Esitykset ja työpajat

Torstai 15.5. 

klo 13.30-15 

TeemaTila/roomPuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihe

Kieli ja kestävä tulevaisuus

 

Päivittyy myöhemmin

 

Pelkonen & Räsänen: Tekniikan alan suomi

 

Machaal: Kestävän kehityksen edistäminen

 

Leppänen: Maailma muuttuu - mikä pysyy?

 

Kieli ja yhteiskunta

 

Päivittyy myöhemmin

 

Isto: Ei kai sinulla ole tupakkaa taskussa? – Ihannekansalainen suomen kielen oppikirjoissa.

 

Gerlander, Torvelainen, Taalas, Virtanen, Tynjälä, Kallio: Monikielisen vuorovaikutusosaamisen muutos kandidaattiopintojen aikana yliopisto-opiskelijoiden itsearvioimana

 

Eriksson, Kreus: Sosiaalityöntekijöiden vuorovaikutusosaaminen muuttuvassa maailmassa: opintojakson kehittäminen kieli- ja viestintäopintojen näkökulmasta

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Einiö, Vihava: Kokemuksia improvisaatiosta menetelmänä vieraan kielen ja viestintätaitojen opetuksessa

 

Suvanto: ”Kaikkihan sitä englantia osaa – paitsi mie” – kielihäpeä korkeakoulujen kieliopinnoissa"

 

Kuitunen:  Epävirallisesti hankitun vuorovaikutusosaamisen osoittaminen: kuinka kehittää AHOT-prosessia ja tehtävien arviointia?

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Billington: Mindsets about language learning and their relationship to foreign language anxiety.

 

Stolt, Lassus: Innovative language use or ongoing language change - Traces of English in a high-stakes exam in Swedish L1  

 

Mitchell : South Asian Students: Cultural Differences and Educational Adaptation 

 

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Harmanen, Hämäläinen: Numeerisesta arvioinnista sanalliseen - Syitä ja seurauksia. 

 

Vänskä: Pedagoginen reformi kirjoitusviestinnän opetuksen näkökulmasta

 

Ranta: Pienryhmäopetuksesta konferenssiin – Puheviestinnän opetuksen pedagoginen reformi

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Riikonen: Kandidaattivaiheen yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä akateemisesta kirjoittamisesta

 

TYÖPAJA: Nelson, Erent, Mäkinen, Vuonokari-Kämäräinen, Raita:  After 2digi2 – what next? Themes for developing your digital pedagogy

 

Kieli ja oppiminen 

 

 

Päivittyy myöhemmin

 

Nurminen: Pedagogista painia vai pedagogisesti kestävää kielen opetusta?

 

TYÖPAJA: Karvinen: On ihan ookoo jännittää - turvallisen opetustilanteen fasilitoiminen opetustilanteissa

 

Työelämän kieli- ja viestintätaidot

 

Päivittyy myöhemmin

 

Jäkälä, Lautiainen: XDOC - kuinka kehittyä omaääniseksi, vakuuttavaksi ja vaikuttavaksi tutkijaksi

 

Käräjäoja: Geneeriset taidot viestinnän ja kielten opetuksessa 

 

Murto, Tikka, Rivinoja: Working with what you've got

 

Verkostot

 

Päivittyy myöhemmin

 

Pilke, Sorvali: ”Verkko-opetus oli myyntivaltti” – kielitaitoa KiVANETissä

 

TYÖPAJA: Viinanen: Kielibuusti-verkostosta apua kv-opiskelijoiden ja -henkilöstön suomen ja ruotsin kielen oppimisen tukemiseen

 

Kielikeskusten hallinto

 

Päivittyy myöhemmin

 

Bergbacka, Niinivaara: Johtaminen ja osallistaminen pedagogisissa muutoksissa - kestävän kehittämisen näkökulma Helsingin yliopiston kielikeskuksessa

 

Puranen, Kosonen: Yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteinen Kielikeskus – vahvuudet ja haasteet

 

Niinivaara: ”Enemmän kuin yksi kielikeskus – opetuksen ristiriidat huomioiva opetussuunnitelmatyö”

