämme Moodlea osoitteessa moodle.lut.fi ja etäluentoihin Zoomia tai Teamsia. Zoom-tunnukset sekä tukea näiden ja muiden sähköisten välineiden käyttöönottoon saat sähköpostitse osoitteesta opetushelpatlut [dot] fi (subject: Apua%20sivutoimiselle%20opettajalle) (opetushelp[at]lut[dot]fi)

Kun olet saanut Moodle-kurssin sisällöt perustasolla kuntoon, muista julkaista kurssi näkyviin opiskelijoille! Se onnistuu kurssin asetuksista, jonne pääsee klikkaamalla ratas-symbolia kurssin etusivulla.

2. Arviointiperusteet

Opintojakson osaamistavoitteille tulee ennen opetuksen alkua määritellä arviointikriteerit ja -menetelmät. Käytännössä opiskelijan tulee tietää millaisella osaamisella opintojaksosta saa arvosanaksi 1, 3 tai 5. Eli arvioinnin kriteerit kuvataan noille kolmelle tasolle.

Jos opintojakson opetukseen liittyy läsnäolovelvoite, tulee se mainita arviointikriteereissä tasolla 1. Esimerkiksi: ”Opiskelija on läsnä vähintään 80 % opetuskerroista.”