
Pakkaus palveluna- lisäarvoa asiakkaalle ja liiketoiminnalle ekologisista pakkausratkaisuista
Pääset hyödyntämään tietoja omassa liiketoiminnassasi pakkaus- ja palvelumuotoilun mahdollisuuksia, muun muassa kestävämmän tuotekehityksen ja brändiarvon kautta.
Asiakkaat eivät ole kiinnostuneet enää pelkästään tuotteista vaan heidän tarpeisiinsa sopivista palveluratkaisuista. Pakkaus voidaan nähdä monin tavoin palvelukokemuksena kuluttajalle ja palveluna tuotteelle. Pakkaus palveluna - ajattelussa pakkausta katsotaan kestävän kulutuskokemuksen, valmistusratkaisuiden ja ekologisen systeemin näkökulmasta.
Pakkausten rooli on kasvanut erityisesti korona-aikana, sillä pakkaus toimii tuotteen turvallisuuden ja puhtauden varmistajana. Tärkeää on muokata sekä kuluttajien käyttäytymistä kuin tuotteen ominaisuuksia. Näitä keinoja käyttäen suunnitellaan koko palvelukokemusta eikä pelkästään pakkausta. Ekologista kuluttajakäyttäytymistä voidaan muokata myös pakkauksiin liittyvän brändiviestinnän keinoin ja vedota kuluttajien arvoihin.
Tilaisuudessa kuullaan puheenvuoroja LUTin ja LABin pakkauskehityksen asiantuntijoilta sekä työstetään yhdessä pienryhmissä aiheita, jotka kasvattavat ymmärrystä Pakkaus palveluna- ajattelun hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassa.
Työpaja järjestetään etänä. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki heidän antamaansa sähköpostiosoitteeseen ennen tapahtumaa.
10.11.2020 klo 12.30-15
12.30- 12.45 Tervetuloa/ Mika Kainusalmi, LUT ja Kati Kumpulainen, LAB
12.45-12.55 Ajankohtaiset materiaalikehityksestä ja pilotoinnista, KUPARI-hanke/ Ville Leminen, Pakkaustekniikan professori, LUT
12.55-13.5 Pakkaus palveluna/ Noora Nylander, Pakkaus- ja brändimuotoilun lehtori, LAB
Lyhyt jaloittelu
13.20- 14.45 Työpajatyöskentely
14.45-15.00 Päätössanat
Tapahtuman järjestää KUPARI-kuitupohjaisten pakkausratkaisuiden integrointi PK-yritysten tarpeisiin- hanke, jota toteuttavat LUT- yliopisto ja LAB- ammattikorkeakoulu. Hankkeen rahoittaa EAKR/ Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan liitot.