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Katajamäki: Yliopisto-opiskelijoiden tekstien ja arvojen yhteydet tekoälyaikana 

 

TYÖPAJA: Laihanen, Niskanen: Tekoälytyökalujen käyttö tekstitaitojen oppimisessa, opetuksessa ja arvioinnissa

 

 

klo 15.30–17 

 

TeemaTila/roomPuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihe

Kieli ja kestävä tulevaisuus

 

Päivittyy myöhemmin

 

Kosonen, Suuriniemi. Language practices and multilingualism in Finnish language centres - valtakunnallisen kyselytutkimuksen tuloksia   

 

Suuriniemi, Kosonen: Kohti kukoistavaa ja kielitietoista työyhteisöä toimintatutkimuksen keinoin

 

 

Kieli ja yhteiskunta

 

Päivittyy myöhemmin

 

Mattila: Developing intercultural competence through COIL

 

Close: Building Confidence for Intercultural Engagement: Developing a Self-Reflective Course to Increase Language and Intercultural Skills

 

Vogt: Striving from Surviving to Thriving: An American’s reflections on moving to Finland

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Heimala, Hokkanen: Silta-hanke tasoittaa edistyneen S2-kielenkäyttäjän tietä suomenkielisessä tutkinto-ohjelmassa

 

Lenkola: TOKAKO- Toiminnallisesti kaksikielinen korkeakoulutus - uusia osaajia Suomen työmarkkinoille

 

Niskanen, Seppälä: TalentBoost- ja Noste-rahoituksella kehitetyt ratkaisut Oulun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskus Linguassa 

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Grönroos, Mustikkamaa, Pulkkinen, Rajala, Saloranta, Vaaramo, Vaakanainen: Digipedagogiikka ruotsin valmentavalla verkkokurssilla

 

Peltomäki: Toisen kotimaisen kielen opetus monitieteisissä ryhmissä: toimivia käytänteitä

 

Kirmo, Salminen: Kieli-identiteetin, oman osaamisen tunnistamisen ja monikielisyyden merkitys suullisen kielitaidon opetuksessa – kokemuksia ”Snacka proffs – svenska för arbetslivet” -opintojaksolta

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Dannert: Taide opetuksessa - Sukellus siniseen - Syanotypia-työpajatyöskentely saksan tunnilla, kameraton valokuvamenetelmä kielten opetuksessa

 

TYÖPAJA: kielikohtaiset työpajat (esim. venäjä, saksa, ranska, espanja)


 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Intke-Hernandez &  Peltola: Teknologia, osallisuus ja kielenoppiminen: Haasteet ja mahdollisuudet korkeakoulujen kielikeskuksissa.

 

TYÖPAJA: kielikohtaiset työpajat (esim. venäjä, saksa, ranska, espanja)

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Kirmo, Lampinen, Salminen: Kokemuksia Copilotin hyödyntämisestä kirjoittamisen harjoittelussa

 

TYÖPAJA: kielikohtaiset työpajat (esim. venäjä, saksa, ranska, espanja)

 

Kieli ja kestävä tulevaisuus

 

Päivittyy myöhemmin

 

Haapala: Kohtaamisia – miten saada kansainväliset ja suomalaiset opiskelijat työskentelemään yhdessä tavalla, joka hyödyttää molempia?

 

TYÖPAJA: kielikohtaiset työpajat (esim. venäjä, saksa, ranska, espanja)

 

Muu teema

 

Päivittyy myöhemmin

 

Helenius: Kestävä tulevaisuus rakentuu hyvinvoivien opettajien avulla – keinoja kielikeskusopettajan työpäivien aikaiseen palautumiseen

 

TYÖPAJA: kielikohtaiset työpajat (esim. venäjä, saksa, ranska, espanja)

 

Kielikeskusten hallinto

 

Päivittyy myöhemmin

 

Tolkki: Kielikeskusopettajien käsityksiä tulevaisuudessa tarvittavasta opettajan ammatillisesta osaamisesta

 

TYÖPAJA: Arjopalo, Paldanius, Saarenpää: Kielikeskusten tiiminvetäjät nyt ja tulevaisauudessa

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Kousa, Tarvainen, Korkala: Tulevaisuustaidot ja kuulumisen tunne tekoälyaikana

 

TYÖPAJA: Guedra, Kyyhkynen: Maailmanloppu peruttu: Kielten ja viestinnän opettajat ja tekoäly yhdessä oppimisen polulla alkeista edistyneisiin. Also in English.

 

 

 

Perjantai 16.5. 

klo 10.00-12.00

 

TeemaTila/roomPuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihePuhuja(t) & aihe

Kieli ja kestävä tulevaisuus

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Ahlava, Laurikainen, Lehto-Peura:  Työpaja opiskelijan kohtaamisesta: Turvallisen oppimisympäristön merkitys opiskelijoille

 

TYÖPAJA: Palola, Keskinarkaus ym: Kohti vai pahki yliopistoa ? Yhdenvertaisuuden toteutuminen yliopistojen opiskelijavalinnoissa maahanmuuttajien näkökulmasta

 

 

Kieli ja yhteiskunta

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Litmanen,  Nahkola, Nurminen: Suullisten vuorovaikutustaitojen tukeminen itsenäisellä verkkokurssilla nyt ja tulevaisuudessa

 

TYÖPAJA: Luova: Kansainvälisyys voimavaraksi kielitaidolla ja kieli- ja kulttuuritietoisuudella

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Luova: Kansainvälisyys voimavaraksi kielitaidolla ja kieli- ja kulttuuritietoisuudella

 

Ehrnrooth, Hantula, Huttunen: The Integrated English-language Assessment in the Global Music Entrance Examination: From a Pilot to the Current State

 

Mitchell, Kullberg: From lecturer to podcaster: the ins and outs of the process

 

Orszag: The benefits of mid-course student feedback for teachers: Exploring teachers’ perspectives 

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

Horton: Write now/Rohkeasti kirjoittamaan

 

Lindgren: Monday morning Theses & Tomatoes: Interdisciplinary support for thesis writers

 

Nilsson-Väre: Cross-border University Cooperation for Knowledge Sharing and Regional Development. Esityskieli ruotsi

 

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Laine: Ulos luokkahuoneesta Suomipassin kanssa: Suomipassi-mobiilisovelluksen käyttö suomen kielen kurssilla

 

TYÖPAJA: Hongisto, Kekki: Korkeakouluopiskelijoiden itsenäinen opiskelu suomen kielen alkeisverkkokurssilla

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Einiö, Vihava: Play, Speak, Connect: Improvisation for Language Learning and Communication Skills

 

TYÖPAJA: Mitrunen: Peppu pois penkistä! Iloa, eloa ja tehoa S2-opetukseen luokassa liikkumalla

 

Kieli ja oppiminen

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Niemi, Vaaramo: Minä osaan! – Itsearviointityökalu avaa kielitaidon taitotasoja

 

TYÖPAJA: Rämö:  Portfoliomuotoinen kurssiarviointi kielenopetuksessa

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Paldanius: Nimetön tekoäly, nimetty kirjoittaja: opiskelija tieteellisen kirjoittamisen ja työelämän tekstitaitovaatimusten ristivedossa

 

Hämäläinen: AI in assessmen

 

TYÖPAJA: Wilkinson: Sustainable Personalized Feedback in Language Education Through AI-Driven Feedback

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

Gamache: Current Practices and Issues in Generative AI use in the writing of theses

 

Särs: Att integrera AI i skrivundervisning

 

Arjopalo: Eyes on the future

 

Korkalainen: Intelligent Learning in the Age of the Artificial: Traversing the Muddy Waters of a (Su)Stained Education

 

Kieli ja teknologia

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Suuronen, Jauhojärvi-Koskelo: Ruotsin opetuksen ja arvioinnin kehittäminen korkeakouluissa

 

TYÖPAJA: Juurakko-Paavola: Tekoäly viestinnän ja kielten opetuksessa yliopistojen kielikeskuksissa – uhka vai mahdollisuus?

 

Muu teema

 

Päivittyy myöhemmin

 

TYÖPAJA: Hellberg: AI in University Language Services: Best Practices and Institutional Impacts